In dit artikel lees je alles over adverteren op TikTok. Wil je direct meer weten over een specifiek onderwerp? Klik dan op één van de links hieronder.
- Niet-commercieel gebruik van TikTok voor je bedrijf
- TikTok promotie
- TikTok ads
- Adverteren op TikTok: ook voor jouw bedrijf?
1. Niet-commercieel gebruik van TikTok voor je bedrijf
Het medium TikTok is binnen korte tijd razend populair geworden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel bedrijven er inmiddels ook gebruik van maken om hun producten of diensten onder de aandacht te brengen.
Er zijn verschillende gratis opties om je merk door middel van video’s een podium te geven. Het uitdagende van de app is dat de video’s kort zijn, en je de aandacht van de kijker dus direct moeten weten te trekken.
In het artikel ‘TikTok voor bedrijven: de do’s en don’ts’ hebben we onlangs zowel betaalde als onbetaalde mogelijkheden op een rij gezet waarmee je dit medium kunt gebruiken voor jouw bedrijf.
Beperkingen
De gratis mogelijkheden om je als bedrijf te profileren op TikTok, brengen beperkingen met zich mee. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan om een bedrijfslogo gedurende langere tijd te vertonen.
Wil je alleen gebruik maken van de onbetaalde opties voor jouw bedrijf, dan is het slim om het TikTok ‘Merkcontent’ beleid van tevoren goed te lezen.
Voordelen van betaald adverteren
Adverteren op TikTok biedt voor bedrijven veel voordelen ten opzichte van de gratis mogelijkheden. De beperkingen van het Merkcontent-beleid verdwijnen grotendeel als je betaalt voor het vertonen van je content. Ook gelden er andere regels voor de maximale speelduur van elk filmpje.
Adverteren op TikTok is mogelijk door middel twee opties: ‘TikTok promotie’ en ‘TikTok ads’. We belichten deze opties hieronder.
2. TikTok promotie
TikTok promotie is advertentietool die helpt om je video’s aan een grotere groep mensen te tonen. Vooral wanneer je als beginnende ondernemer nog geen grote groep volgers op TikTok hebt, kan het slim zijn om hiermee je bereik te vergroten.
Door middel van TikTok promotie bereik je mensen die je boodschap normaal gesproken niet te zien zouden krijgen. Die leid je vervolgens naar je website voor het doen van een aankoop of het maken van een afspraak. Naast vergroting van je naamsbekendheid en je reputatie, vergroot je de kans dat mensen je bedrijf zullen gaan volgen.
Combineer TikTok ads en gratis content
Deze nieuwe volgers zullen ook je andere video’s gaan zien. Het kan daarom verstandig zijn om zowel TikTok ads als onbetaalde video’s te posten als bedrijf. De kosten van TikTok promotie zijn onder andere afhankelijk van de grootte van de doelgroep die je wil bereiken.
3. TikTok ads
Er bestaan vier verschillende soorten advertenties voor TikTok: TikTok In-feed advertenties, TikTok Tile Experiences, TikTok TopView Video’s, en TikTok Brand Takeovers. De belangrijkste eigenschappen van elk van deze advertentievormen bespreken we in dit hoofdstuk.
TikTok Brand Takeovers
Door middel van deze vorm van adverteren op TikTok zijn de pijlen direct op jouw merknaam gericht. Bij het openen van de app verschijnt dit type video’s en deze bestrijken het volledige beeld van de smartphone. TikTok Brand Takeovers zorgen dus voor maximale aandacht voor jouw bedrijf.
TikTok In-feed advertenties
Deze filmpjes duren hooguit 60 seconden en worden getoond op een willekeurige positie in de feed van gebruikers. Het tonen van bedrijfslogo en linken naar je website is mogelijk bij deze vorm van adverteren op TikTok.
TikTok TopView Video’s
TopView Video’s worden bovenin de feed geplaatst van de app en verschijnt zodra de gebruiker de app opent. Het is mogelijk om een link naar je website te plaatsen en je bedrijfslogo te tonen, en je kunt hiermee de aandacht dus direct op je merk of product vestigen. TopView Video’s lijken erg op In-Feed Video’s.
TikTok Tile Experiences
Wil je bepaalde producten extra onder de aandacht van je doelgroep brengen? Dan is deze vorm van adverteren op TikTok het meest geschikt. Onderaan je video’s verschijnen namelijk extra ‘tegels’ die fungeren als een digitale etalage. Daarin geef je je mooiste items nét een beetje extra aandacht. De video’s waarin deze ‘tegels’ verschijnen, zijn qua lengte en grootte vergelijkbaar met In-Feed video’s.
4. Adverteren op TikTok: ook voor jouw bedrijf?
Je bent nu volledig op de hoogte van de manieren om te adverteren op TikTok. Over één ding hebben we het in dit artikel echter nog niet gehad, en dat is de prijs voor het adverteren op het medium.
Adverteren op TikTok kan vanaf €20 per dag, en er zijn veel verschillende marketingbureaus die je graag helpen bij het lanceren van je eigen campagne.
Of het voor jouw bedrijf op dit moment verstandig is om te adverteren op TikTok, ligt onder andere aan het doel dat je hebt, en aan welke diensten of producten je aanbiedt. Het een leent zich nu eenmaal beter voor leuke filmpjes dan het ander. Ook is het belangrijk welke doelgroep je wil aanspreken, want vooral jongeren gebruiken de app.
Veelgestelde vragen over adverteren op TikTok:
- Hoe werkt TikTok promotie?
TikTok promotie is een advertentietool die helpt om je video’s aan een grotere groep mensen te tonen in deze app. Je kunt hiermee je bereik dus vergroten, en er mensen mee naar je website leiden door middel van de link die in de advertentie plaatst. Naast vergroting van je naamsbekendheid en reputatie, vergroot je ook de kans dat mensen andere TikTok-video’s van je bedrijf zullen bekijken. - Wat is TikTok ads?
TikTok ads zijn commerciële video’s die bedrijven op TikTok tonen om hun producten of diensten aan te prijzen. Er bestaan vier verschillende soorten advertenties voor TikTok: TikTok In-feed advertenties, TikTok Tile Experiences, TikTok TopView Video’s, en TikTok Brand Takeovers. In dit artikel bespreken we de belangrijkste eigenschappen van elk van deze advertentievormen. - Hoeveel kost een advertentie op TikTok?
Adverteren op TikTok is mogelijk vanaf €20 per dag volgens The Ecom Agency. De daadwerkelijke kosten hangen onder andere af van het type advertentie dat je wil tonen in de app, en aan de grootte van de doelgroep. - Hoe te adverteren op TikTok?
Adverteren op TikTok is mogelijk vanaf €20 per dag, maar de kosten zijn onder andere afhankelijk van de doelgroep en het type advertentie dat je op het platform wil tonen. Op TikTok for business vind je de verschillende commerciële mogelijkheden die het platform biedt. Verschillende marketingbureaus zijn erin gespecialiseerd in advertentiecampagnes op het medium. - Hoe verdien je geld met TikTok ads?
Je leidt met video’s mensen naar je website waar ze je producten kunnen kopen. Je kunt in TikTok ads linken naar je bedrijfspagina. Naast vergroting van je naamsbekendheid en je reputatie, kun je bepaalde producten extra aandacht geven met bepaalde advertentievormen.