1. Bedrijf starten? Bereid je goed voor
Op de vrijmarkt pik je de jonge ondernemers in spe er snel uit. Ze zijn al dagen bezig met de voorbereiding om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ze weten in welke straat ze het best kunnen staan, vanaf welk tijdstip ze aanwezig mogen zijn, of er een vergunning nodig is en hoe de weersverwachting is.
Daarnaast hebben ze genoeg wisselgeld bij zich, weten ze of die fijne plek ’s middags wel zon heeft, of er een toilet in de buurt is en hebben ze genoeg eten en drinken bij zich omdat er ’s ochtends vroeg nog geen foodtrucks zijn.
Schrijf een ondernemingsplan
Voor een startende ondernemer valt of staat het bedrijf ook met de voorbereiding. Het schrijven van een ondernemingsplan is de basis van iedere onderneming.
In dit persoonlijke bedrijfsplan beschrijf je kort wie je bent en wat jouw overwegingen zijn om een bedrijf te starten. Voor welk probleem ga jij een oplossing vinden, wat is je afzetmarkt en waarom begin je juist nu dit bedrijf?
Tip: download het handige ondernemingsplan invulmodel.
Alleen daarmee ben je er nog niet. Daarnaast:
- Onderbouw je het verhaal met gegevens over de actuele ontwikkelingen in jouw branche en regio.
- Beschrijf je gedetailleerd welke producten en of diensten je gaat aanbieden.
- Stel je vast waar ga je je vestigen
- Onderzoek je de concurrentie en hoe kom je aan klanten?
- Beschrijf je wat zowel zakelijk als persoonlijk vlak jouw sterke en zwakke punten zijn.
Gebruik het Business Model Canvas
Als je al een ondernemingsplan hebt geschreven, kun je het met het Business Model Canvas visueel maken. Dit model brengt al jouw bedrijfsaspecten in kaart en biedt een snel overzicht of jouw strategie nog klopt.
Je maakt hiervoor onder meer een inschatting van de verwachte omzet, prijs en je verdienmodel. Zo maak je inzichtelijk hoe jij straks geld gaat verdienen.
2. Trek de aandacht van klanten
Bijna iedereen verkoopt op de vrijmarkt boeken, cd’s, kleren of kinderspeelgoed. De prijzen variëren weinig en alle unieke exemplaren zijn er ’s ochtends vroeg al door de kenners en verzamelaars uitgepikt.
Vanaf 10.00 uur worstelt iedereen zich dus in principe door een grote brij van boeken, lego en dvd’s. Hoe kun nu toch klanten naar je kleedje te lokken?
Breng je product of dienst onder de aandacht
Op de vrijmarkt zie je genoeg voorbeelden. Stop je alle prullaria in een grabbelton? Maak dan geen ton, maar bijvoorbeeld een grabbeltent.
Een (ludiek) reclamebord is ook effectief, vreemd genoeg wordt hier bijna geen gebruik van gemaakt op de vrijmarkt.
Als ondernemer moet je ook creatief zijn in het promoten van je bedrijf. Het vinden van klanten is tenslotte een van de belangrijkste taken van een ondernemer. Dit kan bijvoorbeeld door:
- Offline en online te adverteren in de media
- Actief te zijn op beurzen en netwerkbijeenkomsten
- Persberichten en nieuwsbrieven te versturen
- Gebruik te maken van social media
- Vindbaar te zijn op een zakelijke website en gebruik te maken van SEO en SEA
- Gebruik te maken van PR en persoonlijke verkoop
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Ikgastarten!
3. Ontdek je USP en wees onderscheidend
Naast de verkoop van prullaria wordt er meer handel gedreven op de vrijmarkt. Er valt ook veel te verdienen aan de verkoop van eten en drinken. Op Koningsdag veel foodtrucks in het straatbeeld te zien.
Denk aan de poffertjeskraam, de ijscokar, de patatkraam, Vietnamese loempia’s en tegenwoordig ook Spaanse churro’s. Deze ondernemers spelen in op de behoefte van de klant, die trek heeft en dorstig is.
Dit kun je ook zelf doen door naast de cd’s en dvd’s, cupcakes, frisdrank, koffie of taarten aan te bieden.
Je lokt klanten naar jouw standje met de oplossing voor hun behoeften. Als je bijvoorbeeld goed bent in het bakken van taarten, kun je hier veel omzet mee draaien.
Vind een gat in de markt
Kortom: vind het gat in de markt! Het is een van de eerste dingen waar je als startende ondernemer over nadenkt. Een klassiek gat in de markt is een nieuw product bedenken waar je miljoenen euro’s mee verdient.
Je creëert geen behoefte met jouw product, maar je vervult de behoefte van de klant. Benadruk bij de klanten wat jouw unique selling point (USP) is, dat jou onderscheidt van de concurrentie.
4. Presenteer jezelf op een goede manier
Wie op de vrijmarkt iets wil verkopen, moet het kraampje of kleedje netjes presenteren. Je kunt ervoor kiezen om al je boeken opeengestapeld in een doos te laten staan, maar de kans is niet groot dat een klant die doos binnenste buiten gaat keren.
Presenteer je spullen daarom op een aantrekkelijke manier. Hang kleren aan een kledingrek in plaats van alles lukraak op een tafel te smijten.
Ontwikkel een goede huisstijl
Bij een bedrijf vertaal je dit naar een passende huisstijl die aansluit bij jouw identiteit, zowel als persoon als bedrijf.
Dit is meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten.
De huisstijl bepaalt wat voor eerste indruk de klant van je krijgt en komt terug bij visitekaartjes, de bedrijfsauto en op de website.
Lees ook
Een bedrijfsplan in tien stappen
Zo ontwikkel je een goede huisstijl
Zo vind je het gat in de markt