In dit artikel nemen we je mee in hoe je als ondernemer sneller betaald kan worden met een zakelijk betaalverzoek. Benieuwd naar een specifiek onderwerp? Klik dan op één van de onderstaande links.
- Overzichtelijke bedrijfsadministratie opzetten
- Facturen sneller betaald krijgen
- Zakelijk betaalverzoek sturen
- Voordelen zakelijk betaalverzoek
- Debiteurenbeheer: boekhouding op orde
- Stroomschema: waar wil je klanten laten betalen?
1. Overzichtelijke bedrijfsadministratie opzetten
Voor een goed debiteurenbeheer moet je allereerst je administratie goed op orde hebben. Zorg dat je na geleverde diensten of verkoop van goederen zo snel mogelijk een factuur stuurt. Hoe langer je wacht, hoe langer het duurt voordat je betaald wordt.
Want na het versturen van de factuur heeft de klant een wettelijke betalingstermijn van dertig dagen. Wacht je zelf een maand met factureren, dan kan het dus zo twee maanden na de opdracht zijn voordat je het geld ontvangt.
Snel factureren is ook prettig voor de klant, die kan dan ook zijn administratie afhandelen. Als je drie maanden later nog een factuur stuurt, is de klant het werk misschien alweer vergeten en krijgt hij ineens nog een rekening.
- Lees in dit artikel hoe je een overzichtelijke administratie opzet
2. Facturen sneller betaald krijgen
Hoe sneller je klanten betalen, hoe eerder je geld ontvangt en hoe beter je cashflow op orde is. Je kunt de klanten hier onder meer bij helpen door het aanbieden van een zakelijke betaallink op je factuur. Dit kan tegenwoordig ook met een QR-code.
Een klant die een betaalverzoek krijgt, betaalt gemiddeld drie keer sneller. Stuur je facturen dus digitaal en met betaallink.
Met een zakelijk betaalverzoek in je factuur bied je je klanten extra betaalgemak. Met zo’n betaallink kunnen ze het openstaande bedrag direct naar je rekening overmaken, gewoon met iDEAL en de vertrouwde omgeving van hun eigen bank.
3. Zakelijk betaalverzoek sturen
Een zakelijk betaalverzoek werkt hetzelfde als een gewoon betaalverzoek. Je plaatst een linkje of QR-code op je factuur waarmee klanten direct kunnen betalen, dat gaat veel sneller dan het handmatig intikken van een IBAN-nummer en factuurnummer.
Rabo Betaalverzoek Zakelijk
Met Rabo Betaalverzoek Zakelijk laat je klanten makkelijk en snel betalen. Het versturen en ontvangen van een betaalverzoek is gratis.
- Je betaalt wel de standaardkosten voor het bijschrijven van een betaling (€ 0,15) op je zakelijke rekening.
- Je kunt met een zakelijk betaalverzoek tot € 5.000 factureren in de Rabo App.
Rabo Betaalverzoek Plus
Biedt je jouw klanten ook andere betaalmethodes aan? Met Rabo Betaalverzoek Plus kun je meteen gratis gebruik maken van Rabo Smart Pay. Dit is een overzichtelijk dashboard voor al je betaalmethodes, bijvoorbeeld betalingen via pin of online betaalmogelijkheden in je webshop.
Een ander voordeel van Rabo Betaalverzoek Plus is dat je klanten via iDEAL, creditcard én PayPal kunnen betalen. Dit maakt het dus mogelijk om via een betaalverzoek af te rekenen met klanten in het buitenland.
4. Voordelen zakelijk betaalverzoek
Voor je klant maakt een zakelijk betaalverzoek het betalen van facturen eenvoudiger en sneller. Voor jou als ondernemer biedt een betaalverzoek ook voordelen:
- Je krijgt sneller betaald
- Alle verzoeken staan overzichtelijk onder elkaar in de Rabo App of het Rabo Smart Pay Dashboard
- Je ziet direct welke betaalverzoeken zijn betaald
- Het bedrag staat na betaling direct op je zakelijke rekening
Je kunt het betaalverzoek op een professionele manier terug laten komen op je facturen, bijvoorbeeld met een duidelijke call to action-button. Een andere optie is een QR-code voor nog meer gemak.
Zakelijk betaalverzoek met een QR-code
Betalen met een QR-code wordt steeds vaker gebruikt. Niet alleen in de horeca, maar het is ook bijvoorbeeld handig als je veel onderweg bent en klanten direct wilt laten betalen. Klanten kunnen de QR-code scannen met hun telefoon, waarna ze in hun vertrouwde bankomgeving terechtkomen en snel en veilig kunnen afrekenen.
Een QR-code is ook handig voor bijvoorbeeld fondsenwerving of op plekken waar je geen pinautomaat hebt, bijvoorbeeld een marktkraam. En je kunt er dus voor kiezen om de QR-code op de factuur te plaatsen.
- Lees hier meer over de Rabo Betaalverzoek QR-code.
5. Debiteurenbeheer: boekhouding op orde
Om je facturen overzichtelijk te houden, maken de meeste ondernemers tegenwoordig gebruik van een online boekhoudprogramma. Door de automatisering zijn je facturen ook altijd op orde.
Als je facturen handmatig maakt kan er een foutje insluipen, waardoor de btw bijvoorbeeld verkeerd is berekend en de klant de factuur terugstuurt. Los van dat dit niet professioneel overkomt, betekent dit ook dat er een vertraging in het betaalproces zit.
In deze pakketten zitten tegenwoordig bijna alle administratieve handelingen verwerkt, waaronder:
- Facturen en bonnen scannen of uploaden
- Bij- en afschrijvingen automatisch in je administratie
- Btw-aangifte automatisch opgemaakt
- Offertes en facturen maken
Het voordeel hiervan is dat je altijd een goed overzicht van je administratie hebt. Je weet precies welke opdrachten je hebt gedaan, welke facturen verstuurd zijn en welke facturen betaald zijn. Je ziet ook direct waar er nog actie ondernomen moet worden.
Heb je een zakelijke rekening bij Rabobank? Dan kun je deze met Rabo Business Banking koppelen aan je boekhoudpakket.
6. Stroomschema: waar wil je klanten laten betalen?
Wil je alle betaalmethoden in één keer overzichtelijk hebben? Download dan nu dit gratis stroomschema: waar wil je klanten laten betalen?
We nemen je mee in álle betaalopties voor jouw klanten, of je nu een fysieke winkel hebt of een webshop. Download hem nu gratis en print hem uit.
Veel gestelde vragen over een zakelijk betaalverzoek
- Waarom is het belangrijk om facturen snel te versturen?
Het snel versturen van facturen is essentieel voor een goede cashflow en het verkorten van de betalingstermijn. Wacht je te lang, dan kan het tot twee maanden duren voordat je betaald wordt, en dit kan ook problemen opleveren voor de klant bij het afhandelen van zijn administratie. - Hoe draagt een zakelijk betaalverzoek bij aan het versnellen van betalingen?
Een zakelijk betaalverzoek, vooral met een QR-code, maakt het voor klanten eenvoudiger en sneller om facturen te betalen. Het gebruik van een betaallink op de factuur resulteert gemiddeld in drie keer snellere betalingen. Hierdoor ontvang je als ondernemer sneller je geld en verbeter je de cashflow. - Welke voordelen biedt een online boekhoudprogramma?
Een online boekhoudprogramma automatiseert administratieve taken, zoals het scannen van facturen, bij- en afschrijvingen, en btw-aangifte. Hierdoor voorkom je fouten in handmatige facturatie en houd je altijd een accuraat overzicht van je administratie. Het koppelen van een zakelijke rekening aan het boekhoudpakket, zoals met Rabo Business Banking, biedt extra gemak en efficiëntie.