Wat is een DESTEP-analyse?
Je kunt nog zo'n grondig ondernemingsplan maken, er blijven altijd factoren waar je zelf geen invloed op hebt. Een DESTEP-analyse kan je helpen om je tot in de puntjes voor te bereiden op externe ontwikkelingen en omstandigheden.
DESTEP-analyse is belangrijk
Je kijkt naar de grote macro-wereld daarbuiten, om de kansen voor je eigen bedrijf te verbeteren.
In een goede DESTEP-analyse kun je per onderwerp kort de kansen en bedreigingen benoemen. De belangrijkste kansen en bedreigingen kan je vervolgens opnemen in een SWOT analyse.
De kennis die een grondige DESTEP-analyse je oplevert, kun je strategisch inzetten. Bovendien ben je nóg beter voorbereid op de start of uitbreiding van je bedrijf.
6 factoren van een DESTEP-analyse
Een DESTEP-analyse bestaat uit 6 factoren, die samen een vrij compleet beeld geven van de wereld om je heen. Het woord DESTEP is een acroniem van deze zes factoren:
Voer de analyse uit met je eigen bedrijf en doel in je achterhoofd. Mocht een van de zes factoren absoluut niet relevant voor je zijn, sla die dan gerust over.
1. Demografische factoren
Je maakt jouw producten en diensten voor mensen. Daarom is het goed om inzicht te hebben in de bevolkingssamenstelling in je afzetgebied.
Zo breng je bijvoorbeeld in kaart hoeveel mensen er wonen, of de bevolking groeit of juist krimpt, of er veel jonge of juist oudere mensen wonen en wat hun het gemiddelde besteedbare inkomen is.
Die gegevens zet je af tegen jouw eigen plannen. Wil je een exclusieve kledingzaak beginnen, dan is het goed om te weten hoe hoog het gemiddelde inkomen in de buurt of de stad is.
Hetzelfde, maar dan omgekeerd geldt als je een prijsvechter bent. En een hippe koffietent met een bebaarde barista zal waarschijnlijk minder goed lopen in een vergrijzende wijk waar de bewoners niet meer verdienen dan hun AOW.
2. Economische factoren
It’s the economy, stupid! Hoe je het ook wendt of keert, iedere ondernemer moet weten hoe de economie ervoor staat.
Heerst er een economische crisis en gaan de huizenprijzen omlaag? Dan is het geen goed moment om je makelaarskantoor uit te gaan breiden.
En hoe zit het met de inflatie, de koopkracht en de werkgelegenheid? Dat zegt iets over de bereidheid van mensen om geld uit te geven aan luxere zaken als weekendjes weg, dure kleren of een dagje met de kids naar een pretpark.
En hoe zit het met de inflatie, de koopkracht en de werkgelegenheid?
Invloed op je bedrijfsvoering
Trekt de economie juist weer aan? Dan bestaat de kans dat je meer salaris moet betalen om goed personeel aan te trekken en te houden.
Ook een globale trend als de 24-uurs economie kan invloed hebben op je bedrijfsvoering.
Een winkel die alleen van 9 tot 5 open is en op zondag en maandag gesloten blijft, mist veel omzet. Bied je daarentegen aan om spullen ook op zondag thuis te bezorgen, dan speel je juist slim in op deze ontwikkeling.
3. Sociaal-culturele factoren
Dit zijn aspecten die te maken hebben met leefgewoonten en cultuur, normen en waarden.
Zaken als religie, chauvinisme, individualisme en de rol van de familie bepalen hoe mensen in het leven staan, wat ze graag willen en waar ze een afkeer van hebben.
- Is het handig om een brouwerij te beginnen in buurt waar overwegend moslims wonen?
- Of om een Franse bistro te openen naast een pub in een Engels dorpje?
Niet direct.
Maar als de bewoners hoger opgeleid zijn, goede banen hebben, veel en graag reizen en open staan voor nieuwe dingen, dan kan het zo maar gaan lukken. Dat soort aspecten moet je in kaart brengen om een afgewogen besluit te kunnen nemen.
4. Technologisch factoren
Dit zijn alle toekomstige ontwikkelingen waar je bedrijf of product in de toekomst mee te maken kan krijgen.
De wereldwijde trends op het gebied van elektrisch rijden, smartphonegebruik en de beschikbaarheid van gratis wifi, hebben invloed op de vraag naar producten en diensten.
Heb je die kennis in huis? Of moet je daar mensen voor aantrekken? Het feit dat in Nederland bijna iedereen een goede internetverbinding heeft, is één van de oorzaken van het succes van webshops.
Maar is dat in andere landen ook zo? Stel je zelf daarvan op de hoogte.
5. Ecologische factoren
Hier houd je je bezig met je fysieke omgeving, ofwel het milieu. Consumenten worden steeds bewuster en mondiger en eisen dat de producten die ze kopen verantwoord geproduceerd worden.
Maar ecologie gaat ook over de omgeving en het gebruik van grondstoffen.
- Past je nieuwe bedrijfspand wel in die omgeving?
- Zijn er directe omwonenden die last kunnen hebben van geluid, stank of af- en aanrijdende vrachtwagens?
- Hoe verwerk jij je afval?
- En welke eisen stelt de overheid daaraan?
Consumenten worden steeds bewuster en mondiger en eisen dat de producten die ze kopen verantwoord geproduceerd worden.
6. Politieke en juridische factoren
Daarmee komen we aan bij wet-en regelgeving en politieke ontwikkelingen:
- Met welke regels en vergunningen krijg je te maken?
- Komen er strengere eisen aan, bijvoorbeeld op het gebied van openingstijden of geluidhinder?
- En als je naar het buitenland gaat, hoe zit het dan met import- en exportregels?
- Is de privacy-wetgeving daar vergelijkbaar met hier?
- Bestaan er wettelijke minimumprijzen?
- Of bestaat de kans dat er een handelsembargo uitgeroepen wordt?
Lees ook
Een concurrentieanalyse opstellen
8 manieren op branche- en marktonderzoek te doen
Cijfers en trends in jouw sector
Checklist: Zo schrijf je een importplan