Financiële grip op je bedrijf: cashflow en werkkapitaal verbeteren

Bijgewerkt op 16 mei 2022
9 min  leestijd
563
financiële grip op je bedrijf cashflow werkkapitaal

Je werkkapitaal en cashflow laten je zien hoe goed het gaat met je onderneming. Heb je genoeg geld in kas om je rekeningen te betalen en te investeren? Met de tips uit dit artikel kun je je cashflow en werkkapitaal verbeteren, en werk je zo aan de financiële gezondheid van je bedrijf.

Als startende ondernemer ben je vaak erg druk met het bouwen aan je bedrijf. Je bent bij elk aspect van je bedrijfsvoering betrokken en kijkt altijd vooruit naar nieuwe kansen. Toch is het ook belangrijk om af en toe een pas op de plaats te maken en in te zoomen op het financiële plaatje.

De financiële gezondheid van je bedrijf is namelijk van groot belang als je wilt gaan groeien. Cashflow en werkkapitaal zijn hierbij handige indicatoren die je vertellen hoe je onderneming er financieel voorstaat.

Wat is werkkapitaal?

Allereerst focussen we op werkkapitaal. Dit is het geld dat je gebruikt om je bedrijf draaiende te houden. Denk bijvoorbeeld aan het betalen van je medewerkers, inkopen van voorraden en betalen van de huur van je bedrijfspand. Extra investeringen en financiële transacties vallen hier dus niet onder.

Werkkapitaal: vlottende activa en passiva

Om je werkkapitaal te berekenen, trek je de vlottende passiva van je vlottende activa af. Vlottende activa is kortgezegd het geld waarover je snel kunt beschikken. Onder vlottende activa valt:

  • Alle uitstaande facturen (debiteuren), die je verwacht snel betaald te krijgen
  • Het geld op je zakelijke rekening
  • Eventueel contant geld in kas
  • De waarde van je voorraad

Vlottende passiva is kortgezegd het geld wat je op korte termijn moet betalen. Onder vlottende passiva valt:

  • Het geld wat je nog aan leveranciers moet betalen (crediteuren)
  • Kortlopende schulden, zoals de btw

Als je een tekort aan werkkapitaal hebt (dus je vlottende passiva zijn hoger dan je vlottende activa), dan is de kans groot dat je betalingsproblemen krijgt. Probeer dit getal dus altijd positief te houden. Een groot overschot aan werkkapitaal is ook niet handig. Je kunt dit geld dan niet inzetten voor de groei van je onderneming, omdat het 'vast' zit in je voorraad of debiteuren.

whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Download gratis PDF

Wat is cashflow precies?

De cashflow van je bedrijf laat zien hoeveel geld er in een bepaalde periode in- en uitstroomt. Oftewel: het verschil in geld dat je ontvangt en geld dat je uitgeeft in een bepaalde periode. Het is letterlijk de kasstroom. Het verschil met je werkkapitaal is dus dat het bij je cashflow alleen gaat om wat er daadwerkelijk op je zakelijke rekening staat.

De cashflow is dus ook niet hetzelfde als de winst. Bij de winst worden namelijk ook de uitstaande facturen en nog te betalen rekeningen meegerekend. Dat is bij de cashflow niet zo.

Leer het verschil tussen omzet, winst en cashflow.

Let op: een lege zakelijke bankrekening betekent niet per se dat het slecht gaat met je onderneming! Als morgen een aantal klanten hun grote facturen betalen, is er helemaal niks aan de hand.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

Hoe kan ik mijn cashflow en werkkapitaal verbeteren?

Als je te weinig werkkapitaal hebt, of je consequent meer uitgeeft dan dat er binnenkomt (negatieve cashflow), zijn er verschillende manieren om je bedrijf weer financieel gezond te krijgen. Er zijn een aantal factoren waar je als ondernemer invloed op kunt uitoefenen:

  1. De snelheid waarmee je facturen betaald worden (debiteurenbeheer)
  2. Hoe snel jij zelf de facturen van je leveranciers betaalt (crediteurenbeheer)
  3. De grootte van je voorraden

Hieronder bespreken we deze factoren en hoe je ze kunt beïnvloeden. 

1. Aan de slag met debiteurenbeheer

Grote kans dat jij als ondernemer wel eens last hebt gehad van laat- of niet betalende klanten. Volgens het Centraal Register Zakelijke Betalingsachterstanden (CRZB) heeft maar liefst 55% van de ondernemers met dit probleem te maken. 

Wanbetalers hebben een flinke impact op de gezondheid van jouw bedrijf. Jij hebt zo namelijk niet meer het geld beschikbaar om je eigen kosten te dekken.

Last van wanbetalers? Dit kun je doen.

Gelukkig kun je hier iets aan doen. Zo kun je aan de slag met strakker debiteurenbeheer, bijvoorbeeld met een boekhoudpakket dat automatisch betalingsherinneringen voor je stuurt, of sluit een kredietverzekering af. Ook is het slim om je klant na het verstrijken van de betaaltermijn op te bellen als herinnering. Laat de betaling standaard lang op zich wachten? Ga dan een open gesprek aan.

2. Slim crediteurenbeheer voor een betere cashflow

Hoe sneller jij jouw leveranciers betaalt, des te minder lang jij geld in kas houdt. Je kunt dit geld dus niet gebruiken voor andere uitgaven, zoals investeringen. Het is daarom slim om te wachten tot het einde van de betalingstermijn op de facturen van je leveranciers.

3. Werkkapitaal verbeteren met kleinere voorraden

Natuurlijk is het fijn om voldoende voorraad te hebben, maar het geld dat 'vast' zit in deze goederen, is niet te gebruiken voor de groei van je bedrijf. Maak daarom een scherpe analyse waarmee je vaststelt hoeveel voorraad je op welk moment precies nodig hebt.

Door dit vooruit te plannen, voorkom je dat je veel overtollige voorraad hebt liggen. Ook heb je zo een stuk minder kans dat goederen die bedoeld zijn voor consumptie over de datum gaan.

Werkkapitaal en financiële grip

Werkkapitaal en cashflow zijn dus belangrijke indicatoren voor de financiële gezondheid van je bedrijf. Als het niet goed gaat met je bedrijf, weet je nu aan welke knoppen je kunt draaien om het tij te keren; 

  1. Debiteuren
  2. Crediteuren
  3. Voorraad

Essentieel daarvoor is een goed overzicht. Een eerste stap daarin is het openen van een zakelijke rekening. Daarmee zie je namelijk altijd hoeveel liquide middelen je beschikbaar hebt, zonder eerst je privétransacties hieruit te hoeven filteren. 

Daarnaast helpt het om een goede zakelijke administratie bij te houden. Zo heb je maandelijks grip op je financiën en weet je altijd hoe je ervoor staat. Dan kun je meteen bijsturen als het tijdelijk minder gaat. 

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, zonder vaste kosten

Betaal als zzp’er alleen wat je gebruikt.
Bekijk de voordelen

Lees verder

Zakelijk sparen: wat doe je met je buffer?
Wat kost het om een bedrijf te starten?
Een overzichtelijke administratie opzetten doe je zo

  • Wat is werkkapitaal?
    Je werkkapitaal is het geld dat je gebruikt om je bedrijf draaiende te houden. Werkkapitaal berekenen is vrij simpel: vlottende activa (geld waarover je snel beschikt) - vlottende passiva (geld wat je op korte termijn moet betalen). 
  • Hoe krijg ik meer financiële grip op mijn bedrijf?
    Door het berekenen van je cashflow en werkkapitaal, krijg je meer financiële grip op je bedrijf. Dan weet je hoe je ervoor staat en kun je op tijd bijsturen als het nodig is. Lees meer over je cashflow en werkkapitaal berekenen en verbeteren.

Meer over boekhouding en administratie

Meer over boekhouding en administratie
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten