In dit artikel bespreken we wat guerilla marketing precies inhoudt en hoe je het toepast als startende ondernemer. Vervolgens geven we je een aantal voorbeelden ter inspiratie. Benieuwd naar een specifiek onderwerp? Klik dan op een van de links hieronder:
- Wat is guerrilla marketing?
- Hoe zet je guerrilla marketing in?
- Tips om zelf aan de slag te gaan met guerrilla marketing
- Voorbeeld 1: radiostation
- Voorbeeld 2: Coca Cola/ James Bond
- Voorbeeld 3: de complimentenpoort
- Voorbeeld 4: reclame Nivea
- Voorbeeld 5: campagne TNT België
- Voorbeeld 6: Volkswagen versus Porsche
- Voorbeeld 7: Nike: van megabudget naar guerrilla marketing
- Voorbeeld 8: guerrilla marketing volgens McDonald's
Wat is guerrilla marketing?
Guerrilla marketing is een marketingtechniek waarbij bedrijven met beperkte middelen zoveel mogelijk publiciteit proberen te bereiken. Met deze vorm van marketing probeer je in korte tijd veel (media)aandacht te genereren.
De kosten voor deze vorm van reclame zijn laag in vergelijking met langdurige campagnes.
De meeste acties zijn ludiek, of bedoeld als stunt. Hierdoor maak je vaak alleen kosten om de actie voor te bereiden. Want als de stunt lukt, wordt dit door verschillende partijen (blogs, radio, websites) overgenomen. De beste acties gaan zelfs viral.
Hoe zet je guerrilla marketing in als startende ondernemer?
De bekendste acties zijn van grote bedrijven, maar het is toch vooral een ideaal middel voor kleinere bedrijven die een relatief klein reclamebudget hebben.
Door een slimme, goed getimede campagne kun je toch een groot publiek bereiken. En vooral ook veel naamsbekendheid opbouwen. Wie klein is moet niet alleen slim zijn, maar vooral out-of-the-box denken.
Onderscheiden van concurrentie
Je moet je zien te onderscheiden van de concurrentie en zeker ten opzichte van de grote bedrijven tegen wiens reclamebudget je toch niet op kunt boksen. Probeer daarom een guerrillamarketingactie op te zetten in combinatie met een socialmediastrategie.
Tips om zelf aan de slag te gaan met guerrilla marketing
Guerilla marketing draait om originaliteit, daarom is een brainstorm de perfecte voorbereiding voor een campagne. Het is slim om eerst een locatie uit te zoeken en daar te gaan brainstormen. Zo zie je direct wat er allemaal mogelijk is.
Om beter in het creatieve denkproces te komen, kan het helpen om een mindmap te maken. Naarmate je meer vertakking tekent, komen de originele ideeën vanzelf. Inspiratie opdoen? Lees deze onderstaande voorbeelden van succesvolle guerrilla marketingcampagnes.
Voorbeeld 1: Guerrilla marketing radiostation
Een sprekend voorbeeld van een guerilla marketingcampagne is van dit lokale radiostation in Glasgow. Ze hebben een rij met luchtgitaren neergezet die voorbijgangers konden pakken om op te spelen. Lekker goedkoop, een luchtgitaar bestaat alleen in het hoofd van de speler.
Vervolgens vroeg het station de mensen om op hun facebookpagina een filmpje of foto te plaatsen met de 'gitaar'. De leukste inzending mocht een half uur z'n favoriete nummers laten draaien. Simpel maar effectief.
Voorbeeld 2: Coca Cola/James Bond
Wanneer de nieuwste James Bondfilm in de bioscoop verschijnt, treedt de machtige marketingmachine in werking. Abri’s, commercials, niets is te gek om de film te promoten. Vind dan als sponsor nog maar eens een originele manier om jouw merk onder de aandacht te brengen en zorgen dat je niet ondersneeuwt bij 007.
Coca-Cola besloot om in samenwerking met de James Bond film Skyfall klanten een interactieve Bond-experience te geven. ‘Unlock the 007 in you, you have 70 seconds!’
Als ze een blikje Coca-Cola light uit een automaat op het centraal station van Antwerpen haalden, kregen de mensen de opdracht om binnen 70 seconden een parcours af te leggen en zodoende kaarten voor de film te winnen.
Filmpje guerrilla marketing James Bond
Dit alles uiteraard professioneel gefilmd voor een promofilm, die niet op televisie werd vertoond, maar op internet werd verspreid. Op YouTube alleen al werd de film ruim elf miljoen keer bekeken, nog los van alle keren dat het via social media werd gedeeld.
Voorbeeld 3: De complimentenpoort
Kom je wel eens op Utrecht Centraal? Dan heb je vast de complimentenpoort wel eens gezien. Door een bepaalde (versierde) route te lopen, activeer je sensoren die je een compliment toeroepen. Jouw dag kan niet meer stuk.
Dit initiatief is bedacht in het kader van de leefbaarheid in het stationsgebied. Voor startende ondernemers met een winkel is dit bijvoorbeeld toe te passen door de bel die afgaat als er iemand binnenkomt te vervangen door een compliment. Glimlach gegarandeerd!
Voorbeeld 4: Reclame Nivea
Nivea bracht een tube met crème dat cellulitis tegengaat op de markt en bedacht een ludieke manier om dit onder de aandacht te brengen. Het werd onderstaande foto, een briljante manier om in één beeld het probleem en de oplossing te vangen.
Voorbeeld 5: Campagne TNT België
Vind jij het leven ook soms wat saai? Waarom voeg je niet wat drama toe? TNT België bezorgt nietsvermoedende voorbijgangers wat extra spanning.
Natuurlijk hoef jij het niet zo grootst en meeslepend te doen, maar een verrassingseffect met een verborgen camera doet het altijd goed. Vergeet niet je 'slachtoffers' even toestemming te vragen voor het gebruik van de beelden.
Voorbeeld 6: Volkswagen versus Porsche
Het cliché is dat mannen in een dure auto iets moeten compenseren. En hoe kan je als goedkoper, maar degelijk merk dit nu op een treffende manier uitbeelden zonder je concullega’s belachelijk te maken?
Door op een ludieke manier dit cliché in je voordeel te benutten, zoals onderstaande foto van Volkswagen laat zien.
Voorbeeld 7: Nike: van megabudget naar guerrilla marketing
Waar sportmerk Nike jarenlang honderden miljoenen dollars uitgaf aan peperdure reclamespotjes, is ook daar de focus veranderd. Het reclamebudget is dan wel hoger dan ooit, maar het wordt nu aan interactie met de klanten besteed.
Geen promotievideo’s met dure sporters als Kobe Bryant, maar interactieve billboards op wolkenkrabbers waar tweets van klanten worden afgebeeld. Of gewoon een simpel statement maken, zoals deze ‘bank’ die te zien is op onderstaande foto. Het beeld spreekt voor zich en is briljant in al z’n eenvoud.
Voorbeeld 8: guerilla marketing volgens McDonald's
Het fastfoodconcern is een grootschalig gebruiker van guerrillamarketingacties. Onderstaande foto van het aangepaste zebrapad is de bekendste voor beeld van hoe McDonald's dit doet. De foto ging viral en zorgde voor meer bereik en sympathie dan ieder andere, willekeurige commercial.
Lees ook
Zo vind je het gat in de markt
Killer elevator pitch
Hoe zet je een product in de markt?