Wanneer je als fysiotherapeut een eigen praktijk opent, komen daar veel verantwoordelijkheden bij. Volg dit handige stappenplan om een sterke start te maken. Klik op een van de links hieronder om direct naar een specifieke stap te gaan:
- Ondernemingsplan schrijven
- Locatie en inrichting bepalen
- AGB-code en VECOZO aanvragen
- WTZi-toelating aanvragen
- BIG-registratie
- Patiëntendossiers bijhouden
- Verzekeringen afsluiten
Stap 1: Schrijf een ondernemingsplan
De eerste stap bij het starten van een eigen bedrijf is het schrijven van een ondernemingsplan. In dit plan omschrijf je hoe jij je eigen fysiopraktijk gaat runnen. Hiervoor stel je jezelf hier een aantal vragen, zoals:
- Hoe gaat je onderneming er eigenlijk uitzien? Neem je personeel aan, of doe je alles zelf?
- Waarom is juist nu een goed moment om een eigen fysiopraktijk te starten?
- Welke vaardigheden heb jij die je een goede ondernemer maken?
- Wat maakt jouw praktijk uniek?
- Waar ga je de praktijk vestigen
- Heb je startkapitaal nodig? Zo ja, hoe ga je financiering regelen?
- Wat kosten je behandelingen?
- Hoe kom je aan klanten?
Benieuwd hoe zo'n ondernemingsplan er in de praktijk uitziet? Bekijk onze ondernemingsplan voorbeelden.
Stap 2: Locatie en inrichting van je praktijk
Een goede locatie heeft voldoende ruimte om je clienten te behandelen, denk hierbij ook aan de toekomst. Misschien werk je nu in je eentje, maar wil je in de toekomst ook andere fysiotherapeuten aannemen. Dan is het praktisch als je aparte kamers hebt om patienten te behandelen.
Let bij het zoeken van een goede locatie voor je fysiopraktijk ook op de omgeving. Zit je in de buurt bij potentiële klanten? Het kan bijvoorbeeld handig zijn om je in de buurt van sportfaciliteiten te vestigen.
Ook qua apparatuur zijn er veel verschillende mogelijkheden met elk een ander prijskaartje. Wat je precies nodig hebt, hangt natuurlijk ook af van je specialisatie.
Stap 3: Vraag een AGB-code en VECOZO aan
Als zelfstandig fysiotherapeut heb je een eigen AGB-code nodig. Dit staat voor Algemeen Gegevensbeheer Zorgverleners. Deze code wordt gebruikt voor het declareren bij en communiceren met de zorgverzekeraar.
De zorgverzekeraar kan zo controleren waar een declaratie precies vandaan komt en of de gegevens van de patient kloppen. Je kunt de AGB-code hier aanvragen. Je hebt ook een VECOZO-certificaat nodig om zelfstandig te kunnen declareren. Hier kun je het certificaat aanvragen.
Stap 4: Regel je WTZi-toelating voor je fysiopraktijk
Als je zorg gaat leveren die onder de Wet langdurige zorg (WLZ) of Zorgverzekeringswet valt, heb je een WTZi-toelating nodig. Dit staat voor Wet Toelating Zorginstellingen.
Je aanvraag wordt meestal binnen vier of vijf weken behandeld.
Deze toelating moet je online aanvragen. Je komt hiervoor niet in aanmerking als je in je eentje werkt. Er moeten minimaal twee personen zijn binnen je organisatie die deze zorg gaan verlenen.
Stap 5: Vraag een BIG-registratie aan
Wist je dat je niet de titel fysiotherapeut mag dragen zonder inschrijving in het BIG-register? Dit laat zien dat je voldoet aan de wettelijke eisen die voor je beroep gelden. Je valt dan automatisch onder het tuchtrecht.
Schrijf je hier in bij het BIG-register. Goed om te weten: na vijf jaar moet je je weer opnieuw inschrijven. Voor elk beroep gelden andere eisen voor het behouden van de registratie.
Stap 6: Houd patiëntendossiers bij
Als zelfstandig fysiotherapeut moet je ook van elke patiënt een medisch dossier bijhouden waarin je aantekeningen maakt over het behandeltraject. Deze moet je minstens 15 jaar bewaren.
Elke patiënt heeft het recht om zijn of haar eigen medisch dossier in te zien. Jouw persoonlijke aantekeningen zijn hierbij niet zichtbaar.
Stap 7: Sluit de juiste verzekeringen af
Als je een eigen fysiopraktijk start, is het verstandig om je goed te verzekeren. Zo dek je de belangrijkste risico's af voor je praktijk, cliënten en jezelf als ondernemer.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Benieuwd welke verzekeringen het vaakst gekozen worden door startende ondernemers? Lees er hier alles over.
Stel je algemene voorwaarden op
Om geschillen te voorkomen is het belangrijk om goede algemene voorwaarden op te stellen. Hier beschrijf je bijvoorbeeld de aansprakelijkheid, betalingsvoorwaarden en de procedure rondom klachten.
Lees ook
Een eigen praktijk in 10 stappen
Een bedrijf starten in de zorg, zo doe je dat