Succesvol van start in 5 stappen

Het starten van een eigen bedrijf is een fantastische sprong in het diepe! Om je te helpen van je kersverse onderneming een succes te maken, hebben we een handig stappenplan opgesteld. Aan de hand van vijf concrete stappen ga je van idee naar serieus bedrijf.

Zo begin je met oriënteren, waardoor je op een doelgerichte manier het juiste focusgebied vindt. Na het maken van je plan en een aantal regeldingen, kun je eindelijk de markt op. De laatste stap draait om toetsen en bijsturen, zodat je ook na de start van je bedrijf scherp blijft en je bedrijf naar het volgende niveau kunt tillen.

  1. Oriënteren
    Tijd om aan de slag te gaan! In deze eerste stap zet je jouw idee om in een concreet product of dienst. Ook onderzoek je wie je ideale doelgroep is en of er vraag is naar je propositie.

  2. Plan maken
    Met een strak ondernemingsplan kom jij straks goed beslagen ten ijs. Hierin schrijf je op hoe je jouw onderneming wilt gaan runnen en hoe je aan klanten komt. Ook beschrijf je het financiële plaatje, hoe ga je straks geld verdienen? Zo’n plan maak je niet alleen voor jezelf, maar ook voor eventuele investeerders.

  3. Regelen
    Als ondernemer moet je nèt even wat meer regelen dan in loondienst. Denk bijvoorbeeld aan een zakelijke rekening, verzekeringen en de administratie. Dat lijkt misschien veel, maar als je het bij je start goed regelt, heb je daar je hele ondernemerscarrière profijt van.

  4. De markt op!
    Eindelijk is het zover, na een sterke voorbereiding ben je helemaal klaar voor je lancering. Hoe zullen je potentiële klanten reageren? Lees bij deze stap hoe je de marktintroductie tot een daverend succes maakt.

  5. Toetsen en bijsturen
    Als ondernemer sta je eigenlijk nooit stil, er is altijd wel iets om bij te schaven of te vernieuwen. Misschien wil je bij nader inzien wel overstappen op een ander verdienmodel, of kan je uurtarief best een paar euro omhoog. Ontdek wat er mogelijk is.

Oriënteren

Een goed begin is het halve werk, daarom starten we met een oriëntatie. Zo heb je straks glashelder in beeld waar je op wilt focussen. Bepaal hoe je product of dienst eruit komt te zien, wat voor type onderneming je start en hoe jouw merk eruit komt te zien.

Plan maken

Met een strak ondernemingsplan kom jij straks goed beslagen ten ijs. Hierin schrijf je op hoe je jouw onderneming wilt gaan runnen en hoe je aan klanten komt. Ook beschrijf je het financiële plaatje, hoe ga je straks geld verdienen? Zo’n plan maak je niet alleen voor jezelf, maar ook voor eventuele financierders.

Regelen

Als ondernemer (of zzp’er) ben je zelf verantwoordelijk voor zakelijke verzekeringen, zoals de aansprakelijkheidsverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ook ben je verplicht om een heldere administratie te voeren. Wist je dat een zakelijke rekening je daarbij kan helpen?

De markt op!

Het is tijd om jouw product of dienst officieel in de markt te zetten! Natuurlijk krijg je maar één kans om een eerste indruk te maken op potentiële klanten. Daarom is het slim om van tevoren goed na te denken over je marktintroductie en marketingstrategie.

Toetsen en bijsturen

Na de lancering van je onderneming kunt je pas echt toetsen of je plannen en strategieën werken in de praktijk. Dat is het ideale moment om aanpassingen door te voeren en vooruit te kijken. Zo groei je door van starter naar serieuze ondernemer.

Gratis ondernemerstips in je mailbox

Ontvang wekelijks de belangrijkste ondernemerstips in je mailbox.