Huren: de belangrijkste voordelen
1. Je bent en blijft flexibel(er)
De eerste jaren van een nieuw bedrijf kunnen grillig verlopen. Er kunnen periodes van grote groei en mogelijkheden zijn, maar er zullen ook tijden zijn dat het financieel even wat minder meezit.
Dit in gedachten houdende is het een rustgevende gedachte dat je als huurder niet zomaar voor onbepaalde tijd vastzit aan één bedrijfspand en hiervoor ook niet de risico's hoeft te dragen.
Groeien? Nieuwe locatie
Mochten de zaken zo goed gaan dat je het huidige huurpand in feite ontgroeit, kun je op den duur gemakkelijk op zoek gaan naar een nieuwe locatie, zonder dat je je zorgen hoeft te maken over het vinden van een nieuwe huurder. Dat is de taak van de verhuurder, niet die van jou.
Houd wel altijd goed rekening met eventuele afspraken die in de huurovereenkomst staan, zoals de duur van het huurcontract, de opzegtermijn etc. Het kan namelijk zijn dat het contract voor meerdere jaren geldt, zodat je tussentijds in ieder geval niet zomaar kunt opzeggen.
2. Geen onverwachte kosten
Lekkage, raamkozijnen die een nieuw laagje verf moeten krijgen, ruitschade of een omgewaaide boom die na herfstige dag de ingang naar de receptie van het pand blokkeert: er kan door het jaar heen van alles gebeuren op de locatie waar je onderneming gevestigd is.
Als huurder hoef je hiermee financieel gezien in ieder geval geen rekening te houden, want grote onderhoudskosten zijn in principe voor de rekening van de eigenaar van het pand.
Als huurder krijg je bovendien niet te maken met aankoopkosten en kun je je geld in andere zaken investeren die (op dat moment) voor je bedrijf van groter belang zijn.
Huren: de belangrijkste nadelen
1. Je moet rekening houden met de verhuurder
Als huurder huur je in eerste instantie het pand, maar daar krijg je de verhurende partij in feite ook bij. Het kan zijn dat de verhuurder bepaalde eisen stelt aan het verhuren van het bedrijfspand, bijvoorbeeld dat je de ruimte niet zomaar mag verbouwen of naar eigen smaak kunt inrichten.
Aan de regels die in de voorwaarden zijn gesteld, moet je je als huurder altijd houden. Daarnaast kan de verhuurder bijvoorbeeld besluiten om de huur te verhogen.
2. Je kunt niets aan het pand verdienen
Als huurder draai je dus niet op voor eventuele onderhoudskosten, maar wanneer de waarde van het pand stijgt, kunt je daar ook niet van profiteren. Voor het opbouwen van eigen vermogen zul je in dit geval dus andere maatregelen moeten treffen.
Kopen: de belangrijkste voordelen
1. Je bouwt vermogen op en investeert in het bedrijf
Als je in de toekomst wilt investeren en besluit een bedrijfsruimte te kopen, kun je hiermee na verloop van tijd een aardig eigen vermogen hebben opgebouwd, mits het pand in waarde blijft toenemen.
De rente van de financiering kan (dit is uiteraard afhankelijk van de locatie) soms zelfs lager uitvallen dan de huurprijs van een pand. Met iedere aflossing wordt de ruimte een beetje meer van jou.
Als je op den duur de hypotheek volledig hebt afgelost en het bedrijfspand later besluit te verkopen, is de opbrengst helemaal voor jou.
Het kopen van een bedrijfspand geeft je veel vrijheid als ondernemer, omdat je in principe je eigen gang kunt gaan.
Tip:Ga voorafgaand aan de koop na bij de gemeente wat het bestemmingsplan voor deze locatie is.
2. Je hoeft geen rekening te houden met de verhuurder
Als eigenaar bepaal je helemaal zelf hoe lang je bedrijf in het pand gevestigd blijft en of je (een deel van) de locatie wilt verhuren aan een andere partij.
Daarnaast hoef je geen rekening te houden met eventuele eisen van de verhurende partij; voor het aanbouwen van een nieuwe vergaderruimte of het omhakken van een dode boom in de kantoortuin krijgt je alleen te maken met de gemeente als je daarvoor een vergunning wilt aanvragen.
Kopen: de belangrijkste nadelen
Let op: Per 1 januari 2023 moet elk kantoor groter dan 100m2 minimaal energielabel C hebben. Dit betekent een Energie-Index van 1,3 of beter. Voldoet het pand dan niet aan de eisen, dan mag u het pand per 1 januari 2023 niet meer als kantoor gebruiken. Deze verplichting staat in het Bouwbesluit.
1. Je bent zelf verantwoordelijk voor de onderhoudskosten
Zoals gezegd moet je als de eigenaar van een (bedrijfs)pand zelf het onderhoud plegen. En deze kosten kunnen aardig oplopen, al hangt dit uiteraard af van de grootte en leeftijd van het pand.
Het gaat hierbij namelijk niet alleen om het binnenonderhoud, maar je kunt ook te maken krijgen met kosten voor het buitenonderhoud, waaronder schilderwerk, het repareren van daken, vloeren, de fundering etc.
Deze bijkomende kosten hoeven niet veel problemen op te leveren, maar het is wel verstandig om voor dit soort uitgaven een apart potje geld te reserveren, zodat je hierdoor straks financieel gezien niet ernstig in de knoop komt.
2. Je bedrijfspand kan in waarde dalen
De woningmarkt heeft een paar jaar geleden door de economische crisis de nodige klappen gekregen. Als eigenaar van een (bedrijfs)pand zie je daar vrijwel direct de gevolgen van, omdat bij het instorten van de vastgoedmarkt ook de waarde van je bedrijfsruimte in min of meerdere mate zal dalen.
Daarnaast kan het in zo'n markt een stuk lastiger zijn om je pand te verkopen. Als startende ondernemer moet je naar je eigen situatie en toekomstperspectieven kijken om te kunnen bepalen of je dit risico wilt dragen.
Zijn er ook combinaties van kopen en huren mogelijk?
Ja, dat kan. Je kunt bijvoorbeeld een bedrijfsruimte op eigen naam kopen en deze vervolgens verhuren aan je onderneming. Met de huur betaal je de rente en aflossing van je hypotheek. Wat overblijft, is dus een extra privé-inkomstenbron.
Indien je pand in waarde stijgt, kun je dat dus beschouwen als een toename van je eigen vermogen. Je moet hierbij alleen wel rekening houden met bepaalde fiscale regels. Je belastingadviseur kan je hier meer over vertellen.
Een andere mogelijkheid is om een grotere bedrijfsruimte te kopen dan die je nu daadwerkelijk nodig hebt en overige ruimten tijdelijk te verhuren aan andere ondernemers.
Meer tips voor het starten van een eigen bedrijf
Wie voor zichzelf wil beginnen, moet eerst een heleboel zaken regelen. Wat te denken van het openen van een zakelijke rekening, het schrijven van een goed ondernemingsplan en het afsluiten van de juiste verzekeringen?
Tip! Je zakelijke rekening is bij Rabobank de eerste 6 maanden gratis voor jou als startende ondernemer. Dat betekent geen kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas én al je transacties in Nederland en SEPA-landen.
Lees ook
Meer over bedrijfspanden voor ondernemers
Checklist: bedrijfspand huren
Checklist: het starten van een bedrijf aan huis