1. Onderwerp bepalen
In welk vakgebied wilt u zich specialiseren? Dat is helemaal aan u. Er is geen richting of onderwerp te bedenken waarvoor geen experts te vinden zijn, dus laat dat geen belemmering zijn. Blijft u het toch moeilijk vinden om een keuze te maken? Stel uzelf dan de volgende vragen en ontdek welk onderwerp bij u en uw onderneming past.
- Wilt u uw onderneming hiermee vooruit helpen?
- Zo ja, in welke branche opereert u?
- Welk onderwerp wekt uw nieuwsgierigheid? Of: waar ligt uw passie?
- Zijn er al veel experts op het gebied dat u in gedachten heeft? Zijn er ook andere interessante onderwerpen waarvoor minder experts te vinden zijn?
2. Expertisegebied afbakenen
Denk niet te groot. Het is verleidelijk, maar bedenk: hoe breder het onderwerp, des te moeilijker om expert te worden (en te blijven). Grote kans dat u straks van alles een beetje weet en dat er altijd andere deskundigen zijn die op bepaalde vlakken meer te vertellen hebben. Beperk uzelf tot een behapbaar onderwerp. Mocht blijken dat dit toch te beperkt is, dan kunt u later altijd nog uw kennisgebied uitbreiden.
3. Zelfstudie
Met de selectie van het onderwerp begint natuurlijk pas het echte werk, want alleen de vereiste basiskennis maakt u nog geen deskundige. U zult naast uw normale werkzaamheden veel tijd en energie kwijt zijn aan zelfstudie. Schrijf u in relevante opleidingen, cursussen of trainingen en houd ook de vakliteratuur op dit gebied goed bij.
4. Vind gelijkgestemden
In de meeste gevallen zult u niet enige expert zijn in uw branche. Het is daarom verstandig om eens in de zoveel tijd met gelijkgestemden af te spreken. Door in contact te komen met mensen die in hetzelfde onderwerp geïnteresseerd zijn, komt u aan nieuwe informatie. Bestudeer ook de nieuwste inzichten en ideeën van bestaande experts. Aan de hand van hun werkwijze kunt u uw eigen koers bepalen.
5. Doe onderzoek
In de media worden regelmatig resultaten uit onderzoeken in de meest uiteenlopende vakgebieden belicht. Met name als het onderwerp waarin u zich aan het specialiseren bent nog maar weinig is onderzocht, loont het om hier zelf onderzoek naar te doen. U doet sowieso nieuwe inzichten, kennis en ervaring op door de onderzoeksresultaten te analyseren. Als de media interesse tonen in de uitkomsten en u benaderen als deskundige, vangt u meteen twee vliegen in één klap.
6. Vindbaarheid
Wat u wilt is dat wanneer mensen op zoek naar een expert in uw branche, zij al in eerste instantie aan u denken. Zorg ervoor dat u goed vindbaar bent. Dat begint online, bij het maken en up to date houden van een LinkedIn-profiel en een eigen website. Plaats daarop ook updates over onderwerpen, gelezen boeken en gevolgde cursussen. Uiteraard vermeldt u ook iedere keer dat u om advies bent gevraagd.
7. Blijf up-to-date
Experts zijn nooit uitgeleerd, want zeker in de laatste jaren volgen ontwikkelingen elkaar steeds sneller op. Voor u het weet spreekt u over achterhaalde informatie en technieken. Zorg dus dat u minimaal een paar uur per week investeert in het bijhouden van de ontwikkelingen op uw kennisgebied. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door:
- Vakbladen te lezen
- Uzelf te abonneren op nieuwsbrieven
- RSS-feeds in te stellen of relevante sites minimaal een keer per week te chicken
- Geregeld met vakgenoten en mededeskundigen te overleggen
- Seminars, congressen en evenementen bij te wonen