Aansprakelijkheid inschatten
Jan Zwartkruis geeft advies en ondersteuning bij on- en offlinemarketing: “Ik probeer altijd te bedenken hoe groot de kans is dat een bepaald risico mij overkomt."
"En of ik, áls het me overkomt, de financiële gevolgen zelf kan dragen. Daarom hoef ik niet alles te verzekeren, vind ik. Maar van sommige zaken, zoals aansprakelijkheid, kun je gewoonweg niet voldoende inschatten wat je financiële risico is.”
“Ik werk vaak op locatie bij een opdrachtgever. Maak ik daar iets kapot, dan kan ik aansprakelijk worden gesteld. En wat te denken als een opdrachtgever vermogensschade lijdt doordat ik per ongeluk een verkeerd advies heb gegeven?"
"Omdat mijn privé aansprakelijkheidsverzekering deze schade niet dekt, sloot ik een bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekering af.”
Vraag een aanbetaling
Een factuur die niet wordt betaald omdat je afnemer failliet is gegaan … dat wil je natuurlijk graag voorkomen! Want je bent dan niet alleen de uren kwijt die je in een project hebt gestoken, maar ook de spullen die je ervoor leverde.
“En dat is zuur,” zegt Ben Wilhelm, zelfstandig lichtspecialist. “Want ik had mijn leverancier al wél betaald.” Tegenwoordig check ik van tevoren de kredietwaardigheid van mijn klanten en vraag ik een aanbetaling van 50%."
"Zodra die betaald is, gaan we over tot productie. Sowieso zit ik er bij grotere bedragen bovenop. Ik bel na aflevering of alles goed is afgeleverd en ik bel nog eens tegen de tijd dat de factuur betaald moet worden. Dat helpt!”
Voorkom arbeidsongeschiktheid
Ambachtelijk bakker Sjouke Boersma kreeg last van pijnlijke handen. “Het werd steeds moeilijker om het deeg te kneden. Toen het werk uiteindelijk echt te veel voor me werd, nam ik contact op met een arbeidsdeskundige van mijn arbeidsongeschiktheidsverzekeraar."
"Deze bedacht een oplossing: de aanschaf van een machine die het kneedwerk van mij kon overnemen. We vonden een installatie die mijn ambachtelijke manier van werken zoveel mogelijk benaderde."
"Mijn verzekeraar bood me aan de helft van de aanschafwaarde te vergoeden. De machine is dagelijks vol in bedrijf en ik richt me nu vooral op de kwaliteit van mijn producten."
"En die is alleen maar verbeterd, terwijl mijn pijnklachten zo goed als weg zijn. Een goed ingerichte werkplek is dus enorm belangrijk om lichamelijke klachten te voorkomen!”
Digitale veiligheid
Annemarie ten Kate is algemeen directeur bij CAESAR Fitness + Spa Resort. Niet direct een branche waar iets te halen valt voor cybercriminelen, zou je denken. Toch werd het bedrijf van Annemarie geconfronteerd met een hack.
“Een tijdje terug ontving een medewerkster een e-mail met een link erin. Van een gerenommeerd bedrijf, althans dat dacht ze. Toen ze op de link klikte, werd er automatisch malware op onze server geplaatst."
"Gelukkig kwamen we er op tijd achter en kon onze systeembeheerder de problemen voor ons oplossen, zonder dat we er al te veel hinder van ondervonden.”
“Het hele gebeuren zorgde er wel voor dat we onze digitale beveiliging extra onder de loep hebben genomen. Die bleek gelukkig zo slecht nog niet: onze systeembeheerder voert alle software-updates direct uit en maakt dagelijks een back-up van belangrijke bedrijfsgegevens."
"Daarnaast is digitale veiligheid een aandachtspunt geworden voor álle medewerkers binnen ons bedrijf. Zo liggen er nu bijvoorbeeld duidelijke afspraken over hoe we omgaan met e-mails die we niet vertrouwen. En wordt het onderwerp cybersecurity voortaan maandelijks besproken in ons teamoverleg.”
Verzeker wat je nodig hebt
Als je weet welke risico’s je als ondernemer loopt, kun je maatregelen treffen om ze te voorkomen of te beperken. Blijven er risico’s over die je niet voldoende kunt inschatten? Of die te groot zijn om zelf te dragen?
Met Interpolis ZekerVanJeZaak® dek je die risico’s af met één verzekeringspakket. En het mooie is: de bedrijfsverzekeringen van ZekerVanJeZaak veranderen met je mee.
Ook als je groeit in omzet, personeel of spullen, of als je nieuwe kansen pakt. Je sluit dit unieke verzekeringspakket online af via de Rabobank.
Nog meer leren
Komt er steeds meer vraag naar jouw producten? Of gaan de zaken zo goed dat het je niet meer lukt om iedere klus in je eentje te klaren? Dan sta je wellicht op het punt om een hele nieuwe fase van je ondernemerschap in te gaan: uitbreiding van je bedrijf!
In het e-book ‘Slim groeien: succesvol in bedrijf’ vertellen collega-ondernemers wat zij tijdens het groeiproces van hun bedrijf geleerd hebben en hoe ze valkuilen ontweken. Laat je inspireren!