1. Hoe word ik succesvol als internationale ondernemer?
De kans op succes is natuurlijk niet te voorspellen. Toch is één aspect onmisbaar bij elk buitenlands avontuur: jouw persoonlijke kwaliteiten. Er komt namelijk veel kijken bij emigratie. Ga maar na...
- Je geeft de zekerheden op die je in Nederland hebt opgebouwd.
- Je moet je aanpassen aan een nieuw land en de cultuur daar.
- En niet jij alleen, ook je partner en eventueel nog kinderen is zo'n buitenlands avontuur niet zonder impact. Dat moet je zien te managen.
Dus, durf je risico's te nemen als internationale ondernemer? Kun je netwerken in een andere taal? En ook niet onbelangrijk, neem je verantwoordelijkheid als er iets misgaat?
2. Hoe leer ik de lokale markt kennen?
Van het ontdekken van een gat in de Spaanse markt tot het online vinden van een interessant project in Burkina-Faso. Er zijn ongelooflijk veel mogelijkheden om kansen in het buitenland te vinden en te benutten.
Of je nu in het toerisme of een andere sector wilt starten, analyseer om te beginnen de markt. Wat speelt er? Waar moet je rekening mee houden? Zijn er hobbels waarmee je te maken krijgt? En wees ook eerlijk tijdens deze zoektocht.
- Blijf je zo enthousiast als je was?
- Word je steeds nieuwsgieriger naar je potentiële klanten?
- Wil je echt hun taal, gewoontes en de markt goed leren kennen?
Doe ook een uitgebreid lokaal marktonderzoek, specifiek voor jouw bedrijf. Vraag zonodig om ondersteuning van lokale professionals of als het voor jou nog te lastig is qua taal.
3. Welke regels en subsidies zijn relevant?
Wanneer je internationale ambities hebt en een bedrijf wilt opzetten in het buitenland, moet je ook in het land van jouw keuze rekening houden met regels van de (lokale) overheid en belastingen.
- Praat met lokale ondernemers of Nederlanders die je voorgingen. Ga je ondernemen in een EU-land? Gebruik dan de informatie van het digitale loket Dienstenwet.
- Ga je een beschermd beroep uitoefenen? Regel dan de beroepserkenning en de vertaling van je diploma. Meer informatie vind je bij Nuffic.
Naast regels zijn er ook subsidies zijn waarvoor je mogelijk met jouw buitenlandse (dochter)onderneming in aanmerking komt. Zo is er het EU Gateway Programme, bedoeld voor mkb-ondernemers die willen exporteren naar Japan en Korea. Dit programma organiseert handelsmissies voor specifieke kansrijke sectoren, waarin bedrijven de markt kunnen verkennen.
- Een overzicht van alle relevante subsidies vind je op de site van de Rijksdienst voor Ondernemen (RVO).