Wat houdt een review in?
Een review moet je eigenlijk zien als een online klantbeoordeling. Het is de digitale vorm van de aloude mond-tot-mondreclame.
Ervaring met jouw product of dienst
Het geeft gebruikers de mogelijkheid hun ervaringen met jouw product, dienst of onderneming in het algemeen te beschrijven en in hun netwerk te delen.
Reacties als deze worden doorgaans op allerlei manieren geuit op internet: van officiële testimonials op jouw zakelijke website tot berichten op social media.
Positief of negatief effect
Een klantbeoordeling kan zowel een positieve als negatieve invloed hebben op jouw reputatie. Als ondernemer heb je weinig tot geen invloed op de inhoud van een recensie.
Denk aan een tevreden klant die eergisteren heerlijk heeft gegeten in jouw restaurant en dat nu met een lovende recensie laat weten op Iens.nl.
Of iemand die al twee weken aan het wachten op de bezorging van een online bestelling en zijn ongenoegen over de service van jouw webwinkel uit in een boze tweet of reactie op Google.
Online oriënteren
Het besef dat online oriënteren de afgelopen decennia een steeds belangrijkere rol is gaan spelen in de customer journey, heeft ervoor gezorgd dat bedrijven zich steeds actiever richten op het vergaren van zoveel mogelijk positieve beoordelingen.
Het creëren van een band met de klant is immers essentieel en vertaalt zich doorgaans in meer conversies.
Negatieve review
Een negatieve review kan op zijn beurt bijdragen aan het verbeteren van de service en nodigt bovendien uit tot het zoeken van contact met de ontevreden klant.
Als het bedrijf de bestaande klacht vervolgens snel en adequaat oplost, kan de relatie worden hersteld en is de kans op een positieve respons van de betreffende klant des te groter.
Profileren op internet
Ook voor startende ondernemers is het raadzaam om het nieuwe product of de dienst goed te profileren op internet en al in een vroeg stadium positieve beoordelingen te verzamelen.
Want hoe meer goede reviews, des te eerder iemand zal overwegen voor een product te kiezen van een nieuw of relatief onbekende aanbieder. Dit kun je als volgt doen:
1. Vergroot de betrokkenheid
Als je een nieuw product op de markt wilt brengen, kan het waardevol zijn om klanten actief te betrekken bij de ontwikkelingsfase.
Testperiode
Sowieso vinden veel klanten het fijn wanneer ze iets eerst tijdelijk mogen uitproberen en het product na de testperiode (en bij tevredenheid) mogen houden.
De feedback van deze eerste klantengroep geeft jou daarnaast de mogelijkheid om - nog vóór de daadwerkelijke lancering - tijdig belangrijke aanpassingen door te voeren, zodat het eindproduct beter aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep.
Eventuele positieve reacties kun je meteen gebruiken als productbeoordelingen op je website.
2. Stuur de klant een e-mail
Positief of negatief: de klant heeft altijd een oordeel over jouw product of dienst. Maar het gros zal deze reactie alleen geven als men hiernaar wordt gevraagd.
Tevreden klant
Wees hierin dan ook pro-actief en vraag klanten naar hoe tevreden zij zijn over jouw dienstverlening over de kwaliteit van het aangeschafte product.
Een manier om dit te doen, is een e-mail te sturen naar de klant en te informeren naar zijn/haar tevredenheid.
Voor online organisaties, zoals een kledingwebshop, is het redelijk standaard om op deze manier voor een aansluitend klantcontactmoment te zorgen.
Offline beoordeling
Maar ook offline ondernemingen kunnen hiermee de kans op een positieve online klantbeoordeling vergroten.
Denk aan een hotel dat bij het uitchecken een kaartje meegeeft aan de gast met het verzoek of hij zijn verblijf wil beoordelen op bijvoorbeeld Booking.com.
Maar je kunt in het geval van een fysieke winkel natuurlijk ook op de factuur of kassabon naar feedback vragen.
3. Plaats testimonials op je eigen site
Zeker in de fase dat jouw klantenkring nog niet zo groot is, kan het plaatsen van positieve reviews op de zakelijke website nieuwe bezoekers over de streep trekken.
Tools
Je kunt dit handmatig doen of hiervoor - afhankelijk van met welk content management systeem je werkt - diverse tools gebruiken. Overleg indien nodig met de websitebouwer wat de mogelijkheden zijn op jouw website.
Over het algemeen moet je het de gebruiker zo makkelijk mogelijk zien te maken om het product (of de dienst) te beoordelen.
Webwinkels kunnen bijvoorbeeld een 'geef feedback'-knop bij elk product plaatsen en zo de kans op concrete productrecensies te vergroten.
4. Maak profielen aan op algemene beoordelingssites
Afhankelijk van het type bedrijf en de branche waarin je werkzaam bent, wil het ook nog wel eens helpen om profielen aan te maken op algemene beoordelingswebsites.
Op deze manier kun je via diverse kanalen jouw zichtbaarheid aanzienlijk vergroten. Daarbij kun je onder meer denken aan:
5. Stel er iets leuks tegenover
Een zogenoemde incentive kan helpen om een bestaande klant over de streep te trekken en een beoordeling achter te laten.
Als hier iets leuks tegenover staat, bijvoorbeeld een korting van 10 procent op de eerstvolgende aankoop of de verloting van een gratis overnachting in jouw B&B onder alle beoordelaars, zijn mensen vaak eerder bereid iets leuks te zeggen over jouw onderneming of product.