7 netwerkvalkuilen voor starters

Bijgewerkt op 12 maart 2024
7 min  leestijd
27.303
Auteur: Marieke Leijnen
effectief netwerken netwerk opbouwen

Bij netwerken lijkt het soms niet zozeer te gaan om wat je kunt, maar vooral om wie je kent. ‘Via via’ een opdracht scoren is een beproefde manier. Menig starter netwerkt zich dan ook een slag in de rondte. Maar actief netwerken is geen garantie voor succes. Hoe verklein je de kans op een netwerkblunder?

Dit zijn de valkuilen bij het starten van je onderneming waar je maar beter bedacht op kan zijn:

Valkuil #1: ikke, ikke, ikke…

Een zelfverzekerde houding heb je nodig als ondernemer. Je moet immers een product of dienst verkopen.

Maar houd goed in je achterhoofd dat het bij netwerken niet altijd om jou draait. Sterker nog, in dit geval is spreken doorgaans zilver, maar zwijgen goud. 

Praat op netwerkbijeenkomsten dus eens wat minder vaak over jezelf. Luister daarentegen extra goed naar de andere aanwezigen. Op die manier kom je veel sneller te weten waaraan iemand behoefte heeft (en of jullie wellicht iets voor elkaar kunnen betekenen).

Valkuil #2: eenrichtingsverkeer

Knoop goed in je oren dat netwerken geen eenrichtingsverkeer is. Netwerken draait niet alleen om het halen van je eigen doelen, maar is juist ervoor bedoeld om iemand anders verder te helpen.

Je hoeft er heus niet een dagtaak van te maken om mensen uit jouw netwerk continu aan elkaar te koppelen, maar over het algemeen kun je wel uitgaan van het gezegde: ‘Wie goed doet, goed ontmoet’. 

Draai het maar eens om: jij hebt ooit een kennis aanbevolen bij een bekende opdrachtgever, waaruit daadwerkelijk een klus voortkwam.

Nu zit jij een keertje verlegen om een nieuwe opdracht, stuurt jouw contacten een berichtje op LinkedIn en dan geeft deze contactpersoon niet thuis. Zou jij dan bereid zijn om hem of haar later nog een keer te helpen? 

Netwerken kost tijd en energie. Het is een continu proces.

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis voorbeeld

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

Valkuil #3: roddelen over de concurrentie

Roddelen over een concurrerende ondernemer kan onderling een gevoel van saamhorigheid geven, maar op de lange termijn levert kwaadspreken over anderen niets op.

Onthoud: als jij goed bent in wat je doet, zullen jouw werkzaamheden en eventuele referenties voor zichzelf spreken. Het afkraken van andere professionals of bedrijven in jouw branche is volstrekt overbodig. Richt je liever op waarin jij je van de concurrentie onderscheidt.

Bovendien kunnen jouw roddels ook het omgekeerde effect hebben. Een gesprekspartner kan namelijk ook denken: 'Als hij dat van haar vindt, zegt hij dat straks dan ook over mij?'

Valkuil #4: alleen netwerken als het jou uitkomt

Wie dit kopje leest, zal al moeten concluderen dat deze manier van netwerken doorgaans weinig oplevert.

Als jij op LinkedIn, Facebook of Twitter maandenlang je gezicht niet laat zien en dan opeens jouw contacten gaat bombarderen met verzoeken of uitnodigingen als je wél iets van hen nodig hebt, is de kans op een positieve respons nihil.

Accepteer dus dat netwerken tijd en energie kost en een continu proces is. Plan hiervoor in je agenda dan ook regelmatig voldoende tijd in.

Valkuil #5: niet weten met wie je te maken hebt

Als jij op een event voor het eerst met iemand praat, is het heel normaal te informeren naar wat hij doet en hoe lang zijn bedrijf al bestaat.

Maar als jij koude acquisitie pleegt en dus iemand bewust belt of een LinkedIn-berichtje stuurt, moet je je huiswerk hebben gedaan.

Waarom neem je juist met hem of haar contact op? Des te eerder kun je tot de kern komen en samen vervolgafspraken maken.

Een follow-up mailtje of appje sturen is vaak geen overbodige luxe, maar: overdrijf het niet.

Valkuil #6: liegen (of overdrijven)

Het is niet meer dan logisch dat jij als starter nog wat minder ervaring hebt dan een gevestigde concurrent. Gelukkig is dit voor veel klanten of opdrachtgevers niet per definitie een reden om jou af te wijzen.

Wat doorgaans wél als 'not done' wordt gezien, is liegen (of de waarheid mooier maken dan hij is) over eerdere opdrachten die je hebt uitgevoerd of specifieke vaardigheden die jij minder goed beheerst dan je beweert. 

De harde waarheid komt vroeg of laat toch wel boven tafel. Jij bent dan waarschijnlijk niet alleen die ene klant kwijt, maar zult in zijn netwerk voortaan ook bekend staan als een onbetrouwbare partij.

Leg bij netwerken dus liever de nadruk op wat jij wél voor deze prospect kunt betekenen en wees eerlijk over het eventuele gebrek aan ervaring.  

Valkuil #7: te opdringerig overkomen

Hoewel een 'follow-up'-mail of telefoontje wonderen kan doen bij netwerken, moet je dit ook weer niet overdrijven.

In één week vijf mailtjes of tweets sturen met de vraag of iemand al heeft gekeken naar jouw voorstel, is wellicht een beetje overdreven.

Dit geeft niet de ontvanger een opgejaagd gevoel, maar doet jou ook enigszins wanhopig overkomen.  Onthoud dat netwerken om de gunfactor draait: mensen moeten jou willen helpen, maar je kunt niemand hiertoe verplichten.

Als iemand afwijzend of helemaal niet reageert op jouw bericht, concludeer dan dat een samenwerking er nu niet in zit. Wellicht ken je nog andere mensen die jou wel verder kunnen helpen.

Bonustip: zet een professionele foto op je profiel

Het klinkt als een open deur, maar houd er rekening dat 99% van de mensen met wie je netwerkt jou heeft gegoogeld (of dit nog gaat doen).

Daar zitten ook potentiële opdrachtgever of investeerders tussen. Zorg op al je social media-accounts dus voor een profiel- en eventuele coverfoto die jouw professionaliteit niet in één keer teniet doet.

Op Facebook, Snapchat of Instagram hoeft jouw profielfoto echt niet zo serieus te zijn als die op je LinkedIn-profielpagina, maar een 'ludieke' foto van jou in carnavalsoutfit of die ene middelbare school-portretfoto (inclusief ontplofte jaren '80-coupe) is misschien niet zo'n goed idee. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over netwerken

Meer over netwerken
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten