In dit artikel behandelen we de 7 richtlijnen die komen kijken bij het bedenken van een handelsnaam. Direct naar een richtlijn:
- Neem de tijd
- Kies een duidelijke en onderscheidende naam
- Voorkom verwarring of misleiding
- Respecteer bestaande handelsnamen
- Vraag om advies
- Gebruik ChatGPT of andere tools
- Controleer of de handelsnaam is toegestaan
1. Bedrijfsnaam kiezen: neem de tijd
Je bedrijfsnaam kies je in principe voor altijd. Natuurlijk kán je je handelsnaam tussentijds aanpassen, maar dit is niet aan te raden. Je klanten kunnen hierdoor in de war raken en alle bekendheid die je vergaard hebt, is in één klap weg.
Bedenk dus niet pas op de dag dat je jouw onderneming gaat inschrijven in het Handelsregister een naam. Neem de tijd om een passende bedrijfsnaam te bedenken. Hoe meer de gekozen handelsnaam van toepassing is op jouw bedrijf en product of dienst, hoe beter.
Handelsnaam controleren
Als je een geschikte naam hebt gevonden, moet je controleren of jouw beoogde bedrijfsnaam niet te dicht in de buurt komt van een bestaande concurrent of in strijd is met andere regels. Dat doe je door te zoeken in het Handelsregister.
2. Kies een duidelijke en onderscheidende bedrijfsnaam
Een goede handelsnaam zegt veel over een bedrijf. Als een potentiële nieuwe klant niet meteen kan zien waarvoor ze bij jou terecht kunnen, zal hij of zij geneigd zijn om naar een concurrent te gaan.
Een bedrijfsnaam als 'Yvette's Bloemenstal' klinkt misschien wel niet zo spannend, maar er is geen twijfel over mogelijk dat mensen hier een bosje bloemen kunnen kopen.
Verschillen per branche
Overigens is het natuurlijk wel zo dat dit per branche kan verschillen. Voor een innovatief communicatiebureau is een originele insteek eerder belangrijk dan voor een begrafenisondernemer of belastingadviseur.
Goed te onderscheiden
Een wettelijke voorwaarde van een goede bedrijfsnaam is dat jij je hiermee voldoende kunt onderscheiden. Dat wil zeggen dat een begrip zoals Dierenwinkel, Banketbakker of Psychopraktijk niet genoeg is.
Wat wél is toegestaan (en duidelijk voor je klanten), is iets aan deze definitie toevoegen (bijvoorbeeld je eigen naam of een omschrijving). Denk aan:
- Dierenwinkel Pieter
- De geurige banketbakker
- Psychopraktijk Utrecht
3. Voorkom verwarring of misleiding
De bedrijfsnaam mag niet verwarrend of misleidend zijn. Het spreekt eigenlijk voor zich, maar het is dus nooit wettelijk toegestaan om de letters bv gebruiken als jij voor een andere rechtsvorm hebt gekozen en dus helemaal geen bv hebt.
Ook een handelsnaam als 'Ikea-sale' of 'Hemaworst' zal geheid problemen opleveren.
4. Respecteer bestaande handelsnamen en merken
Jouw toekomstige naam mag niet in strijd zijn met bestaande handelsnamen of merken. Je moet dus rekening houden met de aard van de onderneming en het werkgebied waarin je wilt opereren.
Als jij jouw nieuwe buurtsuper heel graag 'Albert Heijn' wilt noemen, zal dat helaas niet gaan. Ook niet als je zelf toevallig zo heet of Heijn anders spelt dan de bekende supermarktketen.
Maak je bedrijfsnaam origineel
Heet jij Albert Heijn en wil je een bedrijf starten als notaris? Ook dan kun je jouw bedrijf beter een andere naam geven.
Tóch dezelfde bedrijfsnaam?
Een bestaande naam hoeft echter niet altijd problematisch te zijn. Wil jij jouw restaurant bijvoorbeeld 'Westerduin' noemen en kom je erachter dat er in Nederland al een restaurant met die naam bestaat?
Dan kan dat wellicht alsnog prima, als de afstand tussen de bestaande en jouw nieuwe vestiging voldoende is. Bij een merknaam als 'Van der Valk' is dat uiteraard een ander verhaal.
5. Vraag om advies
Heb je de beschikbaarheid gecontroleerd en ben je er zeker van dat deze beschikbaar is? Leg de potentiële bedrijfsnaam dan ook altijd voor aan je familie, vrienden en (oud)collega's en vraag hen om associaties.
Jij kunt immers zelf helemaal in de wolken zijn met de naam van je keuze, maar van jouw omgeving kun je meestal een eerlijk en - ook belangrijk - objectief oordeel verwachten.
6. Gebruik ChatGPT of andere tools
Inspiratie nodig? Je kunt een hoop informatie verzamelen, zoals bijvoorbeeld een document met al jouw ideeën en gedachten over de juiste handelsnaam, en ChatGPT een prompt geven.
ChatGPT-prompt: Bedenk een niet bestaande handelsnaam op basis van de onderstaande informatie: [voeg jouw informatie toe]
Er zijn nog een aantal andere handige tools beschikbaar om leuke bedrijfsnamen mee te bedenken:
- Dot-o-mator
- Business Name Generator van Wix
7. Controleer of de handelsnaam is toegestaan
Als belangrijke laatste stap: wil je weten of je jouw gekozen handelsnaam mag gebruiken? Je kunt je bedrijfsnaam controleren bij de KvK en het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE).
Heb je jouw ideale bedrijfsnaam eenmaal gevonden? Dan heb je na de registratie bij de KvK ook het recht om dezelfde handelsnaam als merk te deponeren bij het BOIP.
Een registratie bij de BBIE is niet kosteloos en moet je dus zien als een investering
Domeinnaam controleren
Vergeet met voor het maken van jouw website ook niet de beschikbaarheid van de domeinnaam te checken. Dit kun je gemakkelijk doen op de website van SIDN.
Ook interessant voor jou
Zo ontwikkel je een goede huisstijl
Merkregistratie: hoe deponeer je een merk?
Meest gestelde vragen over bedenken van een handelsnaam
- Hoeveel tijd moet ik investeren in het bedenken van een handelsnaam?
Je bedrijfsnaam kies je in principe voor altijd. Natuurlijk kán je je handelsnaam tussentijds aanpassen, maar dit is niet aan te raden. Bedenk dus niet pas op de dag dat je jouw onderneming gaat inschrijven in het Handelsregister een naam. Neem de tijd om een passende bedrijfsnaam te bedenken. Hoe meer de gekozen handelsnaam van toepassing is op jouw bedrijf en product of dienst, hoe beter. - Waar controleer ik of de handelsnaam nog beschikbaar is?
Je kunt je bedrijfsnaam controleren bij de KvK en het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). - Hoe kan ik een originele bedrijfsnaam bedenken?
Een ijzersterke naam is van groot belang. Waar moet je op letten? We hebben de gouden regels voor je op een rijtje gezet. Download de PDF.