1. The Wolf of Wall Street (2013)
Jordan Belfort reist tegenwoordig de wereld rond om zijn ondernemerslessen te delen. Dat hij in de jaren '90 de boel op Wall Street grandioos belazerde, zie je in deze film. Leonardo DiCaprio kruipt in de huid van de aan drank, drugs en geld verslaafde effectenmakelaar.
Als er iets duidelijk wordt uit zijn gedrag is dat je niet passief moet zijn, want het geld komt niet uit de lucht vallen. Zoek niet naar excuses om iets uit te stellen, maar ga ervoor! En misschien wel het belangrijkste: creëer een visie en pas je maatstaven daarop aan. Jordan is uiteraard ook het toonbeeld van iemand die volledig doorslaat in zijn hebzucht. Voeg daar dus een eigen les aan toe: ken je grenzen.
2. The Social Network (2010)
Bijna iedereen gebruikt Facebook. Deze film vertelt het levensverhaal van oprichter Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg). Hij studeerde aan de Harvard-universiteit toen in 2004 alles anders werd. Hij lanceerde het sociale netwerk 'the facebook' en de rest is geschiedenis.
Vooral interessant aan deze film is de strijd met tweelingbroers Tyler en Cameron Winkelvoss. Zij beweren dat Mark hun idee heeft gestolen. De broers hebben meerdere rechtszaken aangespannen, maar zijn altijd in het ongelijk gesteld, al is er uiteindelijk geschikt voor 65 miljoen dollar.
De les hier is dat áls je een goed idee hebt, je niet te lang moet wachten met de uitvoering, zodat een concurrent jou voor kan zijn.
3. Steve Jobs (2015)
Michael Fassbender speelt Apple-oprichter Steve Jobs met verve. Het is het verhaal over één van de bekendste en grootste Amerikaanse ondernemers. Het sterke aan de film is dat het juist geen levensverhaal is. Jobs wordt getypeerd aan de hand van drie productlanceringen. Je leert zijn visie kennen; niet alleen op zijn werk, maar ook op zijn leven.
Daarom is de film ook zo interessant voor starters. Je ziet hoe hij zich onder druk gedraagt en welke discussies hij voert over strategie.
4. Wall Street (1987)
"I'm talking about liquid. Rich enough to have your own jet. Rich enough not to waste time." De film uit 1987 is, zoals we van Oliver Stone (o.a. Platoon) gewend zijn, een stevige aanklacht tegen de maatschappij.
In dit geval tegen de inhalige jaren '80, waarin de keiharde aandelenhandelaar Gordon 'Greed is good' Gekko (Michael Douglas) de jonge Bud Fox (Charlie Sheen) meetrekt in de wereld van yuppies, duistere deals en vrouwen. Het gedrag op Wall Street leidde uiteindelijk tot de kredietcrisis. De les is duidelijk: hebzucht is níet goed.
5. Jerry Maguire (1996)
De meest memorabele scène uit dit sportdrama is het telefoongesprek tussen sportmakelaar Jerry Maguire (Tom Cruise) en zijn cliënt, de arrogante footballspeler Rod Tidwell (Cuba Gooding Jr.). "Show me the money!" schreeuwt de zichtbaar gegeneerde Jerry op den duur door de telefoon.
Deze film gaat over de ambitieuze sportmakelaar Jerry Maguire. Hij schrijft een afwijkend mission statement, maar zijn poging tot verandering mislukt en hij wordt ontslagen. Jerry moet voortaan als zelfstandige zijn eigen boontjes doppen, met alle gevolgen van dien. De levensles hier luidt: blijf trouw aan jezelf en de aanhouder wint.
6. The Aviator (2004)
De prachtige verfilming van het leven van regisseur en vliegtuigbouwer Howard Hughes maakt indruk. Leonardo DiCaprio geeft fantastisch gestalte aan de excentrieke vliegtuigpionier, die vanaf de jaren '30 de grenzen op dit gebied probeerde te verleggen.
Je krijgt een fascinerend kijkje in het leven van een man die geld als water verdiende, alles kwijtraakte, weer opkrabbelde, bij een vliegtuigcrash bijna overleed, leed aan allerlei dwangstoornissen, een tijd als kluizenaar leefde en naarmate hij ouder werd zich steeds afwijkender ging gedragen. De les in deze film: durf risico te nemen.
7. There will be blood (2007)
Knap gemaakte film over een olieboorder die eind 19e eeuw een grote oliebron ontdekt. Met valse beloftes wint hij het vertrouwen van de inwoners en overtuigt hen om hun land te verkopen. Daniel Day Lewis won een Oscar voor zijn vertolking van de meedogenloze Daniel Plainview.
Het gedrag van de hoofdpersoon is ronduit verwerpelijk, maar hij beschikt wel over veel edoorzettingsvermogen. Plainview gaat recht op zijn doel en stopt niet tot hij iets bereikt. Wie zijn oogkleppen echter regelmatig afzet en vooral ook menselijk blijft, kan met deze ondernemerseigenschap een eind komen.
8. Moneyball (2011)
Interessante film over het successeizoen van de Oakland Athletics. Nadat van de honkbalclub de beste spelers zijn weggekocht, gooit manager Billy Beane (Brad Pitt) het roer om. Geen dure spelers meer aanstellen, maar aan de hand van computeranalyses goedkope, doch nuttige spelers binnenhalen.
De film is ook leuk voor niet-honkballiefhebbers, omdat iedereen hier wel iets van kan opsteken. Wie geen groot budget heeft, moet immers slim zijn. Je moet het gat in de markt zien te vinden, zodat je je kunt onderscheiden van de concurrentie.
Daarnaast draait het om geloof in je team: je doet het met zijn allen en bereikt zo meer dan alleen. "Hard work may not always result in success, but it will never result in regret", vat Billy deze gedachte mooi samen in de film.
9. Chef! (2014)
Wie overweegt om een foodtruck te beginnen, moet vooral eerst deze komedie bekijken. Chefkok (Jon Favreau) is zijn passie voor het vak kwijtgeraakt. Hij besluit ontslag te nemen, een foodtruck te kopen en allerlei steden in het zonnige zuiden van Amerika aan te doen.
Een heerlijke en vrolijkstemmende film, al is de werkelijkheid meestal natuurlijk een stuk minder romantisch. Desalniettemin is dit een inspirerende film voor iedereen die durft te dromen, maar de stap nog niet kan zetten.
Let trouwens ook op de slimme social mediastrategie die het zoontje van de kok gebruikt: zijn tips zou je zomaar per direct kunnen toepassen op je (horeca)bedrijf.
10. Office Space (1999)
Mensen die nog in loondienst zijn en alleen nog maar overwegen om ooit een bedrijf te starten, moeten deze film eens kijken. Grote kans dat je de volgende dag meteen bij de Kamer van Koophandel op de stoep staat om je in te schrijven. Office Space is een heerlijke komedie die vooral herkenbaar is voor degenen met een kantoorbaan.
Denk aan een printer die hardnekkig dienst weigert of een irritante telefoniste. Het verhaal draait om een ingedutte medewerker van een softwarebedrijf die zijn baan haat. De levensles luidt hier natuurlijk: kies voor jezelf en de vrijheid, ga doen wat je leuk vindt.
Tips van de redactie
6 inspirerende social media-campagnes die viral gingen
Bijzondere merknamen waarin de naam van de oprichter verstopt zit
7 legendarische tv-reclames die je bijblijven
Visual storytelling: vertel een sterk visueel verhaal
Muziek en reclame: 9 liedjes die een hit werden