Dit artikel gaat in op verschillende thema's rondom de missie en visie. Benieuwd naar een specifiek onderwerp? Klik op een van de links hieronder om direct naar dat onderdeel te gaan:
- Waarom zijn een visie en missie nodig?
- Verschil missie en visie
- Missie en visie: drie parktijkvoorbeelden
- Je missie en visie in je ondernemingsplan
Waarom zijn een visie en missie nodig?
Als je weet waar je voor staat en waar je naartoe wilt met je bedrijf, dan ben je beter in staat om onderbouwde keuzes te maken. Je hebt zo namelijk een duidelijke identiteit en een stip op de horizon.
Tip: vraag bij het formuleren van je missie en visie hulp van iemand die heel anders denkt dan jij.
Een goed geformuleerde missie en visie geeft niet alleen inspiratie, het helpt je ook om boven de grillen van de markt uit te stijgen. Zo durf je een andere richting in te slaan dan je concurrent.
Verschil missie en visie
De missie en visie draaien allebei om wat je graag wilt met je onderneming. Daarom vinden sommige mensen het lastig om de twee uit elkaar te houden. Toch is het verschil relatief simpel de missie gaat over je start, de visie over de toekomst.
Zo formuleer je een missie
De missie van je bedrijf is een korte en krachtige omschrijving van je bestaansrecht. Hiervoor stel je jezelf vragen als:
- Waarom ben je een onderneming gestart (of wil je dat gaan doen)?
- Welk probleem los je op en voor wie?
- Wat maakt jouw bedrijf zo anders dan de concurrentie? (hiervoor kun je een concurrentieanalyse maken)
Vervolgens vat je de antwoorden op deze vragen in een kort statement. Dit is jouw missie voor je onderneming.
Zo formuleer je een visie
De visie is letterlijk jouw blik op de toekomst. Hoe hoop je dat jouw bedrijf zich gaat ontwikkelen? Bedenk wat je wilt bereiken en wat je wil veranderen in de wereld.
Tegelijkertijd neem je hier ook mee wat je verwacht dat er in de markt gebeurt. Wat gaan klanten nodig hebben in de toekomst? Om hier een beter beeld van te krijgen, is het slim om marktonderzoek te doen.
Strategie formuleren
De volgende stap is het formuleren van een strategie. Wat ga je doen om jouw visie te bereiken? Een strategie maak je als starter meestal voor de komende drie jaar.
Je stelt jezelf kleinere doelen om uiteindelijk die stip op de horizon te bereiken. Concrete en specifieke doelen formuleer je door middel van de SMART-methode. Hierbij zorg je ervoor dat al je doelen de volgende eigenschappen hebben:
- Specifiek - is het duidelijk wat je exact wilt bereiken?
- Meetbaar - kun je de resultaten meten?
- Acceptabel - past het bij je uiteindelijke grote doel?
- Realistisch - is het haalbaar?
- Tijdsgebonden - heb je gespecificeerd wanneer je het doel wilt bereiken?
Missie en visie: drie praktijkvoorbeelden
Kun je nog wel wat extra inspiratie gebruiken? Deze voorbeelden van bekende bedrijven helpen je op weg. Onder elke bedrijfsnaam lees je achtereenvolgens welke missie ze voor zichzelf hebben geformuleerd, en daarna met welke visie ze naar de toekomst kijken:
Ikea
Missie: "Het dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen beter maken door het aanbieden van een breed assortiment functionele en goed vormgegeven woonartikelen tegen zulke lage prijzen dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn deze producten te kopen."
Visie: "Een beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen - voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken. Deze visie gaat verder dan woninginrichting. We willen dat ons bedrijf een positieve impact heeft op de wereld - van de communities waar we onze materialen kopen, tot de manier waarop onze producten, onze klanten helpen om thuis een duurzamer leven te leiden."
Lego
Missie: "Inspireren en helpen ontwikkelen van de bouwers van morgen."
Visie:"Het spelen van de toekomst uitvinden."
De Bijenkorf
Missie: "Onze missie is om het meest inspirerende, verrassende en creatieve warenhuis van Nederland te zijn, waar iedereen bijzonder is. Deze missie is de leidraad voor alles wat we doen, voor onze gebouwen, merken, events en communicatie – en dus ook voor onze medewerkers. Vanuit dat perspectief hebben we zeven waarden, die samen het dna van de Bijenkorf vormen."
Visie: "De Bijenkorf staat voor stijl en kwaliteit, maar ook voor verantwoordelijkheid en een duurzamere levensstijl. Wij streven naar een wereld waarin iedereen bewuste keuzes maakt en kwaliteit het wint van kwantiteit. Met impactvolle aanpassingen in alle facetten van ons werk, willen we een verschil maken in het leven van onze klanten, onze partners en onszelf. Zo werken we samen aan een groene toekomst."
Missie en visie in je ondernemingsplan
Wist je dat je missie en visie een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan zijn? In dit document leg je vast wat je wilt bereiken met je onderneming en wat je hiervoor nodig hebt.
Je beschrijft je missie en visie vaak in het allereerste hoofdstuk, zodat een potentiële investeerder direct weet waar je voor staat en waar je graag naar toe wil met je bedrijf.
Een ondernemingsplan is eigenlijk onmisbaar bij het starten van een eigen bedrijf. Vind je het lastig om te beginnen met schrijven? Dan zijn deze handige voorbeelden voor verschillende branches zeker iets voor jou.
- Waarom is het bedenken van een visie en missie voor een bedrijf belangrijk?
Als je weet waar je voor staat en waar je naartoe wilt met je bedrijf, ben je beter in staat om onderbouwde keuzes te maken. Je hebt zo namelijk een duidelijke identiteit en een stip op de horizon. Een goed geformuleerde missie en visie geven niet alleen inspiratie, maar het helpt je ook om boven de grillen van de markt uit te stijgen. Zo durf je een andere richting in te slaan dan je concurrent. - Wat is het verschil tussen de missie en een visie van een bedrijf?
De missie en visie draaien allebei om wat je graag wilt met je onderneming. Het verschil is simpel: de missie gaat over je start, de visie over de toekomst. De missie van je bedrijf is een korte en krachtige omschrijving van je bestaansrecht. De visie is letterlijk jouw blik op de toekomst. Hoe hoop je dat jouw bedrijf zich gaat ontwikkelen? Bedenk wat je wilt bereiken en wat je wil veranderen in de wereld. - Hoe formuleer je een strategie voor je bedrijf?
Bij het formuleren van een strategie geef je antwoord op de vraag wat ja gaat doen om jouw visie te bereiken? Een strategie maak je als starter meestal voor de komende drie jaar. Je stelt jezelf kleinere doelen om uiteindelijk die stip op de horizon te bereiken. Concrete en specifieke doelen formuleer je door middel van de SMART-methode.