Naam: Lennert Pieters
Bedrijf: Sellify
Actief in: e-commerce
Gestart in: 2015
De oprichting van Sellify begon voor Lennert Pieters en zijn compagnon Klaas Jung met de constatering dat het behoorlijk complex is om producten professioneel online te verkopen. "Je moet een webshop openen en vormgeven, bezoekers naar je website halen et cetera. Dit kost ongemerkt nog steeds heel veel tijd", zegt Lennert.
"En dat terwijl je het liefst nog dezelfde dag producten wilt verkopen. Dat zou makkelijker moeten kunnen en daarin zagen wij het gat in de markt. Wij geven jou het bereik via allerlei verkoopkanalen en handelen de betaling en verzending voor je af. Je hoeft het pakketje alleen nog maar op de post te doen."
Voor wie is Sellify bedoeld?
"Voor (jonge) ondernemers die producten maken met een toegevoegde waarde. Denk aan gadgets en design artikelen, zoals T-shirts, zonnebrillen, meubelen of kunst."
Laten we het concreet maken: een ontwerper maakt kettingen. Hoe bereikt hij via jullie zijn doelgroep?
"Wij gaan ervan uit dat hij actief is op een aantal kanalen: Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en diverse marktplaatsen. Daarnaast heeft hij wellicht een website of een blog. Deze persoon maakt bij ons een pagina aan met een foto, prijs en beschrijving van het product. Wij delen zijn product automatisch op alle kanalen die de verkoper aan ons platform koppelt. Zo zijn in een keer al zijn social media-pagina’s, groepen en profielen een webshop geworden."
En wat verdienen jullie daaraan?
"We krijgen een percentage van de omzet. Het gebruik van Sellify is gratis, wij rekenen alleen af als we iets voor je verkopen. Hierdoor maken we de bestaande markt voor e-commerce een stuk toegankelijker. Het is sneller, je kunt je product binnen een paar minuten aanbieden en je hebt geen vaste kosten."
'Zalando en Bol.com zijn partijen met veel geld, dus wij moeten het slimmer én beter doen.'
Wat willen jullie met Sellify bereiken?
"Wij willen dat mensen producten op ons platform zetten waar ze zelf van houden en die ook likeability hebben. Products for people, by people, loved by people. Daarom gebruiken we ook de sociale media als verkoopkanalen. Het is ons doel om tegenwicht te bieden aan grote bedrijven als Zalando en Bol.com: dat zijn partijen met veel geld, dus wij moeten het slimmer én beter doen."
Welk aspect is daarbij de doorslaggevende factor?
"Customer excellence. Je kunt beter vijf klanten hebben die allemaal supertevreden zijn, omdat ze weten dat je een probleem voor ze oplost, dan dat je tienduizend klanten hebt die één keer hebben ingelogd of je product niet gebruiken. Je weet dan namelijk hoe je van vijf tevreden klanten naar honderd tevreden klanten kunt gaan en zo kun je op een goede, kwalitatieve manier groeien. Doorslaggevend is dat we terugkerende klanten krijgen die tevreden zijn over ons product."
Jullie zijn twee jaar bezig, sta je waar je wilt staan?
"Megatevreden. Het is niet makkelijk om in de e-commerce een nieuwe technologie op te zetten. Wij willen iets neerzetten dat vernieuwend is in een concurrerende markt. Daar moet je een sterke visie voor hebben, doorzetten en je team bij elkaar houden. Al met al gaat het heel goed."
Als je nu terugkijkt, zou je iets anders doen?
"Nee, absoluut niet. Ondernemen geeft vrijheid, onafhankelijkheid en zelfstandigheid. Dat zijn voor mij belangrijke kernwaarden om het leven leuk te maken. Natuurlijk, ondernemen geeft ook onzekerheid, maar dat maakt het leven juist ook avontuurlijk."
'Ondernemen geeft ook onzekerheid, maar dat maakt het leven juist avontuurlijk.'
Wat is de belangrijkste les die je hebt geleerd?
"Dat het valideren van je propositie heel belangrijk is. Verder moet je geduld hebben, niet te snel opgeven, je visie vasthouden en vooral doorzetten. Weeg daarnaast de adviezen af die je krijgt. Ik heb geleerd dat advies op basis van ervaring veel krachtiger is dan een advies gebaseerd op kennis. De praktijk wint het wat mij betreft van de theorie."
Heb je een gouden tip voor starters?
"Ga vooral beginnen. Iedereen kent wel iemand die zegt dat hij een goed idee heeft, maar er niks mee doet. Als je een idee hebt voor een app, ga die dan vooral maken en laat zien hoe het werkt. En ga het vervolgens valideren. Dus niet erover praten en dan beginnen, maar beginnen en dan erover praten."
Wat zijn jullie ambities, waar sta je over een tot drie jaar?
"Dat we waarde toevoegen aan het proces van e-commerce. We verwachten dat we binnen drie jaar een internationale onderneming zijn die professioneel online verkopen voor iedereen leuk en toegankelijk maakt. We hopen dan in minimaal tien landen actief te zijn. We hebben onlangs de extensie van de website in .com veranderd en de site is nu ook in meerdere talen te lezen. Verder hopen we eind volgend jaar 100.000 gebruikers te hebben."
Tot slot, afgelopen zomer hebben jullie de bedrijfsnaam veranderd van Moneylink in Sellify. Waarom?
"Moneylink is een sterke naam die we nog steeds gebruiken voor onze betaaldienst. We doen echter meer dan alleen de betaling voor verkopers, we zijn een bedrijf dat fintech-dingen bouwt voor e-commerce. Sellify is een combinatie van sell (verkopen), amplify (versterken) en satisfy (tevreden); die naam past beter bij ons."
Meer weten over deze startende ondernemer en zijn bedrijf? Blijf Lennert en Sellify dan ook volgen op: