Benieuwd of jij het in je hebt om een bedrijf te beginnen? Gebruik deze stappen om jouw eigenschappen als startende ondernemer in kaart te brengen. De uitkomsten kun je goed gebruiken bij het schrijven van je ondernemingsplan.
1. Beschrijf je persoonlijke eigenschappen
Welke van jouw persoonlijke eigenschappen kunnen van pas komen bij het starten van een eigen bedrijf? Ben je misschien een echte doorzetter, heb je veel zelfvertrouwen, lef en ben je sociaal?
Doe de test: welk type ondernemer ben jij?
Dit soort eigenschappen zijn erg belangrijk om te vermelden in je ondernemingsplan. Een potentiële investeerder is namelijk niet alleen op zoek naar een goed idee, maar juist ook naar een goede ondernemer.
2. Beschrijf je vaardigheden
Waar bent je echt goed in? Neem deze kwaliteiten op in een document. Zorg ook voor 'bewijsmateriaal'. Vraag iemand een filmpje te maken tijdens een pitch, bewaar de schetsen van je producten van idee tot uitvoering en archiveer mailtjes met positieve reviews.
- Ben je goed in het geven van een presentatie?
- Kun je mensen gemakkelijk enthousiasmeren voor een product of plan?
- Ben je bijzonder creatief?
3. Vraag anderen naar jouw competenties
Jij hebt misschien zelf al een beeld van je kwaliteiten, maar ongetwijfeld hebben vrienden, zakenrelaties en familieleden daar ook zo hun eigen ideeën over. Ga met deze mensen om de tafel zitten.
Wat vinden zij goed aan jou en waarom doen ze graag zaken met je bedrijf? Dit is waardevolle informatie die het plaatje van je kwaliteiten completer maakt. Het vragen om aanbevelingen en referenties op LinkedIn kan daarbij ook helpen.
4. Erken ook je zwakke kanten
Bent je goed in het binnenhalen van nieuwe opdrachten, maar ben je niet zo'n held met de administratie? Schrijf dat dan ook eerlijk op. Besteed vervolgens liever niet te veel tijd aan het verbeteren van die zwakke punten.
Accepteer wat je niet goed kunt en besteed deze taak uit.
Focus je juist op je kwaliteiten. Vervolgens is het zaak met die sterke kanten naar buiten te treden door middel van personal branding.
5. Benut social media
Door actief social media in te zetten, kun je potentiële klanten bekend maken met wie jij bent als ondernemer. LinkedIn is bijvoorbeeld het ideale medium om jezelf zakelijk in de kijker te spelen. Vergeet ook niet om je contactgegevens te vermelden. Dit kan je helpen aan opdrachten te vinden die aansluiten bij uw kwaliteiten.
Ook kun je bijvoorbeeld een video op YouTube plaatsen van een presentatie die je onlangs gaf en perfect viel bij het publiek.
6. Vind ambassadeurs voor je bedrijf
Ambassadeurs zijn tevreden klanten die reclame voor je te maken door hun ervaringen met anderen te delen. Mensen hechten veel waarde aan de ervaring van hun vrienden en kennissen. Als één van je tevreden klanten een positieve ervaring doorvertelt, geeft dat weer kans op een nieuwe klant.
Hoe krijg je ambassadeurs? Bijvoorbeeld door:
- Te investeren in onderscheidende klantwaarde
- De verwachtingen van klanten te overtreffen
- Te investeren in klanten en regelmatig contact met hen te hebben
- De eerste kennismaking onvergetelijk te maken
- Potentiële klanten ervaring op te laten doen