Een eerste opdrachtgever vinden
Yes, je gaat voor jezelf beginnen! Een mooie stap die je hopelijk veel gaat brengen. Toch vinden veel zzp'ers het lastig om aan een eerste opdrachtgever te komen. Waar vind je die leuke klanten toch?
De eerste stap is om iedereen in je netwerk te laten weten wat je precies doet en waarom jij de beste persoon bent om dit te doen. Wellicht haal je hier niet direct opdrachten uit, maar kunnen zij je via via wel helpen.
Renée van der Hoff van Desk Dertig is ervaringsdeskundige:
“Het werkte voor mij goed om naar online en offline netwerkevents met mensen in mijn branche te gaan. De juiste mensen moeten jou leren kennen.
Ik zit zelf ook bij Facebookgroepen zoals Business Babes. Daar worden wel eens PR-experts gevraagd. Als ik dan door verschillende mensen word aanbevolen, is dat goede reclame.”
Zet social media in
Maak ook zeker gebruik van social media, niet alleen om zichtbaarheid op te bouwen, maar ook bijvoorbeeld om op te adverteren. Er zijn ook speciale groepen waarin zzp'ers elkaar tips geven en opdrachten toespelen.
Tip: vraag je eerste opdrachtgever altijd om een referentie. Die kun je laten zien aan nieuwe potentiële klanten.
Een eerste opdrachtgever meldt zich, en nu?
Of je nu al maanden aan het voorbereiden bent, of in loondienst al benaderd wordt voor een eerste klus, je eerste opdracht blijft spannend. Voordat je aan de slag gaat, is het belangrijk om een paar zaken te regelen.
In dit artikel bespreken we waar je allemaal tegenaan kunt lopen bij je eerste opdrachtgever. Klik op een van de links hieronder om direct naar een specifiek onderwerp te gaan:
- Inschrijven bij de Kamer van Koophandel
- Tarief bepalen
- Algemene voorwaarden schrijven
- De juiste verzekeringen afsluiten
- Administratie inrichten
Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel
Voordat je aan je nieuwe klus begint, is het belangrijk om je in te schrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Dit is verplicht voor alle bedrijven in Nederland die winst proberen te maken met het leveren van goederen of diensten.
Zo'n inschrijving gaat heel eenvoudig:
- Eerst vul je een digitaal formulier in op de website van de Kamer van Koophandel.
- Vervolgens maak je een afspraak bij een KvK-kantoor naar keuze.
- Op het kantoor wordt je inschrijving definitief gemaakt, hiervoor betaal je eenmalig ongeveer € 50. Een papieren uittreksel kost nog eens € 15, maar dat is niet verplicht.
- Als je btw-plichtig bent, meldt de Kamer van Koophandel je automatisch aan bij de Belastingdienst. Je ontvangt dan een btw-identificatienummer en een omzetbelastingnummer.
Bepaal je tarief
Grote kans dat je eerste opdrachtgever meteen wil weten wat je vraagt voor je diensten. Maak hierbij vooral niet de fout om rond je vorige salaris per uur te gaan zitten. Daar ga je het straks niet van redden. Van jouw uurtarief moet je namelijk ook belastingen, verzekeringen en een pensioen betalen.
Hoeveel je dan precies moet vragen, hangt af van de markt waarin je werkzaam bent. Doe daarom van tevoren onderzoek naar de gemiddelde prijzen. Ga daar niet te ver onder zitten, je wilt jezelf niet uit de markt prijzen. Vraag ook niet te veel, dan schrik je klanten juist af.
Gratis podcast uurtarief
Luister ook naar de gratis IkGaStarten podcast 'Je ideale uurtarief bepalen'.
Schrijf je algemene voorwaarden
Heb jij al kleine lettertjes? Veel startende ondernemers vergeten dit belangrijke document tijdens hun start. Dat is zonde, want algemene voorwaarden kunnen je voor veel ellende behoeden.
Belangrijk: stuur je algemene voorwaarde altijd al bij je offerte mee.
In de algemene voorwaarden leg je vast waar elke overeenkomst met jou als zelfstandige aan moet voldoen. Denk hierbij aan auteursrecht, aansprakelijkheid en de betaaltermijn. Mocht er een conflict ontstaan, dan kun je altijd verwijzen naar de algemene voorwaarden waarmee je klant akkoord is gegaan.
Eerste opdrachtgever? Sluit de juiste verzekeringen af
Waarschijnlijk zijn verzekeringen niet het eerste waar je aan denkt bij het vinden van een nieuwe opdrachtgever. Toch is het belangrijk dat je de grootste risico's afdekt. Belangrijke verzekeringen voor zzp'ers zijn bijvoorbeeld:
- Arbeidsongeschiktheidsverzekering (verplicht over een aantal jaar)
- Bedrijfsaansprakelijkheid en beroepsaansprakelijkheid
- Rechtsbijstandverzekering
Lees hier meer over verzekeringen voor jou als zzp'er
Je administratie inrichten
Toegegeven, niet elke zzp'er is even groot fan van de boekhouding. Toch is het belangrijk om dit vanaf het begin netjes in te richten. Met een digitaal boekhoudpakket is dat tegenwoordig goed te doen. Je kunt je administratie ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant.
Uiteraard is het wel belangrijk om zelf facturen en offertes te kunnen versturen.
Stefan Westerweel van Westerweel Bouw en timmerwerken besteedt een deel van zijn administratie uit: “Een keer in het kwartaal ga ik naar mijn boekhouder, maar de rest van de administratie doe ik zelf.
De bonnetjes, facturen en offertes houd ik zelf goed bij. Ondernemen is totaal anders dan in loondienst werken. Ik heb alles zelf ontdekt, je moet ook wel. Wil je werk hebben, dan zal je het zelf moeten regelen.”
- Ontdek waar een factuur aan moet voldoen
- Gebruik de checklist voor het opstellen van offertes
Veelgestelde vragen over je eerste opdrachtgever
- Ik krijg een eerste opdrachtgever: waar moet ik allemaal aan denken? Gefeliciteerd met je eerste klant! Het is nu zaak om alle randvoorwaarden in orde te maken. Denk bijvoorbeeld aan je inschrijving bij de Kamer van Koophandel en algemene voorwaarden. Hier moet je aan denken.
- Heb ik een ondernemingsplan nodig als ik een eerste opdrachtgever heb? Een ondernemingsplan kan je helpen om de juiste koers voor je bedrijf te bepalen, ook als zzp'er. Als je al een eerste opdrachtgever hebt, is het niet noodzakelijk om eerst je ondernemingsplan af te schrijven. Dat kan ook daarna nog.
- Hoe vind ik mijn eerste opdrachtgever? Een eerste opdrachtgever vind je vaak via via. Het helpt daarom om je netwerk in te zetten. Je kunt ook gebruik maken van social media en advertenties. Gebruik de checklist voor het vinden van je eerste klant.