Wat houdt visual storytelling in?
Door gebruik te maken van visual storytelling houd je niet alleen beter de aandacht van de klant vast, maar kun je jouw verhaal ook levendiger, realistischer en invoelbaarder maken. Er zijn diverse mogelijkheden om een verhaal te versterken met beeld, zoals een infographic, foto, grafiek, video of tweets.
Blogger Hélène van den Dungen schreef eerder dit jaar een interessant artikel op onze website over visual storytelling. De kern van haar verhaal is dat je als ondernemer zoveel mogelijk beeldbepalend moet denken. Uit onderzoek blijkt namelijk dat:
- content die is voorzien van relevant beeld 94 procent meer views krijgt;
- tweets met beelden worden 150 procent meer geretweet;
- een infographic dertig keer vaker wordt gelezen dan puur op tekst gebaseerde content;
- negentig procent van alle informatie die in ons brein wordt omgezet visueel is;
- mensen zich tachtig procent herinneren van wat ze zien en maar twintig procent van wat ze lezen.
Een fraai voorbeeld is een filmpje van de FrieslandCampina. Deze zuivelcoöperatie maakt een veel verkocht, maar niet al te spannend product: melk. Het bedrijf zocht naar een manier om een eenvoudige boodschap over te brengen: 'melk is het wonder van moeder natuur'. Het resultaat is een moodfilm van drie minuten, die je hieronder kunt bekijken.
Je kunt het eens of oneens zijn over het nut van melk drinken als volwassene, maar deze moodfilm voldoet wel aan de voorwaarden voor een sprekend beeldverhaal: het verbindt, is herkenbaar, de inhoud ontroert en inspireert, laat de mensen achter het product zien en is authentiek.
En magnifiek gefilmd, maar dat is een kwestie van hoeveel marketingbudget ervoor kan worden vrijgemaakt. De video werd zo goed ontvangen dat het als basis diende voor een bedrijfscampagne. Een ingekorte versie werd ingezet als commercial.
Waarom zou je visual storytelling gebruiken?
Hélène tipt in haar blog hoe content online een rol kan spelen bij het vaststellen van een bedrijfsstrategie het vergroten van het bereik: "Zorg voor consistentie en samenhang in al jouw profielen en in de visuele content die je op platformen plaatst. Leg jouw 'beeldtaal' vast in een brandboard en hanteer templates en grids. Dat is een goede basis voor een ijzersterke online positionering."
Wat zijn de belangrijkste kenmerken?
Naast deze praktische aspecten is het van belang om inzicht te krijgen in de belangrijkste kenmerken van visual storytelling. Waaraan moet een beeldverhaal voldoen om de klant te raken en te overtuigen? Zoals je hierboven al kon lezen, moet een visual story verbinden, ontroeren, inspirerer, de mens achter het product of de dienst laten zien en authentiek zijn.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en een goed visueel verhaal maak je dan ook niet zomaar. Toch wordt het een steeds belangrijker onderdeel van de customer journey, de weg die de consument aflegt naar een aankoop.
Wanneer een klant jouw inspirerende verhaal leest en de inhoud waardeert, kan dat een belangrijke ingang en opstap zijn naar een langdurige relatie. Het doel is dat de klant een positief gevoel krijgt bij jouw merk of product.
'Een visual story moet verbinden, ontroeren, inspireren, de mens achter het product of de dienst laten zien en authentiek zijn.'
Welke media kun je gebruiken?
Visual storytelling kan in verschillende vormen worden gegoten. In een verhaal bijvoorbeeld, waarbij je tekst en beeld afwisselt om de aandacht van de lezer erbij te houden én te inspireren. Neem dit artikel dat je nu leest maar eens als voorbeeld.
Wij proberen op een toegankelijke manier dit begrip uit te leggen. Als we alleen tekst hadden gebruikt, was je wellicht allang afgehaakt. Maar de links naar andere relevante pagina's en de (video)voorbeelden versterken de boodschap. De woorden op de pagina gaan hierdoor meer leven, waardoor je het onderwerp beter gaat begrijpen.
Hoe pas je visual storytelling toe?
Hoe pak je dit nu zelf aan? Een video zoals die van FrieslandCampina (na)maken is niet eenvoudig en dit filmpje dient dan ook vooral als inspiratie. A-merken hebben nu eenmaal een veel groter marketingbudget, dus een startup of kleinere organisatie moet niet zozeer sterk, maar vooral slim zijn.
Social media-kanalen zijn gratis en openbaar te gebruiken: zorg dus voor een goede zichtbaarheid op deze platformen. Op Instagram, Pinterest, Facebook, YouTube en Twitter zijn er legio mogelijkheden om een verhaal te voorzien van pakkend beeld en mooie video's.
Gebruik bij voorkeur authentiek beeldmateriaal en probeer statische stockfoto's te vermijden. Die zijn doorgaans minder representatief voor jouw bedrijf. Klanten zien graag wie er achter een bedrijf zit.
De praktijk blijkt soms ook eenvoudiger dan je denkt. Een goed voorbeeld van hoe een foto een tekst kan ondersteunen is de tweet van Barack Obama toen hij in 2012 werd herkozen.
Alles zit in deze tweet en dat met drie woorden en één foto. Het verhaal van de president van Amerika, die binnenkort het Witte Huis zal verlaten, is authentiek, persoonlijk, innemend, menselijk, ontroerend en inspirerend.
Voorbeelden van visual storytelling
Tot slot delen wij ter inspiratie graag nog drie video's met jou. Deze filmpjes maken duidelijk waar de bedrijven voor staan en betrekken jou als consument in het verhaal.
Voorbeeld #1: Eliza was here
Deze online reisorganisatie heeft haar volledige website en communicatie toegespitst op het persoonlijke verhaal. Via Eliza was here vind je unieke plekken waar niemand anders komt. 'Waar iedereen rechtsaf slaat, gaat Eliza linksaf', is de knappe pay-off. Alle communicatie gaat vanuit de ik-persoon en iedere bestemming wordt vanuit een persoonlijke beleving verteld.
Deze film slaat wat betreft het visuele verhaal de spijker op zijn kop: met een go-pro camera zien we de vakantie in Portugal door de ogen van een vakantieganger – van de vlucht tot het vakantiehuis en lokale activiteiten. Je krijgt direct zin om op vakantie te gaan.
Voorbeeld #2: Holland Heineken House
De bierproducent heeft met het Holland Heineken House (HHH) een uniek concept in handen. Ooit was deze locatie tijdens de Olympische Spelen vooral een ontmoetingsplek voor Nederlandse sportfans en werden hier de medaillewinnaars gehuldigd.
Inmiddels is de reputatie van het HHH de hele wereld over gegaan en staan mensen uit alle windstreken rijen dik voor the hottest place in town. De film over het HHH tijdens de Winterspelen van Vancouver 2010 is er een die ontroert en inspireert: hier zou je de volgende Olympische Spelen ook maar wat graag het feestje meevieren, toch?
Voorbeeld #3: Find Your Greatness
Nike maakte in de jaren '80 al furore met het Amerikaanse basketbalfenomeen Michael Jordan, die onder het mom van de Just do it-slogan liet zien dat je met dit sportmerk sportief gezien de hele wereld aankunt.
Na Jordan zouden nog vele andere topsporters volgen. Maar door de inzet van al die wereldberoemde sterren die Nike door de jaren heen hebben vertegenwoordigd, onder wie tennisfenomeen Roger Federer, was het bedrijf het gevoel met de doelgroep een beetje kwijtgeraakt.
Want hoe gelikt die spotjes van een vrolijk voetballende Ronaldo, Piqué of Neymar ook eruit zien: het idee dat je als normale sterveling datzelfde niveau kunt bereiken zal voor de meesten van ons een droom blijven.
Om die reden kwam Nike in 2012 met een campagne die de idealen van het sportmerk weer wat dichterbij huis moest brengen: Find Your Greatness. In het meest in het oog springende filmpje speelt een joggende gezette jongen de hoofdrol. Nike lijkt met deze commercial te willen zeggen dat iedereen het in zich heeft om zijn doelen te bereiken, zolang je maar uitgaat van je eigen kracht en ervoor durft te gaan.
Tips van de redactie
Marketingplan opstellen: zo doe je dat
4 dingen die je moet weten over neuromarketing
8 sprekende voorbeelden van guerrillamarketing
Het geheim van een goede contentmarketingstrategie
6 inspirerende social media-campagnes die viral gingen