TryLikes: 5 businesslessen van oprichter Janneke van den Heuvel

Bijgewerkt op 07 april 2023
5 min  leestijd
2.398
Auteur: Marieke Leijnen
TryLikes: 5 businesslessen van oprichter Janneke van den Heuvel

TryLikes is niet de eerste startup waarmee Janneke van den Heuvel haar ondernemersdromen najaagt. Wel is dit bedrijf, maker van een simpel beoordelingssysteem voor de retailsector, hard op weg om haar meest succesvolle te worden. Daar zijn wel wat jaren van keihard buffelen aan vooraf gegaan. 'Toen puntje bij paaltje kwam, stapte niemand op mijn dienst over.'

Janneke en haar compagnon Steven Kroon laten met TryLikes zien dat een aanhouder daadwerkelijk kan winnen. Het tweetal timmert namelijk al een hele tijd - en met wisselend succes - aan de weg als ondernemersduo. Eerdere initiatieven, waaronder een online platform voor de kinderopvang dat de communicatie tussen ouders en medewerkers moest versoepelen, bleken minder succesvol.  

Moeilijke markt

Na vier jaar besluiten ze vanwege de moeilijke markt bijna de ondernemershanddoek in de ring te gooien. "In de periode waarin we ons product lanceerden, ging het met veel kinderdagverblijven niet goed. Ze waren erg enthousiast over onze software, maar toen het puntje bij paaltje kwam, stapte niemand over."

'Wees zuinig met gratis weggeven. Wij zijn daar met onze vorige onderneming veel te scheutig in geweest.'

Like/dislike-kastje

De verleiding om toch maar voor loondienst te kiezen lijkt de meest veilige oplossing, totdat Steven met een nieuw idee komt. Online weten we tegenwoordig vrijwel alles over klanten, beredeneert hij. Hoe ze surfen, waar ze klikken en wanneer ze afhaken. In de offline wereld blijkt dat een stuk minder eenvoudig. Meedoen aan een survey? Dat zien klanten vaak niet zitten. Geen tijd voor, klinkt het dan. 

Steven komt met een gebruiksvriendelijk en - al even belangrijk - snel alternatief. Hij kijkt met Janneke naar de mogelijkheden van het ontwikkelen van een simpel kastje waarmee consumenten in winkels alleen maar op like of dislike hoeven te drukken. Denk aan een supermarkt waar je als klant kunt aangeven of de groente vers genoeg is, je bij een fastfoodrestaurant snel genoeg geholpen bent en of je het merk aan iemand anders zou aanbevelen.

"Ik was meteen enthousiast", aldus Janneke. "Wel spraken we met elkaar af dat we nooit meer een bedrijf zouden beginnen zonder meteen omzet te maken. Dat was een learning uit ons mislukte avontuur met de kinderopvang-software. Hoe lelijk de eerste versie van dit nieuwe product ook zou worden, we spraken af dat mensen er toch voor moesten gaan betalen."

'Het resultaat overtrof onze stoutste verwachtingen. We zaten op maar liefst 55 procent conversie.'

Grote doorbraak

De definitieve doorbraak van TryLikes komt als Janneke en Steven met hun product een periode mogen proefdraaien in een paar winkels van ondernemer Bas Zomers. Na twee weken kijken ze gespannen naar de opgeslagen data: "Het resultaat overtrof onze stoutste verwachtingen. We zaten op maar liefst 55 procent conversie. Ongekend!"

Al snel volgen meer klanten. In het huidige klantenbestand staan niet de minste namen: zowel supermarktketens Albert Heijn en Jumbo als fastfoodketen McDonald's en vliegmaatschappij Transavia maken gebruik van het kastje van TryLikes. Het buitenland lonkt inmiddels ook.

Naast het vinden van de juiste investeerder heeft ook de deelname aan een acceleratorprogramma bijgedragen aan het succes. "Het programma heeft ons veel connecties, bekendheid en nieuwe klanten opgeleverd. Ik zeg niet dat het ons zonder Startupbootcamp niet zou zijn gelukt, maar dit heeft onze business wel danig versneld."

De 5 starterstips van TryLikes

Janneke weet als geen ander hoe het voelt om minder succes te hebben met een product of dienst dan je voor de start had gehoopt. Doe dus je voordeel met haar ondernemerstips. Welke adviezen wil zij andere starters graag meegeven?

#1 Leer je zakenpartner eerst echt kennen 

"Wanneer je als team wilt gaan werken, leer elkaar dan eerst beter kennen. Doe bijvoorbeeld een project samen. Zo kom je erachter wat je aan elkaar hebt. Ik adviseer je om niet zomaar met een vriend iets te starten, alleen maar omdat je elkaar toevallig al een tijdje kent."

#2 Creëer vanaf dag één omzet

"Test zo snel mogelijk of er mensen zijn die voor jouw product willen betalen. Als die niet te vinden zijn, dan is er iets mis met het product."

#3 Geef weinig gratis weg

"Wees zuinig met gratis weggeven. Wij waren daarmee veel te scheutig toen we het online platform voor de kinderopvang in de markt hebben gezet."

#4 Keep it simple stupid

"Presenteer je product in het begin zo simpel mogelijk. Met TryLikes kunnen we bijvoorbeeld ook de looproutes van klanten in een winkel analyseren. Daarover communiceren we alleen nog niet. Expres, want anders wordt het voor nieuwe klanten al snel te complex."

#5 Sta open voor continue veranderingen 

"Je moet echt in staat zijn om continu te willen veranderen. Er gebeuren als ondernemer allemaal dingen die moeilijk zijn te voorspellen, maar wel om een snelle reactie vragen."

 

Image
Janneke van den Heuvel en Steven Kroon | TryLikes

Meer over dienstverlening

Meer over dienstverlening
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten