1. Specialiseer
Hoe meer je je richt op een specialisatie, hoe beter klanten jouw merk, diensten of producten kunnen plaatsen. Tijdens het schrijven van je marketingplan - dat onderdeel is van ondernemingsplan - is het daarom raadzaam om dit zo scherp mogelijk te definiëren.
Voor een journalist kan het bijvoorbeeld commercieel gezien interessant zijn om er ook fotografie naast te gaan doen, en vervolgens ook deze dienst te promoten bij (potentiële) klanten. Maar hoe meer verschillende dingen je doet, des te lastiger het is om hard te maken dat je op ieder gebied een specialist bent.
Henk Jan Bijmolt verkoopt met zijn webwinkel Gadero tuinhout. Zijn advies: “Richt je op een klein dingetje en word daar goed in.” Door extreme keuzes te maken, werd Gadero al snel een succes. Wij kiezen voor online: we hebben geen showroom. Alles of niets brengt je vaak verder en daardoor ben je voor de klant ook heel duidelijk waar je voor staat en waar je goed in bent.”
2. Doelgroep bepalen
Het bepalen van de juiste doelgroep ligt in het verlengde van de uitspraak van Henk Jan Bijmolt. Je wil natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken, maar een onderneming heeft meer kans van slagen als je je op (enkele) specifieke doelgroep(en) richt.
Het lijkt misschien eng om duidelijk te kiezen aan welke specifieke groep je een product of dienst gaat aanbieden, maar zo weet je in deze niche waarschijnlijk wel eerder een betere positie te realiseren.
3. Meerwaarde creëren
In de praktijk blijkt een product of dienst makkelijker door de concurrent te kopiëren dan het DNA van een organisatie. Je moet op zoek gaan naar de toegevoegde waarde. Als je een product verkoopt dat veel concurrenten ook verkopen, kom je in een prijzenslag terecht.
Dat wil je in principe voorkomen, je moet je zien te onderscheiden met een toegevoegde waarde. De identiteit van een bedrijf wordt vaak grotendeels bepaald door de mensen die er werken. Door bijvoorbeeld je expertise en betrokkenheid op de juiste manier in te zetten kun je zo meerwaarde creëren voor de doelgroep.
4. Ken je klanten
Als je de doelgroep echt aan je merk wil binden, zul je precies moeten weten wat hun behoeftes zijn en wat hen beweegt. Is jouw doelgroep op zoek naar meer zekerheid, onafhankelijkheid of hecht men juist sterk aan verbondenheid?
Inzicht in dergelijke factoren speelt een cruciale rol bij een aantrekkelijke en betekenisvolle merkpositionering. Je wilt uiteindelijk trouwe klanten die zo enthousiast zijn over je merk, dat ze andere mensen aansteken. Klanten waar je van kunt leren om je bedrijf te verbeteren.
- Lees dit artikel: Maak fans van je klanten
5. Communicatie
Veel ondernemers leggen de focus in hun communicatie op de voordelen van hun product of dienst. Maar probeer niet te verzanden in technische details. Effectieve communicatie betekent vooral dat je de focus durft te leggen op werkelijk onderscheidende aspecten van je product of dienst.
Dat een metselaar een mooie muur kan metselen mag duidelijk zijn, het gaat om de toegevoegde waarde die je daarin biedt. Bestel je alle materialen voor je klant, bied je een bepaalde garantie, heb je samenwerking met een stukadoor die de muur direct afwerkt? Communiceer waarmee je de concurrentie voorbijstreeft.