In dit artikel introduceren we eerst de verschillende vormen van reclame maken voor startups. Wil je meteen door naar het stappenplan? Ja, ik wil direct naar het stappenplan!
Verschillende vormen van reclame maken voor startups
Al is je product of dienst nog zo goed, klanten moeten je bedrijf wel eerst opmerken. Tijd om aan de slag te gaan met je marketingstrategie. Reclame maken is een belangrijk onderdeel van deze strategie.
Er zijn veel verschillende manieren om aan promotie te doen en zo je doelgroep te bereiken. We lichten er een aantal voor je uit.
- Direct marketing
Hierbij stuur je als bedrijf een directe boodschap naar je klanten. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties (laten) maken voor kranten en tijdschriften of deze online plaatsen op websites en social media. Verder kun je spotjes produceren voor radio en/of televisie. - Contentmarketing
Bij contentmarketing promoot je niet direct je product of dienst, maar geef je de klant stukjes kennis of entertainment die ermee verband houden. - Social media marketing
Gebruik Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter of Pinterest om je diensten of producten onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Zo wordt reclame maken voor je startup ook nog leuk! - E-mailmarketing
E-mailmarketing is een effectieve manier om een duurzame relatie met je doelgroep op te bouwen. Door een inschrijfformulier op je website aan te bieden, kun je mailadressen verzamelen van potentiële klanten. Vervolgens kun je wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief versturen naar je doelgroep. - SEO: zoekmachine optimalisatie
SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd. Door SEO in te zetten, kan je website beter gevonden worden door een populaire zoekmachine als Google. Dat doe je door bijvoorbeeld zoekwoorden in de teksten op je website te gebruiken. - Guerillamarketing
Tot slot is guerrillamarketing budgettechnisch gezien interessant voor startups. Je probeert hier met zo min mogelijk kosten op een originele manier een enorme impact te maken.
Reclame maken in 6 stappen
Kun je niet wachten om aan de slag te gaan? Klik dan direct op een link om een stap te bekijken. Of scroll naar beneden om het stappenplan reclame maken te bekijken.
- Stel concrete doelen vast
- Welke boodschap wil je overbrengen?
- Bepaal de juiste doelgroep
- Val op in de massa
- Wat kost reclame?
- Maak een marketingplan
Stap 1: Stel concrete doelen voor je reclame vast
Voordat je enthousiast een reclamecampagne opzet, moet je eerst uitzoeken wat je met het adverteren wilt én kunt bereiken. Denk als starter vooral niet te groot en blijf realistisch.
Het is onwaarschijnlijk dat je met de promotie van een spectaculaire kortingsactie in één keer de vloer aanveegt met de gevestigde concurrentie. Het is beter om meerdere kleine marketingacties uit te voeren.
Voorbeelden reclamedoelen
De volgende doelstellingen zijn over het algemeen realistische speerpunten voor een startende ondernemer:
- Het aantrekken van nieuwe klanten of opdrachtgevers.
- Het behouden van jouw bestaande klantenkring en deze groep aansporen tot nieuwe aankopen.
- Bestaansrecht van jouw bedrijf vaststellen en de naamsbekendheid vergroten.
- (Potentiële) klanten duidelijk maken dat ze voor de beste deals bij jou (en niet bij de concurrent) moeten zijn.
Vervolgens kun je op papier zetten hoe je deze doelen denkt te kunnen bereiken.
Stap 2: Welke boodschap wil je overbrengen?
Maak jouw boodschap zo concreet mogelijk. Wat wil je jouw (potentiële) klanten met de campagne duidelijk maken? Probeer deze boodschap samen te vatten in een enkele zin. Less is in dit geval more.
Veel startups maken de fout om meerdere doelen te willen behalen door deze in één boodschap te proppen. Het werkt veel beter om elke boodschap toe te spitsen op een bepaald doel.
Originele reclameboodschap
Tegelijkertijd moet de reclame prikkelend en onderscheidend zijn. Let op: out of the box denken is goed, maar het moet niet te vergezocht zijn.
Een ijzersterke reclameboodschap bedenken is een vak apart. Overweeg om hiervoor een professioneel bureau in te huren.
Test een zelf bedachte campagne altijd eerst in je omgeving en professionele netwerk. Als zij de clou van een geestig bedoelde slogan al niet begrijpen, is de kans groot dat deze boodschap ook bij potentiële klanten niet aankomt.
Stap 3: Bepaal de juiste doelgroep
Reclame maken is een effectieve manier om de juiste doelgroep te bereiken. Het is dus essentieel dat je jouw doelgroep goed leert kennen en de advertenties daar vervolgens op toespitst.
Hoe concreter jij de doelgroep afbakent, des te beter jouw reclamecampagne zal aankomen.
Probeer dus eerst een goed beeld te vormen van je doelgroep. Het is slim om hiervoor een klantenanalyse te maken. Zo ontdek je wie je potentiële klanten zij en hoe je ze kunt bereiken.
Stap 4: Val op in de massa
Reclame is overal. Elke dag worden we gebombardeerd met talloze reclameboodschappen die we vakkundig negeren. Het is dus niet eenvoudig om echte aandacht te krijgen van je doelgroep.
Durf origineel te zijn en kies kanalen die nog niet zo veel gebruikt worden. Guerillamarketing is hier een goede methode voor. Ook kan contentmarketing effectief zijn.
Stap 5: Wat kost reclame?
De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Voor een advertentie in de krant ben je veel meer geld kwijt (5x9 centimeter voor € 900) dan voor een online campagne op bijvoorbeeld Facebook.
Op Facebook kun je zelf aangeven hoeveel geld je wilt uitgeven en op welke doelgroep je je wilt focussen.
Content marketing is gemiddeld 62% goedkoper dan traditionele marketing (bron: demand metric)
Verdeel je budget
Jouw budget is dan ook medebepalend voor de kanalen waarop je de campagne gaat inzetten. Het is nu eenmaal een stuk duurder om een spotje uit te zenden op de radio of tv.
Het is dan vaak slimmer om te kiezen voor een medium waar je de ruimte krijgt om de campagne vaker (en voordeliger) onder de aandacht te brengen, zoals social media en andere online kanalen.
Hoe vaker klanten een product of bedrijfsnaam zien of horen, des te groter de kans dat ze jouw aanbieding onthouden. Bedenk wel dat het even kan duren voor je echt effect zult zien.
Kosten voor reclame maken
Reclame maken kost natuurlijk geld, maar uiteindelijk levert je dat natuurlijk meer omzet op. In onderstaande tabel zie je wat de kosten inhouden per vorm van reclame.
Marketingstrategie | Kosten |
---|---|
Direct marketing | Kosten voor drukwerk en versturen van direct mailing, afhankelijk van de oplage en gebruikte materiaal. |
Contentmarketing | Afhankelijk van de content: schrijf je teksten of maak je korte filmpjes? En maak je de content zelf of huur je iemand in? |
Social media marketing | Dit kost je vooral tijd. Eventueel kosten voor tools als Hootsuite of Coosto om je verschillende kanalen te monitoren en voor betaald adverteren. |
E-mailmarketing | Kosten voor het versturen van je nieuwsbrief via e-mailmarketing software. Kosten zijn afhankelijk van aantal mailadressen. |
SEO | Dit kost je vooral tijd, tenzij je een SEO-tekstschrijver inhuurt. Eventueel kosten voor het gebruik van SEO-tools om zoekwoordenonderzoek te doen. |
Guerillamarketing | Over het algemeen lage kosten, afhankelijk van reclamecampagne. |
Stap 6: Maak een marketingplan
Wil je echt goed aan de slag met reclame maken? Noteer je plannen dan in een marketingplan. Begin bijvoorbeeld door informatie te verzamelen over je doelgroep. Wie is je klant? En waar kun je jouw ideale klanten vinden?
Onderzoek de markt door een mini-enquête te houden. Zo kom je steeds meer te weten over je doelgroep. Maak vervolgens een plan hoe je jouw klanten wilt bereiken. Wat is jouw plan van aanpak?
Meest gestelde vragen over reclame maken
- Wat is de beste manier om reclame te maken voor je bedrijf?
Er bestaat geen juiste manier om reclame te maken voor je bedrijf. Experimenteer met verschillende manieren om je onderneming te promoten en onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Kies vooral voor een marketingstrategie die bij je past. - Hoe maak je gratis reclame?
Reclame maken voor je onderneming hoeft helemaal niet duur te zijn. Sterker nog, het kan zelfs gratis. Door gebruik te maken van social media, SEO of contentmarketing maak je geen kosten. Je investeert vooral je kostbare tijd. - Wat kost het om reclame te maken?
De kosten voor reclamecampagnes lopen behoorlijk uiteen. Voor een advertentie in de krant ben je veel meer geld kwijt dan voor een online campagne op Instagram of Facebook. De kosten om reclame te maken zijn dus sterk afhankelijk van welk medium je gebruik maakt als ondernemer.