Naam: Jeffry Boon en Dennis Smit
Bedrijf: IN BLOOM
Actief in: Bloemenbranche
Gestart in: 2017
Collega’s Jeffry Boon (41) en Dennis Smit (48) kregen steeds meer het gevoel dat ze samen een bedrijf in de bloemenbranche moesten starten. Kennis en ervaring genoeg.
De salesmanagers wilden een stap maken, zelf besluiten nemen. Het klikt gewoon goed, zeggen de eigenaars van IN BLOOM eensgezind. Ze hebben dezelfde visie en werkwijze en vullen elkaar goed aan.
Van loondienst naar een vof, hoe verliep die stap?
Jeffry: “We bleven nog bijna een jaar in dienst, om alles netjes met onze oude werkgever op te lossen. In onze branche zijn nauwelijks goede, nieuwe salesmanagers te vinden, de jeugd kiest eerder voor ict.”
Dennis: “Als je zegt dat je in de bloemen werkt, denken ze dat je op de markt staat. Het is een serieuze business, niet een beroep waar je zomaar even instapt. We hebben enorme piekmomenten met moederdag en Valentijn.
Ervaring is belangrijk: Je moet kwaliteit van bloemen herkennen, contact met kwekers hebben en de goede prijs betalen.”
Hebben jullie lang getwijfeld?
Dennis: “Als je een bedrijf start, moet je over je angst heenstappen. Je hebt een vast salaris, hypotheek, huwelijk en kinderen. Dan is het best eng om met je baan te stoppen. Dat betekent gewoon dat je geen geld meer krijgt, zo simpel is het.
Een goede vriend hielp me over de drempel. Hij zei: 'voordat je in Nederland onder een brug slaapt, moet er heel veel gebeuren'. Doorslaggevend was dat mijn gezin er volledig achterstaat.”
Jeffry: “We hebben een worstcasescenario gemaakt. Stel je voor dat het niet lukt, wat is het ergste dat ons kan gebeuren? Dat was in ons geval te overzien. Niet leuk, wat schulden, maar overkomelijk. Dat gaf heel veel rust.
We kunnen in onze branche ook altijd weer ergens aan de slag, dus je weet: het leven gaat verder. Maak voor jezelf een scenario. Bij een onverantwoord risico moet je het niet doen.”
Kun je een werkdag voor ons schetsen?
Dennis: “De veiling begint om zes uur ’s ochtends in Aalsmeer, maar onze werkdag begint al eerder. Gemiddeld staan we rond half vier op, dan bekijken we onze bestellingen zodat we weten wat we nodig hebben.
We bellen alvast met klanten en lopen tussen half vijf en half zes langs de karren om te kijken welke partijen bloemen we die dag willen kopen. Zeker bij de seizoensproducten, waarvan de kwaliteit per week wisselt, is het belangrijk om ze te bekijken. Als de klok begint - zo noemen we de veiling - gaan we kopen.”
"Klanten willen het gevoel hebben dat ze meetellen. Met onze persoonlijke benadering zijn we in dat gat gesprongen."
Jeffry: “Alles wat wordt geveild, staat tegenwoordig voordat het veilproces begint ook online. Er wordt steeds meer via online platforms aangeboden. Je kunt de bloemen ook vooraf voor een vaste prijs rechtstreeks bij de kweker kopen.
Of uiteraard via de klok, het is elke dag een uitdaging om zo goed mogelijk voor de klanten in te kopen. Je moet af en toe speculeren, het is soms net een soort beurshandel in bloemen.”
Waarin onderscheiden jullie je?
Dennis: “Ons succes is onze persoonlijke benadering. We sturen ’s ochtends vroeg veel foto’s van de bloemen naar onze klanten via WhatsApp-groepen. Dan geven we richtprijzen en daar wordt heel veel op besteld. Ze zien live wat ze kopen. Betrouwbaarheid en versheid zijn heel belangrijk in ons vak.”
Jeffry: “De kosten in de sector nemen fors toe. Partijen fuseren of laten zich overnemen en dat leidt tot schaalvergroting. Onze klanten, groothandelaren uit het buitenland met name, willen persoonlijk contact en niet alles online doen.
Ze willen het gevoel hebben dat er in Nederland iemand is die hun inkoop verzorgt. Met onze persoonlijke benadering zijn we in dat gat gesprongen. Zeg ik dat goed Dennis?”
Dennis: “Anders onderbreek ik je wel hoor.”
Jeffry: “Dat is wat er ontbreekt in onze sector. Klanten willen het gevoel hebben dat ze echt meetellen. Bij sommige bedrijven krijg je amper een accountmanager aan de lijn. Maar klanten willen geen nummer worden.”
Hoe verliep de start?
Dennis: “We begonnen in september 2017 vanaf nul. We hadden ook een relatiebeding, mochten twee jaar geen klanten meenemen. Logisch, en dat wilden we ook niet. Het is ook niet fijn als je medewerker al je klanten weghaalt. We hadden in de loop der jaren natuurlijk wel een groot netwerk opgebouwd en dat hebben we benut.”
Jeffry: “De eerste twee maanden was het echt pionieren, een geweldige tijd. We waren veel op reis voor acquisitie, om ons verhaal in het buitenland bij bedrijven te vertellen. Een inspirerende periode. Ze waren erg enthousiast over onze plannen en manier van werken.
Er is veel concurrentie, maar wij hadden een compleet ander verhaal en dat sprak aan. Veel bedrijven hadden interesse, maar toen we twee maanden later terugkwamen, kocht niemand iets. We hadden inmiddels wel een pand, inclusief koelcel en kantoor. Maar geen orders.”
Hoe losten jullie dat op?
Jeffry: “Niet in paniek raken. Je wordt onzeker en dat is logisch, maar je moet blijven uitstralen dat je er samen voor gaat.”
Dennis: “En blijven geloven in eigen kunnen. We hadden in het begin nog geen klanten, daar word je best nerveus van, hoor. We hebben altijd elkaar aangekeken: ‘het komt, we gaan oogsten wat we gezaaid hebben’. Uiteindelijk klopte dat ook.”
"We hebben een worstcasescenario gemaakt. Stel je voor dat het niet lukt? Dat was in ons geval te overzien en gaf heel veel rust."
Jeffry: “De doorbraak kwam via een grote Duitse groothandel. We hadden een aantal gesprekken gevoerd in Duitsland en ze zijn ook hier geweest. Uiteindelijk kozen ze voor ons en dat gaf een enorme boost.
Dat was eind 2017, heel gaaf. Toen kwamen er steeds meer klanten bij en sindsdien gaat het geweldig. We hebben inmiddels een behoorlijke omzet en een team van zeven mensen.”
Hoe verloopt de samenwerking?
Dennis: “We zijn twee verschillende karakters en dat werkt goed samen. Je houdt elkaar een spiegel voor, zo leren we van elkaar. Twee dezelfde types gaan ook botsen, we vullen elkaar aan. We hebben twee dingen afgesproken: Als er wat is, spreken we dit direct uit. En nog belangrijker: elkaars kracht zien en die benutten.”
Jeffry: “Belangrijk is om altijd positief te blijven. Er loopt weleens iets niet lekker, maar daar moet je overheen stappen, anders kan je zo’n samenwerking nooit aangaan. Benut elkaars positieve kanten, wees eerlijk tegen elkaar, en zeker wat Dennis zegt: nooit blijven lopen met iets, dat is funest.”
Dennis: “We hebben dezelfde visie, dat scheelt ook enorm.”
Jeffry: “En blijf brainstormen over de toekomst. Een bedrijf starten en runnen is één ding, maar soms komen er onverwachte dingen op je pad en daar moet je goed over nadenken. Op het gebied van doorgroeien moet je samen een duidelijke lijn hebben.”
Wat zijn jullie ambities?
Dennis: “Als je te hard groeit, kan je het niet meer overzien. Stapje voor stapje. We hebben geen ambitie om een heel groot bedrijf te worden. Dan raak je de kern kwijt. Persoonlijk contact is onze kracht en we willen de korte lijnen behouden.
We werken heel hard en dat doen we ook graag, maar we zien ook wel in dat je vrije tijd nodig hebt. We willen naar een zaak waarin iedereen multifunctioneel is, en waarin je ook eens dagje vrij kan nemen en op vakantie kan. Dat is belangrijk in het leven.”
Jeffry: “Het moet ook vooral leuk zijn. We willen doen waar we goed in zijn. We hebben nu de ruimte om dingen uit te besteden waar we minder affiniteit mee hebben, maar wat wel noodzakelijk en belangrijk is, zoals de administratie. Dan hou je meer tijd over om te ondernemen. We kunnen onszelf alleen maar terugverdienen met waar we goed in zijn.”
“Het is wel belangrijk om het eerst zelf te doen, om grip op alle onderdelen te houden. Wij weten hoe de boekhouding werkt, dat hebben we allemaal geleerd.
Nu kunnen we het uit handen geven. Je moet alle facetten leren, ook de minder leuke. Als je dat goed onder de knie hebt, probeer het uit te besteden en ga doen waar je goed in bent.”