Online cursus maken
Steeds meer startende ondernemers gaan op zoek naar online verdienmodellen. Gelijk hebben ze, want online heb je veel mogelijkheden. Met een website of webshop kun je klanten dag en nacht bereiken. Als je gebruik maakt van slimme software om bepaalde zaken te automatiseren, heb je de mogelijkheid om geld te verdienen terwijl je iets anders aan het doen bent.
Klinkt mooi, maar hoe pak je zoiets aan in de praktijk? Er zijn verschillende manieren om online geld te verdienen, in dit artikel leggen we de focus op een online cursus maken. Direct naar een onderwerp in dit artikel? Klik op de link:
- Ga brainstormen
- Online cursus maken
- Verzin een pakkende naam
- Prijs bepalen
- Praktische zaken
- Algemene aandachtspunten starten (online) bedrijf
Ga brainstormen over je online training
Begin eerst met brainstormen, zet al je plannen en ideeën op papier. Bedenk hoe je jouw kennis kunt omzetten naar een compacte praktische cursus waar klanten iets aan hebben. Als dienstverlener heb je veel kennis en ervaring opgedaan, die je in hapklare brokjes kunt leren aan anderen.
Verkoop je producten? Ook dan zijn er opties om een interessante e-cursus te koppelen aan je productaanbod. Denk bijvoorbeeld aan een online kookworkshop als je al kookartikelen of kookboeken verkoopt. Of koppel een digitale cursus fotografie aan de verkoop van camera’s. Denk in mogelijkheden!
E-learning testen
Heb je een onderwerp voor je online cursus? Dan kun je aan de slag met de inhoud van de cursus. Wat ga je vertellen? En hoe bouw je de lessen op? Belangrijk: stel vooraf de leerdoelen op. Bedenk wat je cursist aan het eind van de online cursus moet hebben geleerd. Dat maakt het makkelijker om de e-learning inhoudelijk te vullen: elk hoofdstuk of onderdeel moet bijdragen aan dit leerdoel.
Je kunt het natuurlijk allemaal zelf uitzoeken, maar je kunt ook direct je doelgroep bij het proces betrekken. Maak bijvoorbeeld een eerste versie van je e-cursus en houd vervolgens een workshop, fysiek of online, om je materiaal te testen. Vraag je cursisten om feedback en pas de inhoud van je cursus daarop aan. Deze workshop kun je vervolgens gebruiken als eerste les in je online training. Zo werk je stap voor stap aan het maken van een online cursus waar ook je klanten blij mee zijn.
- Check je plannen bij je doelgroep met marktonderzoek
Verzin een pakkende naam
Denk ook na over een pakkende naam voor je online cursus. Met een goede naam is het makkelijker om je e-cursus te promoten. Met een duidelijke praktische naam is het voor klanten direct duidelijk wat je doet en wat je te bieden hebt.
Leg ook hier de verschillende opties voor aan familie en vrienden, wat is hun mening? Of vraag het weer aan je doelgroep.
Prijs bepalen voor je online cursus
Hoe bepaal je een goede prijs voor je nieuwe online cursus? Dat is, zeker in het begin, misschien lastig. Doe marktonderzoek, zijn er soortgelijke e-cursussen op de markt? Of vraag het je doelgroep rechtstreeks door online een mini-enquête te houden en verschillende prijsmogelijkheden voor te leggen.
Prijsstrategie
Experimenteer bijvoorbeeld met verschillende prijzen. Het belangrijkste is dat je begint. Bepaal een prijs en kijk vervolgens hoe je doelgroep reageert op het aanbod. Je kunt je cursus natuurlijk niet ineens 3 keer duurder maken, maar je kunt de prijs van je product altijd aanpassen.
Je kunt er ook over nadenken om een gratis variant te maken, om de betaalde versie aan te prijzen. Bijvoorbeeld een gratis webinar.
- Check deze 9 manieren om je prijs te bepalen
Bied vervolgens een praktische betaalmogelijkheid aan zoals iDeal zodat klanten eenvoudig je online cursus kunnen betalen. Je e-cursus kan nog zo goed in elkaar zitten, maar zonder prettige betaaloptie verkoop je online geen cursussen.
Praktische zaken online cursus maken
En dan de praktische zaken, want hoe maak je vervolgens een digitale cursus? Je hebt verschillende mogelijkheden.
Vorm van je online cursus
Wil je bijvoorbeeld video’s maken of je e-cursus tekstueel aanbieden? Kies vooral wat het beste bij je past. Je kunt je kennis opschrijven en er een mooi vormgegeven e-book van maken. Een digitaal boek kun je als werkboek aanbieden via je site. Maar je kunt er ook een online cursus van maken door de verschillende hoofdstukken als les per mail te versturen naar cursisten.
E-learning maken: de technische kant
Wil jij je e-cursus koppelen aan je website? Dan kun je onderzoeken of je gebruik kunt maken van een speciale membership plugin waarbij je de inhoud van je e-cursus kunt afschermen met een wachtwoord. Met een uniek wachtwoord kunnen cursisten inloggen en toegang krijgen tot je online cursus.
Je kunt ook gebruik maken van kant-en-klare e-learning software, ook wel LMS: learning management software. Dan kun je direct aan de slag en je hebt vaak een plek waar je terecht kunt met vragen. Een paar aanbieders zijn Google Classroom, Easygenerator en Articulate.
Algemene aandachtspunten starten (online) bedrijf
Heb je het voor elkaar gekregen om een online cursus te maken? Dan mag je trots op jezelf zijn! Dit is misschien ook een mooi moment om weer eens naar je ondernemingsplan te kijken en je financiële plan nog eens onder de loep te nemen. Moet je hier en daar aanpassingen doen of verloopt alles nog steeds volgens plan?
Vergeet ook niet je administratie goed bij te houden nu je online cursussen verkoopt. En online marketing is natuurlijk belangrijk. Je wilt je nieuwe e-cursus wel onder de aandacht brengen bij je doelgroep. Benieuwd hoe je dat moet aanpakken? Je leest er hier meer over.
Meest gestelde vragen over een online cursus maken
- Wat is een online cursus?
Een online cursus is geen fysieke cursus maar een digitale cursus. Dat betekent dat je de cursus online kunt volgen, bijvoorbeeld via een website of online platform. - Hoe maak je een online cursus?
Je maakt een online cursus door je kennis om te zetten in een online content, zoals een e-mailtraining, video's of een e-book. Je kunt de cursus vervolgens online aanbieden via een eigen website of online platform. - Hoe verkoop je een online cursus?
Je verkoopt een online cursus door de juiste doelgroep te bereiken met je boodschap. Marketing is daarbij dus erg belangrijk. Een fijne leeromgeving is erg belangrijk, bijvoorbeeld met behulp van learning management software. Verder is het aan te raden om een praktische betaalmogelijkheid als iDEAL aan te bieden zodat klanten eenvoudig kunnen betalen.