Een veilige webshop bouwen
Misschien ben je blij dat je als startende ondernemer een aantrekkelijke webshop hebt gebouwd. Waarschijnlijk heb je de betalingen ook op orde maar daarmee ben je er niet.
Je moet ook aan de veiligheid van je webshop denken. Geen paniek, we helpen je op weg. In dit artikel lees je hoe jij een veilige webshop maak en waarom het eigenlijk nodig is om de veiligheid van je webshop te verbeteren.
4 belangrijke veiligheidsonderdelen je op orde moet hebben:
Voorkom cybercrime
De belangrijkste reden voor een veilige webshop heeft te maken met cybercrime of cybercriminaliteit. Zogenaamde cybercriminelen kunnen een cyberaanval doen van buitenaf om bijvoorbeeld toegang te krijgen tot de data van je klanten. Ze kunnen vervolgens de toegang tot je webshop blokkeren en de inhoud wissen.
Dat wil je natuurlijk niet als startende ondernemer! Daarom is het belangrijk om een veilige webshop te maken om cybercriminaliteit te voorkomen.
1. Vraag een SSL-certificaat aan
Wat kun je doen om de veiligheid van je webshop te verbeteren? Zorg er in ieder geval voor dat je een SSL-certificaat aanvraagt voor je webshop. Dit is een Secure Socket Layer waarmee je jouw webshop of webwinkel kunt beveiligen tegen virussen en hackers.
Alle vertrouwelijke informatie wordt met zo'n SSL-certificaat versleuteld verzonden, zodat je gegevens niet onderschept kunnen worden. Je herkent het certificaat door naar het adres van de website te kijken in de menubalk. Begint de websitenaam met ‘https’ in plaats van ‘http’? Dan heeft de website hoogstwaarschijnlijk een SSL-certificaat.
Verder bescherm je met een SSL-certificaat de gegevens van je klanten zoals inloggegevens, adresgegevens en betaalgegevens. Je zorgt ervoor dat het veiliger is om via jouw webshop te betalen. Het aanvragen van een SSL-certificaat doe je via de webhosting provider waar je je domeinnaam hebt geregistreerd.
2. Privacybeleid webshop op orde hebben
Klanten laten online hun persoonlijke gegevens achter als ze een aankoop doen via jouw webshop. Hoe ga jij als webshopeigenaar om met deze gegevens, ook wel klantdata genoemd. Dat willen klanten graag weten. Om bezoekers van je webshop veilig te laten winkelen online, is het belangrijk om vertrouwen uit te stralen en dit op orde te hebben.
Je straalt bijvoorbeeld meer vertrouwen uit door een privacyverklaring op te stellen en te publiceren op je website. Beschrijf in je verklaring zo nauwkeurig mogelijk wat je met deze persoonlijke gegevens doet, hoe jij deze gegevens opslaat én beschermt. Zo weten klanten beter waar ze aan toe zijn.
- Wil je meer weten over hoe jij als webshopeigenaar een privacyverklaring kunt opstellen? Lees dan dit artikel over privacybeleid.
3. Webwinkelkeurmerk gebruiken
Online draait alles om vertrouwen. Klanten willen weten of je webshop betrouwbaar is en of het veilig is om een aankoop te doen. Wat kun je nog meer doen om het vertrouwen van je klanten te winnen? Maak gebruik van een webwinkelkeurmerk.
Met een keurmerk voor webshops laat je klanten weten dat ze bij jou veilig kunnen shoppen. En als je gebruik maakt van een keurmerk, kun je vaak ook gebruik maken van een cybersecurity check. Handig, want zo weet je in ieder geval zeker dat jouw webshop veilig is voor bezoekers.
Je krijgt niet zomaar een webwinkelkeurmerk, je webshop moet wel aan verschillende eisen voldoen. Zo moet je bijvoorbeeld voldoen aan de Wet koop op afstand, je webshop moet veilig zijn, de financiële situatie van je webwinkel moet stabiel zijn en je gegevens moeten goed vindbaar zijn op je website.
4. Veilige betaalmethoden aanbieden
Zorg er als webshopeigenaar ook voor dat klanten veilig kunnen betalen. Hoe je dat regelt? Kies bijvoorbeeld voor sterke wachtwoorden en maak het eenvoudig voor klanten om een veilig wachtwoord te gebruiken. Ook niet onbelangrijk: maak regelmatig een back-up van je website en zorg dat je webshop altijd up-to-date is.
Laat klanten veilig online betalen door betrouwbare betaalmogelijkheden aan te bieden waarbij bekende banken zijn aangesloten. Zo kun je met je webshop bijvoorbeeld gebruik maken van Rabo Smart Pay
Waarom dat handig is? Met Rabo Smart Pay kun je klanten verschillende betaalmethoden aanbieden zoals iDEAL, Maestro of betalen met creditcard. Je hoeft dus geen losse overeenkomsten af te sluiten, alle transactie verlopen via één loket.
OnlineKassa
Met de Rabo OnlineKassa kun je eenvoudig verschillende betaalmethoden koppelen aan je webshop. OnlineKassa is een onderdeel van Rabo Smart Pay.
OnlineKassa is een uitgebreide online kassa die verschillende belangrijke Nederlandse en buitenlandse betaalmethoden ondersteunt. Anders gezegd: alle online transacties in jouw webwinkel worden gebundeld en verwerkt via één virtueel loket.
- In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden van Rabo OnlineKassa voor je webshop.
Cybercrime
Cybercriminaliteit komt steeds vaker voor en niet alleen bij grote bedrijven. Wil je je indekken tegen risico's als online fraude en hacken? Overweeg dan het afsluiten van een cyberverzekering.
Meest gestelde vragen over een veilige webshop bouwen
- Hoe weet je of een webshop betrouwbaar is?
Check het keurmerk om te achterhalen of je te maken hebt met een veilige webshop. Een betrouwbaar keurmerk is bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg. Staat er een logo van dit keurmerk op de website? Dan hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken en kun je veilig online shoppen. - Wat is een veilige webshop?
Een veilige webshop is een online winkel waar je met een gerust hart producten kunt kopen. Je herkent een veilige webshop aan een keurmerk zoals bijvoorbeeld het Thuiswinkel Waarborgkeurmerk. - Hoe herken je een onbetrouwbare website?
Dat is soms lastig te beoordelen. Je kunt bijvoorbeeld letten op de algemene uitstraling van een website, ziet het er professioneel uit? Let ook op een keurmerk, een SSL-certificaat, een privacyverklaring, betrouwbare betaalmethoden via bekende banken en contactgegevens.