Kenmerk #1: de vernieuwer
Als startende ondernemer ben je er vast helemaal klaar voor om met je enthousiaste houding én een innovatief idee de markt op te gaan. Je doet het nét even anders dan je concurrenten. Of je nou…
- Een volledig nieuw product bedenkt
- Een bestaand product op een nieuwe markt brengt
- Voor een bestaand product een nieuw proces ontwikkelt
Als vernieuwer breng je iets bijzonders, waarvoor mensen naar jou toe moeten komen. Een paar voorbeelden: je bent de enige notaris die wél adverteert. Je bent de speler met de snelste service, bijvoorbeeld als het gaat om websiteontwikkeling. Of je biedt 120 procent tevredenheidsgarantie: 'Niet goed? 120% van de aankoopsom terug!'. Jij bent de 'omdenker' ten top.
Als starter valt of staat je succes met jouw verbindingen met andere ondernemers en organisaties.
Kenmerk #2: de netwerker
Als starter valt of staat je succes met jouw verbindingen met andere ondernemers en organisaties. Om die reden moet je jezelf en jouw producten actief onder de aandacht brengen. Ik schreef al eens een artikel over waarom je als startende ondernemer moet netwerken.
Het is een misvatting dat je jouw bedrijf alleen hoeft in te schrijven bij de Kamer van Koophandel om aan klanten te komen. Maar dat wist jij als 'ras-netwerker' natuurlijk allang.
Kenmerk #3: de slimme ICT-toepasser
De ondernemer in jou zorgt ervoor dat slimme ICT-toepassingen jou aan het werk houden. Er zijn tijden geweest dat ik dagelijks met drie agenda's werkte: één voor mijn ene bedrijf, één voor mijn andere onderneming en één voor privé-aangelegenheden.
Inmiddels heb ik nog maar één exemplaar: een digitale versie die te raadplegen is op mijn computer en telefoon. Verder werk ik met andere ICT-toepassingen die mij tijd, geld en ergernissen schelen. Nog steeds kijkt de ondernemer in mij altijd uit naar snufjes die het leven makkelijker maken.
Waar andere ondernemers bang zijn om (gratis) kennis te delen, behaal jij voordeel door dit wél te doen.
Kenmerk #4: de kennisdeler
"De succesvolle ondernemer deelt zijn kennis niet; hij verkoopt het." Toch? Waar andere ondernemers bang zijn om (gratis) kennis te delen, behaal jij voordeel door dit wél te doen. Op deze manier bouw je namelijk autoriteit op, je helpt anderen en krijgt zo de gunfactor. Kennis delen kan:
- Door artikelen, blogs en checklists te schrijven
- Door Q&A-sessies te organiseren via Twitter, Facebook en Youtube
- Door masterclasses, workshops en presentaties te geven
Kenmerk #5: de klantenman
Succesvolle organisaties stellen de klant centraal en doen dat door zich continu af te vragen wat de klant zou willen. Want zonder klanten geen bestaansrecht! De klantenman verliest de wens van de klant nooit uit het oog als het gaat om producten, diensten, relatie en waardetoevoeging. Want zo zijn klant en leverancier gelukkig getrouwd.
Klik hier om de volledige presentatie over de kenmerken van succesvol ondernemen te bekijken.