E-commerce verandert traditionele distributie
De onstuimige groei van e-commerce heeft de traditionele distributie volledig overhoop gegooid. De discussie over distributie via een multi-, cross- of omnichannel verdwijnt daardoor steeds meer naar de achtergrond.
Het uitgangspunt van ieder distributiemodel is dat het voor de klant draait om gemak en de ondernemer een toegevoegde waarde moet zien te creëren om aan deze wensen te voldoen.
Klant wil gemak en snelheid
Er is bijna geen klant meer die een inspanning wil leveren voor een aankoop. Alleen bij een grote aanschaf als een auto of keuken gaat iemand nog allerlei dealers of winkels af, nadat er eerst uitgebreid online is gezocht. Verder moet de aankoop toch vooral snel en makkelijk kunnen plaatsvinden op het moment dat de klant het wil. En liefst ook nog thuisbezorgd worden.
Aan de ondernemingen de taak om hier op het gebied van distributie op de juiste manier op in te spelen. Ondernemingen zijn gedwongen zich aan te passen aan de digitale revolutie, de jongere generatie groeit er mee op en integreert dit al automatisch in hun marketingstrategieën.
Toegevoegde waarde creëren
Je hebt social media nodig, een website, een webshop en vooral ook goede service. Lees onze startersverhalen van jonge, ambitieuze ondernemers er maar op na. Want of je nu wasmiddelen (Seepje) verkoopt, zelfgemaakte meubelen (FØRN), tuinhout (Gadero) of bier (Bird Brewery); ze gebruiken alle mogelijke distributiekanalen: van een webshop tot fysieke verkoopplekken, en gebruiken voor de marketing slimme social mediastrategieën.
Kern van het verhaal is dat al deze bedrijven onderscheidend willen zijn en een toegevoegde waarde creëren. De vervolgstap is om de producten bij de mensen thuis te krijgen. Dat kan via aanbod in supermarkten, cafés of winkels; door pakketjes handmatig op te sturen (webshops) of door zoals Gadero een eigen logistieke bezorgdienst op te tuigen. Tuinhout verstuur je niet per pakketje, maar vervoer je met vrachtwagens.
Vernieuwende bezorgservice
Picnic creëerde op dit gebied een interessant vernieuwend distributiemodel. Eigenlijk is de boodschappenservice een SRV-wagen 2.0, al vergelijkt Picnic zichzelf liever met de melkboer, zo is te lezen in dit interview op Businessinsider.
Met een minutieus uitgedacht distributiemodel om zo efficiënt en snel mogelijk de klanten te bedienen. Klanten bestellen hun boodschappen online, waarna de bestellingen lokaal worden verzameld en de speciale autootjes van Picnic op bepaalde tijden per buurt zo veel mogelijk adressen aandoen.
Dropshipping
Webwinkels maken ook steeds vaker gebruik van dropshipping. Hierbij hoef je geen eigen voorraad te beheren en levert de producent direct aan de klant. De webshopeigenaar fungeert in dit geval als tussenhandelaar tussen producent en klant.
Peer-to-peer markten
Distributie gaat verder dan alleen de logistiek van vervoer van fysieke producten, distributie geldt voor alle ondernemingen. Zo maken we als consument bijvoorbeeld onbewust veel gebruik van peer-to-peer markten. Hier liggen mooie distributiekansen voor ondernemers.
Emerce schreef vorig jaar dat bijna de helft van alle Nederlanders gebruik maakt van online p2p-markten als Uber, Marktplaats of Airbnb. Verkopers en kopers kunnen op deze platformen rechtstreeks met elkaar zakendoen, zonder tussenpersonen.
Het startersverhaal van Nimbles is hier een leuk voorbeeld van. Op dit online platform kunnen ouders een gescreende private tutor voor hun kind vinden. Oprichter Danique Wiltink ontwrichtte de bijlesmarkt en kannibaliseerde daarmee ook direct haar eigen bedrijf voor huiswerkbegeleiding.
Moyee Coffee wil het peer-to-peer model gebruiken voor de distributie van hun koffie, zo lezen we bij Sprout. "Als iemand van een tennisvereniging de koffie inkoopt en doorlevert aan de leden, spaart Moyee 13 procent bezorgkosten uit en kan de tennisser meteen als sales-agent optreden.”
Disruptieve markt
Spotify gooide het distributiemodel van de muziekindustrie volledig overhoop. Het Zweedse bedrijf speelde slim in op de veranderende sector, waarin er steeds minder cd’s werden verkocht en meer (illegaal) werd gedownload. De streamingdienst met abonnementsmodel bleek de kip met de gouden eieren.
Netflix veranderde de markt voor series en films, maar heeft in tegenstelling tot Spotify meer concurrentie omdat de streamingdienst niet alle content bezit. Ze spelen hierop in door eigen content te maken – denk aan de series House of Cards, Narcos en Stranger Things. De eigen content is een voorbeeld van het aanpassen aan de markt en de toegevoegde waarde blijven zoeken.
Toekomst: verandert 3D printing alles?
Een interessante ontwikkeling op het gebied van distributie is 3D printing. Als dit zo groot wordt als voorspeld, zal dit de logistieke- en distributiemarkt volledig veranderen. Klanten kunnen hun aankoop dan printen waar ze willen. Wordt het magazijn bijvoorbeeld overbodig? Als je een reserve-onderdeel nodig hebt, laat je dit bij een lokaal verkooppunt on demand printen. Het past volledig in de trend van het gemak waar de klant naar op zoek is: het bevredigen van instant behoeften.