#1 Suitsupply: homo-emancipatie
Naam campagne: Find your perfect fit
Jaar: 2018
Een manier om aandacht te genereren voor je bedrijf, is door taboes te doorbreken en (licht) te shockeren. Homo-emancipatie is een belangrijk thema in de samenleving, Suitsupply speelt hier handig op in.
Er kwam een stortvloed van reacties op de campagne. Sommige waren erg negatief, waar anderen juist heel enthousiast waren. CEO Fokke de Jong was niet verrast door de controverse. Hij geeft aan dat het hoog tijd was om ook homoseksualiteit weer te geven in advertenties.
#2 Centraal Beheer Achmea: prinsessen vieren koningsdag
Jaar: 2015
Bijbehorende tekst: #koningsdag "Voor 50 cent? M'n zus is het even aan mijn moeder vragen."
Wie "Even Apeldoorn bellen" hoort, weet meteen dat het over Centraal Beheer Achmea gaat. De verzekeraar plaatst tegenwoordig regelmatig berichten op social media, waarvan deze foto uitgroeide tot een grote klapper.
Dit Koningsdag-bericht ging namelijk viral: de post behaalde in totaal 37.261 likes op Facebook en werd ook fanatiek geretweet.
Prijs campagne
Community manager Matthijs Algra verklapte dat het promoten van de foto op Facebook slechts tweehonderd euro had gekost en dat met deze campagne bijna de helft van de Nederlandse gebruikers van het sociale netwerk kon worden bereikt. Ook de stemmers bij de Beste Social Media Awards waren over de afbeelding te spreken en beloonden de foto met de prijs voor beste inhaker.
#3 Gillette: na #metoo
Naam campagne: The best a man can be
Jaar: 2019
In de nasleep van #metoo komt Gillette met een campagne waarin toxische mannelijkheid wordt afgewezen. De boodschap van het filmpje is dat mannen ook mannelijk kunnen zijn zonder vrouwen te benadelen, elkaar te pesten en 'boys will be boys' te blijven roepen.
Zoals verwacht riep ook deze campagne veel kritiek op, maar ook veel lof. Waar tegenstanders het filmpje zagen als een aanval op mannelijkheid, waren voorstanders te spreken over het lef om het onderwerp op deze manier aan te snijden.
#4 Coca Cola: Ramadan
Naam campagne: Sunset
Jaar: 2018
Een frisdrank merk en Ramadan lijken op het eerste gezicht niet samen te gaan, toch is dat precies wat hier gebeurt.
Waar voorstanders Coca Cola prijzen voor de manier waarop moslims een positief gezicht krijgen, zijn tegenstanders geen fan van het aanprijzen van cola voor het verbreken van het vasten. Uiteraard zijn er ook mensen die sowieso moeite hebben met de religie.
#5 Nike: vrouwelijke sporters
Naam campagne: Dream with us
Jaar: 2018
Nike is met een grote inhaalslag bezig om vrouwelijke sporters te bereiken. Dit filmpje laat het amerikaanse vrouwenvoetbalelftal zien. Ze zijn aan het trainen voor een wedstrijd.
Hierbij worden ze gesteund door vrouwen uit verschillende sportdisciplines, amateurs en professionals naast elkaar. Een aantal hiervan zijn bekende amerikaanse sporters. In de slotscène rennen jonge voetballers met het amerikaanse vrouwenelftal een afgeladen voetbalarena in.
Deze campagne werd over het algemeen heel positief ontvangen. De waardering van vrouwelijke topsporters is een belangrijk thema. Door bekende vrouwen te laten meedoen, wordt extra kracht bijgezet.
#6 GoPro: kattenfilmpje
Naam: Didga the Skateboarding Cat
Jaar: 2015
"Het internet loopt over van geinige kattenfoto's en –filmpjes, waarin dieren de rare fratsen uithalen. Daar moeten wij ook eens iets mee", aldus de gedachtegang van de creatievelingen achter deze reclame van cameraverkoper GoPro.
Dat de opzet van een campagne niet super ingewikkeld hoeft te zijn, blijkt wel uit het filmpje van deze skateboardende kat in zonnig Australië. Op Instagram is de video al meer dan een kwart miljoen keer geliked en op Youtube hebben meer dan vier miljoen mensen het beestje zien boarden.
Om aandacht op dit social media-platform hoeft dit bedrijf überhaupt niet verlegen te zitten: hun Instagram-account heeft 7,8 miljoen volgers. Maar van alle campagnes die GoPro in 2015 op dit social media-platform plaatste, leverde dit filmpje veruit de meest positieve reacties op.