De 7 hoofdzonden van startende ondernemers

Bijgewerkt op 17 oktober 2019
5 min  leestijd
46.033
Auteur: Marieke Leijnen
De 7 hoofdzonden van startende ondernemers

Alle begin is moeilijk. Dat geldt zoals bij zoveel dingen ook voor ondernemen. Jezelf tijdens de startfase weleens afvragen of je goed bezig bent is dus logisch, maar er zijn voor de hand liggende obstakels die je kunt vermijden. Dit zijn 7 bekende valkuilen voor startende ondernemers.

1. Te kleine financiële buffer

De kans is aanwezig dat je tijdens de beginjaren geen (of nog maar weinig) winst zult maken. Al even waarschijnlijk is dat je inkomen zal fluctueren, winstgevende maanden worden afgewisseld met periodes van verlies.

Zorg dus dat je bij de start van je bedrijf een zekere financiële buffer achter de hand hebt voor mindere tijden. Op die manier kun je eventuele tegenvallende inkomsten goed opvangen met spaargeld, het inkomen van jouw partner etc.

Een belangrijke oorzaak van het feit dat zoveel startups na een paar jaar niet meer bestaan, is veelal te wijten aan geldgebrek. 

2. Jezelf (of de markt) overschatten

Als startende ondernemer geloof je als geen ander in de kracht van jouw product of dienst. Zo'n rotsvast vertrouwen is een prima troef bij het benaderen van nieuwe klanten en opdrachtgevers, maar uiteindelijk bepalen zij of ze jouw product/dienst wel of niet willen afnemen.

En je kunt nog zo vastberaden een webshop voor handgemaakte kleden en sieraden uit Noord-Afrika beginnen: als er maar weinig mensen daadwerkelijk bij jou een kleed kopen, blijft er van dat enthousiasme straks weinig over.

Wees eerlijk naar jezelf over de kansen en risico's: wat kun je op korte termijn bereiken in jouw markt en regio?

Je doet er dus verstandig aan om na die droomvakantie naar Marokko of Jordanië niet impulsief te starten met importeren, maar eerst het nodige veldwerk te verrichten om uit te vinden of er wel voldoende vraag is naar dit product.

Doe eerst marktonderzoek om te zien of de behoefte naar jouw product er wel is. Wees daarnaast eerlijk naar jezelf over de kansen, risico's en bijbehorende doelstellingen. Weloverwogen beslissingen maken op den duur vaak het verschil tussen een succesvolle en noodlijdende onderneming.

3. Je business model niet op tijd evalueren

Heb je de knoop doorgehakt en wil je gaan starten met ondernemen? Zet dan in ieder geval eerst de belangrijkste kansen, risico's en doelstellingen concreet op een rij.

Ondernemen wordt wel eens vergeleken met jongleren. Het gebeurt dan ook regelmatig dat een startende ondernemer wordt afgeleid door teveel bijzaken en daardoor de rode draad uit het oog verliest. Het opstellen van een business model kan dan uitkomst bieden. Dit document helpt je bij:

  • Grip krijgen op waar jouw onderneming nu staat
  • Laat zien wat het verdienmodel is
  • Geeft aan waar je naartoe wilt
  • Benadrukt hoe je dit wilt realiseren

Tip: het Business Model Canvas is een fijne tool om de uitgangspunten en doelstellingen van jouw bedrijf in kaart te brengen.


Wil je een voorbeeld van een ondernemingsplan? Download dan hier onze gratis whitepaper (PDF): een ondernemingsplan in 10 stappen


4. Niet durven uitbesteden

Als ondernemer moet je van veel markten thuis zijn, maar er zijn altijd aspecten die je interessanter vindt of waarvoor je meer aanleg voor hebt. Het uitbesteden van bepaalde taken, waaronder de boekhouding, kost geld.

Geen held met cijfers? Een boekhouder inhuren kost geld, maar levert tijdswinst en meer fiscaal voordeel op.

Sommige starters zijn daarom huiverig om een professional in te huren, met als gevolg dat zij vaak uren kwijt zijn aan het bijwerken van hun administratie en invullen van de belastingaangiftes.  

Wist je dat het een boekhouder jou niet alleen tijdwinst oplevert (zodat jij je kunt concentreren op andere belangrijke zaken), maar vaak ook extra fiscaal voordeel oplevert? Zo betaalt deze investering zich bijna altijd vanzelf weer terug.

Cijfers en Trends Rabobank

Marktcijfers nodig?

Hoe staat jouw markt ervoor? Begin je marktonderzoek met alle kennis en cijfers die de Rabobank paraat heeft. 

Breng je markt in kaart

5. De verkeerde verkoopprijs hanteren

Als startende ondernemer heb je meestal te maken met gevestigde concurrenten. Daardoor zul je misschien geneigd zijn om jouw product of dienst in eerste instantie voor een bodemprijs aan te bieden.

Dit blijkt op de lange termijn vaak een slechte strategie, want een prijzenslag ga je als kleine ondernemer nooit winnen. Je moet het onderscheid maken op toegevoegde waarde. 

Aan de andere kant is het ook weer niet de bedoeling dat je jezelf de markt uitprijst. Zoek dus goed uit wat de verkoopprijs is van vergelijkbare bedrijven in jouw branche en regio.

Lees voor meer informatie en tips deze artikelen:

6. Niet teveel uren willen werken

Mensen die jarenlang in loondienst hebben gewerkt, zijn het meestal wel gewend om af en toe over te werken. Besef echter dat zo'n sporadisch extra avondje of dag niet te vergelijken is met het werkschema van een gemiddelde startende ondernemer. Werkweken van 60 uur (of meer) zijn geen uitzondering.

Als starter ben je vaak veel tijd en energie kwijt aan je bedrijf. Reken op een gemiddelde werkweek van 60 uur.

Met zo'n heftige workload moet jij (en jouw eventuele partner of gezin) wel kunnen omgaan: hoeveel heb jij ervoor over van jouw ondernemersavontuur een succes te maken?

Sommige starters werken in eerste instantie ook nog parttime in loondienst en zijn daardoor gedwongen hun favoriete vrijetijdsbestedingen tijdelijk op te geven.

Ook kan het gebeuren dat je feestdagen en vakanties moet inkorten of zelfs overslaan. Natuurlijk zal dit niet voor iedereen gelden, maar een succesvol bedrijf opbouwen kost nou eenmaal de nodige tijd en energie. Vraag jezelf van tevoren dus af of dit jou de investering waard is.

7. Te lang wachten met starten

Hoewel een goede voorbereiding het verschil kan maken, is er uiteindelijk maar één manier om erachter te komen of jouw product of dienst daadwerkelijk de markt kan veroveren.

Dat is door daadwerkelijk te starten met ondernemen. Stel de start dus niet al te lang uit. Jouw ondernemingsplan en marketingplan geven richting, maar gaandeweg zal er nog van alles veranderen. 

Gebruik de feedback van jouw eerste klanten of opdrachtgevers om het product of de dienst te optimaliseren. Je zult regelmatig onverwachte wendingen maken en de koers moeten bijsturen. Ondernemen is vallen en opstaan, maar wie niet springt kan ook niet vallen.

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

  • Vergroot je kansen op een succesvolle start
  • Een compleet plan met handige tips
Download gratis voorbeeld

Meer over ondernemingsplan

Meer over ondernemingsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten