Starten met marketing als startende ondernemer kan best lastig zijn. Je bent immers net begonnen met het opzetten van je onderneming. En wat weet je nou over marketing? Uitleg over de verschillende mogelijkheden op het gebied van online marketing kan uitkomst bieden. Lees je mee?
Beginnen met (online) marketing: hoe doe je dat?
Marketing is eigenlijk een manier van communiceren. Dat kan via brochures, korte filmpjes, e-mail of door simpelweg met mensen te praten. Marketing kun je zowel offline als online doen. Doe je aan online marketing? Dan promoot je producten of diensten via internet, bijvoorbeeld op je website of social media.
Je kunt natuurlijk direct beginnen met een blog op je website en een post op Facebook. Maar voor een sterke start maak je eerst een plan, inclusief een (kort) onderzoek naar je doelgroep. Met dit stappenplan ga je aan de slag. Klik op een link om direct naar de stap te gaan, of scroll door.
- Start met een marketingstrategie
- Bepaal je doelgroep
- Doe marktonderzoek
- Bepaal je doelstellingen
- Bepaal welke middelen je gaat inzetten
Stap 1: Start met een marketingstrategie
Eerst even uitzoomen: wat wil je met je bedrijf bereiken? Waar wil je over 5 of 10 jaar staan? Als je die stip op de horizon weet, kun je bepalen wat je daarvoor nodig hebt. Bij alles wat je in de volgende stappen gaat bepalen, pak je die ambitie erbij om te checken of het inderdaad bijdraagt aan jouw ambitie.
- Tip: heb je je ambitie toch nog niet helemaal scherp? Doe de invuloefening ‘Ambitie op een bierviltje’
De marketingstrategie en de volgende stappen zet je op papier met een marketingplan. In het marketingplan noteer je antwoord op de volgende vragen: Welke doelen wil je bereiken? Verkoop je producten of diensten? Werk je vanuit huis of vanaf een locatie? Heb je mensen in dienst? En hoeveel budget heb je om met marketing aan de slag te gaan? Hoeveel omzet verwacht je en wat zijn de verwachte kosten die je gaat maken? En niet geheel onbelangrijk: wie is je doelgroep?
Stap 2: Bepaal je doelgroep
Je doelgroep bepalen is onderdeel van het opstellen van een marketingplan. Want als je niet duidelijk hebt voor wie je producten of diensten bedoeld zijn, dan is het lastig om een duidelijke boodschap de wereld in te sturen. Het maakt beginnen met marketing een stuk overzichtelijker als je weet wie je doelgroep is.
Wie is bijvoorbeeld je ideale (potentiële) klant? Hebben de klanten die je al hebt gemeenschappelijke kenmerken? Wonen ze bijvoorbeeld op een bepaalde locatie, lezen ze bepaalde tijdschriften of hebben ze dezelfde idealen?
Probeer zo concreet en specifiek mogelijk je doelgroep te bepalen zodat je weet wie je potentiële klant is. Denk aan leeftijd, geslacht, manier van leven, idealen, hobby’s. Breng zoveel mogelijk eigenschappen in kaart zodat je aan een scherpe marketingboodschap kunt werken, die is gericht op deze specifieke doelgroep.
Stap 3: Doe marktonderzoek
Vind je het toch nog lastig om je doelgroep te bepalen? Dan kun je ook een marktonderzoek doen. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Je kunt het op kleine schaal doen om er toch profijt van te hebben.
Houd bijvoorbeeld een (online) enquête onder een grotere groep mensen en vraag naar hun mening over je product of dienst. Of vraag je bestaande klanten naar hun ervaring. Waarom hebben ze voor jouw bedrijf gekozen en niet voor de concurrent die hetzelfde doet? Leer je klanten beter kennen.
Stap 4: Bepaal je doelstellingen
Wanneer je wilt beginnen met marketing, is het handig om je doelstellingen te bepalen. Want hoe weet je anders of je marketingplan een succes is? Maak een plan per kalenderjaar. Wat wil je bereiken aan het einde van het jaar?
Kijk vervolgens hoe je dat kunt bereiken door een dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse planning te maken. Wat kun je elke dag doen om je doel te bereiken? Begin klein. Experimenteer. Doe bijvoorbeeld wekelijks 2 of 3 marketingactiviteiten die je dichter bij je doel brengen.
Stap 5: Bepaal welke middelen je gaat inzetten
Welke mogelijkheden zijn er op het gebied van online marketing? Online is veel mogelijk, maar om keuzestress te voorkomen, starten we met 4 populaire opties.
- Social media marketing
Ben je fan van social media? Maak dan slim gebruik van Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter of Pinterest. - Contentmarketing
Houd je van creëren? Dan kun je wellicht content maken in de vorm van een blogartikel, korte video of podcast en op die manier je boodschap overbrengen. - E-mailmarketing
Kies je voor e-mailmarketing? Dan kun je wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief versturen. - Zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd)
Wil je beter gevonden worden door zoekmachines als Google? Ga dan bloggen zodat je meer bezoekers naar je website trekt.
Welke vorm van marketing je ook kiest: kijk wat bij je past én waar je klanten zich online bevinden.