Visie en missie opstellen voor startende ondernemers

Bijgewerkt op 17 februari 2023
7 min  leestijd
7.895
geïllustreerde weergave van een man die bovenop een paarse pijl staat met een groot stuur in zijn handen

Het schrijven van een scherpe visie en missie is essentieel voor het succes van jouw onderneming. Ze geven je richting en houvast, zodat jij kunt groeien en je onderscheiden van de concurrentie.

Dit artikel gaat in op verschillende thema's rondom de missie en visie. Benieuwd naar een specifiek onderwerp? Klik op een van de links hieronder om direct naar dat onderdeel te gaan:

Waarom zijn een visie en missie nodig?

Als je weet waar je voor staat en waar je naartoe wilt met je bedrijf, dan ben je beter in staat om onderbouwde keuzes te maken. Je hebt zo namelijk een duidelijke identiteit en een stip op de horizon.

Tip: vraag bij het formuleren van je missie en visie hulp van iemand die heel anders denkt dan jij.

Een goed geformuleerde missie en visie geeft niet alleen inspiratie, het helpt je ook om boven de grillen van de markt uit te stijgen. Zo durf je een andere richting in te slaan dan je concurrent.

Verschil missie en visie

De missie en visie draaien allebei om wat je graag wilt met je onderneming. Daarom vinden sommige mensen het lastig om de twee uit elkaar te houden. Toch is het verschil relatief simpel de missie gaat over je start, de visie over de toekomst.

Zo formuleer je een missie

De missie van je bedrijf is een korte en krachtige omschrijving van je bestaansrecht. Hiervoor stel je jezelf vragen als:

Vervolgens vat je de antwoorden op deze vragen in een kort statement. Dit is jouw missie voor je onderneming.

Voorbeeldplan nodig?

Handig: zo ziet een goed ondernemingplan voor jouw branche eruit.

Download gratis voorbeeld 

Zo formuleer je een visie

De visie is letterlijk jouw blik op de toekomst. Hoe hoop je dat jouw bedrijf zich gaat ontwikkelen? Bedenk wat je wilt bereiken en wat je wil veranderen in de wereld.

Tegelijkertijd neem je hier ook mee wat je verwacht dat er in de markt gebeurt. Wat gaan klanten nodig hebben in de toekomst? Om hier een beter beeld van te krijgen, is het slim om marktonderzoek te doen.

Strategie formuleren

De volgende stap is het formuleren van een strategie. Wat ga je doen om jouw visie te bereiken? Een strategie maak je als starter meestal voor de komende drie jaar.

Je stelt jezelf kleinere doelen om uiteindelijk die stip op de horizon te bereiken. Concrete en specifieke doelen formuleer je door middel van de SMART-methode. Hierbij zorg je ervoor dat al je doelen de volgende eigenschappen hebben:

  • Specifiek - is het duidelijk wat je exact wilt bereiken?
  • Meetbaar - kun je de resultaten meten?
  • Acceptabel - past het bij je uiteindelijke grote doel?
  • Realistisch - is het haalbaar?
  • Tijdsgebonden - heb je gespecificeerd wanneer je het doel wilt bereiken?

Missie en visie: drie praktijkvoorbeelden

Kun je nog wel wat extra inspiratie gebruiken? Deze voorbeelden van bekende bedrijven helpen je op weg. Onder elke bedrijfsnaam lees je achtereenvolgens welke missie ze voor zichzelf hebben geformuleerd, en daarna met welke visie ze naar de toekomst kijken:

Ikea

Missie: "Het dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen beter maken door het aanbieden van een breed assortiment functionele en goed vormgegeven woonartikelen tegen zulke lage prijzen dat zoveel mogelijk mensen in staat zijn deze producten te kopen."

Visie: "Een ​​beter dagelijks leven te creëren voor zoveel mogelijk mensen - voor klanten, maar ook voor onze medewerkers en de mensen die bij onze leveranciers werken. Deze visie gaat verder dan woninginrichting. We willen dat ons bedrijf een positieve impact heeft op de wereld - van de communities waar we onze materialen kopen, tot de manier waarop onze producten, onze klanten helpen om thuis een ​​duurzamer leven te leiden."

Lego

Missie: "Inspireren en helpen ontwikkelen van de bouwers van morgen."

Visie:"Het spelen van de toekomst uitvinden."

De Bijenkorf

Missie: "Onze missie is om het meest inspirerende, verrassende en creatieve warenhuis van Nederland te zijn, waar iedereen bijzonder is. Deze missie is de leidraad voor alles wat we doen, voor onze gebouwen, merken, events en communicatie – en dus ook voor onze medewerkers. Vanuit dat perspectief hebben we zeven waarden, die samen het dna van de Bijenkorf vormen."

Visie: "De Bijenkorf staat voor stijl en kwaliteit, maar ook voor verantwoordelijkheid en een duurzamere levensstijl. Wij streven naar een wereld waarin iedereen bewuste keuzes maakt en kwaliteit het wint van kwantiteit. Met impactvolle aanpassingen in alle facetten van ons werk, willen we een verschil maken in het leven van onze klanten, onze partners en onszelf. Zo werken we samen aan een groene toekomst."

Missie en visie in je ondernemingsplan

Wist je dat je missie en visie een belangrijk onderdeel van je ondernemingsplan zijn? In dit document leg je vast wat je wilt bereiken met je onderneming en wat je hiervoor nodig hebt.

Schrijf je ondernemingsplan in tien heldere stappen.

Je beschrijft je missie en visie vaak in het allereerste hoofdstuk, zodat een potentiële investeerder direct weet waar je voor staat en waar je graag naar toe wil met je bedrijf.

Een ondernemingsplan is eigenlijk onmisbaar bij het starten van een eigen bedrijf. Vind je het lastig om te beginnen met schrijven? Dan zijn deze handige voorbeelden voor verschillende branches zeker iets voor jou.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

  • Waarom is het bedenken van een visie en missie voor een bedrijf belangrijk?
    Als je weet waar je voor staat en waar je naartoe wilt met je bedrijf, ben je beter in staat om onderbouwde keuzes te maken. Je hebt zo namelijk een duidelijke identiteit en een stip op de horizon. Een goed geformuleerde missie en visie geven niet alleen inspiratie, maar het helpt je ook om boven de grillen van de markt uit te stijgen. Zo durf je een andere richting in te slaan dan je concurrent.
  • Wat is het verschil tussen de missie en een visie van een bedrijf?
    De missie en visie draaien allebei om wat je graag wilt met je onderneming. Het verschil is simpel: de missie gaat over je start, de visie over de toekomst. De missie van je bedrijf is een korte en krachtige omschrijving van je bestaansrecht. De visie is letterlijk jouw blik op de toekomst. Hoe hoop je dat jouw bedrijf zich gaat ontwikkelen? Bedenk wat je wilt bereiken en wat je wil veranderen in de wereld.
  • Hoe formuleer je een strategie voor je bedrijf?
    Bij het formuleren van een strategie geef je antwoord op de vraag wat ja gaat doen om jouw visie te bereiken? Een strategie maak je als starter meestal voor de komende drie jaar. Je stelt jezelf kleinere doelen om uiteindelijk die stip op de horizon te bereiken. Concrete en specifieke doelen formuleer je door middel van de SMART-methode.
  •  

Meer over bedrijfsplan

Meer over bedrijfsplan
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten