Met welke voorwaarden krijg je te maken bij het kiezen van een merknaam. Ben je benieuwd naar een specifiek onderdeel? Klik op de link en ga direct naar het hoofdstuk.
- Verschil tussen een merknaam en bedrijfsnaam
- Voorwaarden merknaam kiezen
- Wettelijke eisen voor een merknaamn
- Wanneer loop je risico op een afwijzing?
- Tips voor een goede merknaam
Wat is het verschil tussen een merknaam en bedrijfsnaam?
Een bedrijfsnaam, ook wel handelsnaam genoemd, is de naam waaronder jouw onderneming handel drijft en bekendheid genereert onder de doelgroep. Bedrijfsnamen worden dus gebruikt ter aanduiding van je bedrijf.
Gelukkig zijn er al artikelen verschenen op IkGaStarten over het bedenken van een goede bedrijfsnaam. Ik noem er een paar:
Een bedrijfsnaam kan gelijk zijn aan de merknaam, maar je kunt ook bewust ervoor kiezen om voor jouw merk een andere naam of alternatief logo te gebruiken. Merknamen worden gebruikt om producten en/of diensten te onderscheiden.
'Aan merknamen worden andere eisen gesteld dan aan bedrijfsnamen.'
Als je het alleenrecht wilt hebben op je bedrijfsnaam dan moet je een merknaamregistratie aanvragen.
Voorwaarden merknaam kiezen
Een merknaam is een teken dat dient ter onderscheiding van de producten of diensten van een onderneming. Daarin verschilt een merk dus essentieel van een bedrijfsnaam. Dat neemt niet weg dat een ondernemer vaak ervoor kiest om dezelfde naam te gebruiken voor zowel het merk als het bedrijf.
Maar er worden, mede vanwege de verschillende functies van de namen, andere eisen gesteld aan een merknaam. Ik wil deze voorwaarden graag met jullie delen. Hierbij maak ik onderscheid tussen wettelijke eisen en tips die belangrijk kunnen zijn bij de keuze voor een goede merknaam.
Wettelijke eisen voor een merknaam
Als je jouw merk laat registreren, zullen hieraan bepaalde eisen worden gesteld. Voldoet jouw merk niet aan één van de voorwaarden? Dan zal het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) de aanvraag weigeren.
De betaling krijg je in dat geval niet retour. Lees meer over merkregistratie in mijn eerdere blog: de reden om jouw handelsnaam als merk te registreren.
Wanneer loop je risico op een afwijzing?
Hieronder vind je de meest voorkomende redenen om een merk af te wijzen:
- het merk is beschrijvend. Een fietstijdschrift met de naam 'Fietsmagazine' krijgt geen merkregistratie;
- het merk onderscheidend vermogen mist. Een beschrijvend merk mist sowieso onderscheidend vermogen, maar het kan ook gaan om aanprijzende benamingen, enkele kleuren of vormen van producten;
- het merk misleidend is. Een logo waarop bijvoorbeeld duidelijk koffie is afgebeeld kan niet als merk voor iets anders (zoals thee of slaapmiddelen) worden geregistreerd, omdat de consument daardoor kan worden misleid;
- het merk een vlag, wapen of ander officieel embleem van een staat of internationale organisatie bevat. Deze weigeringsgrond komt bijvoorbeeld regelmatig voor bij merken waarin (delen van) de vlag van de Europese Unie zijn opgenomen.
Wil jij jouw merk graag registreren, maar twijfel je of jouw merk zal worden goedgekeurd? Neem dan contact op met het informatiecentrum van het BBIE.
'Een merk draait om emotie en associatie. Zorg dat jouw klanten een gevoel krijgen bij je merk.'
Tips voor een goede merknaam
Hoewel het BBIE zich niet bezighoudt met naamcreatie, kan ik het toch niet laten om wat tips te delen. De juiste naam kiezen is immers een belangrijke stap in jouw marketingstrategie. Zorg daarom dat jouw merknaam:
- iets zegt over jouw denk- en werkwijze. Het gaat bij een merk ook over emoties en associaties. Zorg dat jouw klanten een gevoel krijgen bij je merk;
- toekomstbestendig is. Kies geen populaire woorden die maar een korte periode 'in' zijn;
- de doelgroep aanspreekt. Past jouw merk bij de doelgroep.
- geen negatieve associatie oproept. Zelfs grote ondernemingen overkomt het wel eens dat een merknaam in een andere taal een negatieve associatie oproept, zoals de klassieke Fartfull work bench van IKEA;
- nog niet bestaat. Voorkom conflicten met houders van bestaande merknamen door hiernaar uitgebreid onderzoek te doen. Natuurlijk kun je dit opzoeken met Google, maar check vooral ook het online Benelux Merkenregister.
Misschien wat veel eisen en tips, maar ik denk dat het verstandig is om ze mee te nemen als je zelf een naam gaat bedenken. Jouw naam is straks immers de belangrijkste communicatie-uiting van je bedrijf!