Netwerken: nieuwe contacten leggen
Netwerken is een van de belangrijkste onderdelen wanneer je start met ondernemen. Je wilt zo snel mogelijk nieuwe contacten leggen, ideeën opdoen, klanten of opdrachtgevers vinden, een partner vinden voor een project en naamsbekendheid in je branche opbouwen.
Verder kunnen deze nieuwe contacten je bijvoorbeeld ook helpen bij vraagstukken waar je tegenaan loopt en waar zij al eerder mee te maken hebben gehad.
- Lees hier hoe je als zzp'er aan opdrachten komt
Netwerken: groeien én leren
Netwerken is, kortom, nodig om te groeien én te leren. Toch voelt netwerken voor veel startende ondernemers ongemakkelijk. Je moet over de drempel heenstappen om contacten te leggen en jezelf te verkopen. Voor de een is dat een tweede natuur, maar de ander heeft daar moeite mee. Toch zal je deze stap moeten zetten.
"Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk je netwerk is. Een netwerk levert je (eerste) klanten op en de juiste partners om verder te groeien” (Niek de Jong, Sustainder)
Bezoek netwerkbijeenkomsten
Normaal gesproken bezoek je netwerkbijeenkomsten, waar je diverse mensen uit jouw branche spreekt. In de huidige coronatijd is dit een stuk lastiger, dus zal je je in eerste instantie online moeten profileren en straks, als de coronamaatregelen het toestaan, weer face to face gaan netwerken.
LinkedIn: meld je bij groepen aan
Meld je op LinkedIn aan bij groepen, bijvoorbeeld uit je branche of woonplaats/regio. Deze groepen kun je vergelijken met een netwerkborrel, alleen dan online. Hierin netwerk je met potentiële klanten of opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals.
Online aansluiten bij een groep is een stuk laagdrempeliger dan onbekenden aanspreken op een bijeenkomst of borrel.
Deelnemen aan online discussies
Als je in een groep zit, kun je deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Op termijn kan je dat waardevolle contacten opleveren en dat is precies de bedoeling.
Check in jouw branche of regio welke online netwerkbijeenkomsten er worden georganiseerd
Proactief opstellen
Een eerste keer naar een netwerkbijeenkomst gaan, kan spannend zijn. Wellicht ken je al iemand en kan deze persoon je introduceren bij anderen. Daarna moet je het zelf doen. Als je onzeker bent over deelname aan zo’n bijeenkomst, kun je gerust benoemen dat het nieuw voor je is. Loop rond, in real life of virtueel, en schuif ook bij nieuwe mensen aan.
Probeer je proactief op te stellen in een gesprek. Luisteren en kennis opdoen is goed, maar deel zelf ook ervaringen en kennis. Anderen willen ook tips, en jij hebt zelf ook competenties, kennis en waarde die je over kunt brengen op anderen.
Word lid van een netwerkorganisatie
Om nieuwe contacten op te doen en tegelijkertijd veel kennis te vergaren - bijvoorbeeld over jouw beroepsgroep of branche - kun je je aanmelden bij een netwerkorganisatie. Die zijn er in verschillende vormen.
Brancheorganisatie
Bijna elke branche heeft wel een actieve branchevereniging waar jij je als professional of vanuit je bedrijf kunt aanmelden. Denk aan InRetail voor de detailhandel, KHN voor de horeca en Bouwend Nederland voor de bouw.
Door je aan te sluiten doe je veel relevante contacten op in jouw branche. Deze organisaties geven je daarnaast veel informatie en houden je up to date over ontwikkelingen.
Lokale netwerkvereniging
Wil je mensen in de buurt leren kennen? Dan is een lokale netwerkvereniging interessant. Dit is vaak een verzameling van mensen van diverse beroepsgroepen, maar juist daarvan kun je goed leren.
Er zijn zakelijke verenigingen voor ondernemers, zzp'ers of managers. Maar ook netwerken gericht op vrouwen en een Businessclub van de lokale voetbalclub behoren tot de opties. Google eens op 'netwerkvereniging' gevolgd met je woonplaats of werklocatie voor de mogelijkheden.
Serviceclub
Wil je mensen leren kennen en daarnaast nog iets goeds doen voor de maatschappij? Je kunt je aanmelden bij een serviceclub. Dat is een (meestal lokale) vereniging die zich richt op het ontmoeten van mensen, maar ook op maatschappelijke inzet.
Zo voer je samen projecten uit om geld op te halen voor een goed doel of doe je samen vrijwilligerswerk. Het netwerken gebeurt hier op een meer indirecte manier. Voorbeelden van serviceclubs zijn de Rotary, de Lions en de Ronde Tafel.
Elevator pitch houden
Wie netwerkt, moet zichzelf goed kunnen presenteren. Een handig hulpmiddel hierbij is een elevator pitch maken. Dit is een kort en duidelijk verhaal over jouw bedrijf en je competenties, dat ongeveer een minuut duurt.
Omdat je tijdens zo'n netwerkevent vaak meerdere mensen kort spreekt, is het prettig als je beschikt over een kort en bondig verhaal over je bedrijf.
- Lees hier de geheimen van een goede elevator pitch
Minimaal één follow-up na elke bijeenkomst
Wissel na zo’n gesprek visitekaartjes of gegevens uit of voeg je nieuwe contact toe op LinkedIn. Spreek met jezelf af dat je minimaal één follow-up doet na zo’n bijeenkomst.
Dat kan bijvoorbeeld door een idee of tip in de praktijk te brengen, of contact te zoeken met een van de mensen die je hebt ontmoet. Gebruik onderwerpen uit het gesprek om een berichtje te sturen.
Ook al leidt het soms tot niets, door iedere keer minimaal één actie te ondernemen, daag je jezelf uit om stappen te nemen.
Bestaande netwerk uitbreiden
Het is belangrijk om nieuwe mensen te ontmoeten, maar vergeet je bestaande netwerk niet te onderhouden. Je huidige netwerk is namelijk minstens zo belangrijk om kennis op te doen of nieuwe opdrachten binnen te halen. In veel beroepen of branches krijgen de meeste freelancers opdrachten ‘via via’. Oftewel: via een aanbeveling van een collega of opdrachtgever.
Blijf in contact met opdrachtgevers om structureel of onregelmatig opdrachten uit te voeren. Stuur af en toe een bericht hoe het gaat, reageer op berichten op LinkedIn en laat af en toe je gezicht zien op (jaarlijkse) ontmoetingsmomenten, zoals bijvoorbeeld een nieuwjaarsborrel.
De meest gestelde vragen over netwerken
- Waarom is netwerken zo belangrijk? Door te netwerken doe je nieuwe contacten op en breid je jouw klantenkring uit. Verder levert het je kennis en tips op die je in de praktijk kunt gebruiken en bouw je naamsbekendheid op in jouw branche of regio.
- Netwerken, hoe doe je dat? Je kunt netwerken door fysieke of online netwerkbijeenkomsten te bezoeken. Hier maak je contact met mensen uit jouw branche, face to face, of bijvoorbeeld via groepen op LinkedIn. Stel je proactief op in een gesprek en doe altijd één follow-up na zo'n bijeenkomst.
- Wat levert netwerken op? Netwerken levert je nieuwe contacten op, waardoor je bedrijf kan groeien. Dit kunnen nieuwe klanten of opdrachtgevers zijn, maar ook nieuwe kennis of ideeën, een partner voor een project of een kritsch persoon om mee te sparren.
- Wat zijn de voordelen van netwerken? Naast de nieuwe contacten, groei en leer je als startende ondernemer door netwerkbijeenkomsten te bezoeken. Je leert je bedrijf te verkopen (met een elevator pitch), doet nieuwe kennis op en houdt er als het goed is nieuwe klanten aan over.