Vind je eerste klant in 5 stappen

Bijgewerkt op 30 augustus 2021
5 min  leestijd
9.587
Auteur: Marieke Leijnen
Eerste klant vinden

Een bedrijf oprichten is één ding, maar de echte uitdaging voor starters is om er vervolgens een stabiele en succesvolle onderneming van te maken. Het vinden van klanten en het uitbreiden van jouw netwerk is daarbij essentieel. Met deze 5 manieren kun jij je eerste klant vinden.

Nieuwe klanten werven: 5 manieren

In dit artikel geven we je 5 tips om nieuwe klanten te vinden. Direct naar een tip? Klik op de link hieronder:

  1. Zoek binnen de juiste doelgroep naar je eerste klant
  2. Netwerk op meerdere manieren
  3. Besteed aandacht aan je zakelijke website
  4. Word een expert in acquisitie
  5. Blijf in contact met opdrachtgevers

 

1. Zoek binnen de juiste doelgroep naar je eerste klant

Als startende ondernemer moet je jezelf voor de start van je bedrijf een aantal belangrijke vragen stellen.

  • In welke sector ben ik straks actief?
  • Wat zijn mijn talenten en zwaktes?
  • Voor wie zijn de diensten of producten die ik wil gaan aanbieden relevant?

Het beantwoorden van deze en andere vragen over de markt helpen je bij het bepalen van een concrete doelgroep. Dit moet je in ieder geval hebben vastgelegd voordat je potentiële opdrachtgevers of klanten actief gaat benaderen en je jouw eerste klant kunt vinden.

Een goede richtlijn is dat je in enkele zinnen jouw idee, concept of dienst duidelijk kunt omschrijven. Als het goed is, heb je dit al vastgelegd in het ondernemingsplan.

2. Netwerk op meerdere manieren

Netwerken kan tegenwoordig op verschillende manieren. Zo kun je jouw zakelijke relaties uitbreiden op netwerkbijeenkomsten die het hele jaar door op verschillende locaties worden georganiseerd. Of, sinds de coronacrisis, zelfs online op afstand. 

Ook kun je jouw bedrijf promoten op social media. Denk aan platformen als: 

Ook mond-tot-mondreclame van eerdere opdrachtgevers of oud-collega's doet het altijd goed en kan je de nodige nieuwe (vervolg)opdrachten brengen.

Vraag mensen met wie je hebt samengewerkt om aanbevelingen en plaats deze boodschappen door op je zakelijke website. Daarnaast kun je vrienden, familie en ex-collega's inschakelen bij de promotie van jouw startup. Het kost wat tijd en energie, maar het bouwen aan een goed netwerk is uiteindelijk de beste manier om klanten te vinden en betaalt zich uiteindelijk zeker terug.

3. Besteed aandacht aan je zakelijke website

Bedrijven zoeken steeds vaker op internet naar geschikte opdrachtnemers en aanbieders van bepaalde diensten of producten. Het is dus zaak om je niet alleen goed te presenteren op netwerkbijeenkomsten, maar hiervoor ook een professionele zakelijke website te (laten) maken.

Om goed te scoren bij de zoekresultaten in Google, is het verstandig om zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen. Vergis je niet: dit is in veel gevallen een tijdrovende klus.

Tijd en energie die je wellicht liever in het daadwerkelijke ondernemen stopt. Om die reden kiest een deel van de ondernemers er dan ook voor om de toepassing van SEO uit te besteden aan communicatiespecialisten en websitebouwers. Wil je toch liever zelf proberen om de website hoger te laten scoren in Google? Hier vind je enkele tips.

4. Word een expert in acquisitie

zakelijke rekening afbeelding

Startersvoordelen

Als startende ondernemer krijg je van Rabobank een steuntje in de rug. Open nu een zakelijke rekening: de eerste 6 maanden gratis.

Bekijk jouw voordelen

Startersvoordelen

Als startende ondernemer krijg je van Rabobank een steuntje in de rug. Open nu een zakelijke rekening: de eerste 6 maanden gratis.

Bekijk jouw voordelen

Acquisitie is een andere term voor klanten werven. Het komt geregeld voor dat startende ondernemers heel actief zijn op het gebied van acquisitie tijdens de start van het bedrijf, maar dat deze activiteit langzaam maar zeker afneemt naarmate zij meer klanten of opdrachtgevers hebben gevonden.

Hoewel deze strategie niet per definitie voor financiële problemen hoeft te zorgen - ook mond-tot-mondreclame kan je best ver brengen in je bestaande netwerk - is het verstandig om het actief plegen van acquisitie nooit helemaal naar de achtergrond te laten verdwijnen.

Beter is het om jezelf te bekwamen in de kunst van acquisitie en hieraan wekelijks een vast aantal uren te besteden, ook wanneer je net aan de slag bent gegaan voor een eerste klant of nieuwe opdrachtgever.  

Een ondernemer (en niet alleen starters) moet altijd vooruit blijven kijken.

Warme en koude acquisitie plegen

Er is een verschil tussen koude en warme acquisitie. Bij koude acquisitie benader je een onbekende met de vraag om jouw product te kopen. Bij warme acquisitie benader je bedrijven die al in je netwerk zitten, waar je dus een 'warmere' relatie mee hebt. De klant kent je al en weet wat je doet. Bijvoorbeeld doordat je veel aan contentmarketing doet. 

5. Blijf in contact met opdrachtgevers

Of je nou een aannemersbedrijf bent gestart of aan de slag gaat als zelfstandige HR-consultant: de kans is vrij klein dat je in jouw branche en regio de enige ondernemer bent.

Het is dus zaak om het contact met je opdrachtgevers warm te houden. Dit kan zowel gaan om een klant waarvoor je eerder een opdracht hebt uitgevoerd of om een potentiële nieuwe opdrachtgever.

Het is daarom belangrijk dat je met enige regelmaat iets van je laat horen en laat weten dat je eventueel tijd kunt vrijmaken voor het aannemen van nieuwe klussen. Stel dat je op een netwerkbijeenkomst hebt gesproken met een potentiële opdrachtgever.

Het klikte, maar hij had op dat moment nog geen behoefte aan jouw product of dienst. Als je het contact warm houdt, zal hij bij nieuwe ontwikkelingen sneller aan je denken dan wanneer je nooit meer iets van je laat horen.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over netwerken

Meer over netwerken
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten