We bespreken hieronder alle afzonderlijke onderdelen en leggen ook uit waarom het belangrijk is om deze aspecten in het marketingplan op te nemen. Direct naar een hoofdstuk? Klik op de link.
- Bedrijfsanalyse maken
- Doelgroep bepalen
- Branche- en marktonderzoek doen
- Concurrentieanalyse opstellen
- SWOT-analyse maken
- Marketingstrategie opstellen
- Marketingmix formuleren
- Marketingbudget bepalen
- Download een gratis voorbeeldplan
1. Bedrijfsanalyse maken
In het onderdeel bedrijfsanalyse beschrijf je de huidige situatie van jouw (toekomstige) bedrijf: alle interne zaken en demografische kenmerken komen hierin aan bod.
Neem in je bedrijfsanalyse op:
- Begin met een duidelijk overzicht van jouw financiële situatie: wat zijn de omzetcijfers en wat zijn de resultaten van de in- en verkoop?
- Beschrijf ook de kenmerken van het product of de dienst die je gaat leveren
- Welke materialen heb je nodig?
- En ligt het in de lijn der verwachting dat je personeel in dienst gaat nemen?
- Neem verder in deze analyse de werkwijze en structuur op van je bedrijf: maak bijvoorbeeld een organogram om dit in kaart te brengen. Beschrijf de bedrijfscultuur
- Omschrijf ook externe factoren als de locatie van jouw kantoorpand of de bereikbaarheid, die wellicht van invloed zijn op jouw bedrijfsvoering
2. Doelgroep bepalen
Voor wie ga je straks aan de slag en hoe denk je jouw product aan de man te brengen? Onder marketingdoelgroepen zet je uiteen welke marktpartijen, dat wil zeggen jouw potentiële klanten, op jouw organisatie van toepassing zijn.
Dit kan sterk verschillen per onderneming en sector. Zo kunnen consumenten jouw voornaamste doelgroep zijn, maar je kunt je ook voornamelijk richten op de tussen- of detailhandel.
Je onderzoekt voor wie je het product maakt of aan wie je een bepaalde dienst aanbiedt. Zodra je weet wat hun grootste behoeften zijn, pas je hier de strategie op aan. Hoe beter je de doelgroep in beeld krijgt, des te meer kans van slagen de onderneming heeft.
Klantenanalyse opstellen
Je kunt het inzicht in de doelgroep verder vergroten door het opstellen van een klantenanalyse. Het voornaamste doel: ontdekken wie jouw potentiële klanten zijn en hoe je hen kunt bereiken.
IJkpersoon
Vergeet niet jouw ideale klant of opdrachtgever tot in detail te omschrijven, ook wel ijkpersoon genoemd. Zo wordt het ook eenvoudiger om een realistische inschatting te kunnen maken van de grootte van jouw doelgroep.
- Lees hier hoe jij de juiste doelgroep kunt bepalen.
3. Branche- en marktonderzoek doen
Nadat je de doelgroep hebt bepaald, begint het verkennen van de markt. Dit doe je door te onderzoeken hoe het er in jouw branche voor staat.
Een van de bronnen om aan deze cijfers te komen is de branchewijzer van Ondernemersplein.nl. Verder kun je terecht bij het CBS (Statline) of gebruik maken van de marktcijfers van Rabobank.
Meer zicht krijgen op jouw sector
Wanneer je meer zicht hebt gekregen op jouw sector, kun je dieper in de markt duiken door een marktonderzoek te doen. Vraag mensen uit jouw doelgroep wat zij van je product of dienst vinden, bijvoorbeeld door het houden van interviews of uitzetten van enquêtes.
Het voordeel van interviews is dat je de beweegredenen kunt achterhalen; het voordeel van een enquête is dan weer dat je in korte tijd een groter aantal mensen kunt bereiken.
- Lees hier een uitgebreid artikel over het toepassen van branche- en marktonderzoek.
4. Concurrentieanalyse opstellen
In het onderdeel concurrentieanalyse besteed je aandacht aan de specifieke eigenschappen van je product en dat van een aantal concurrenten.
Stel een lijst van voornaamste concurrenten samen
Maak bijvoorbeeld een lijst van een aantal bedrijven in jouw sector en regio die je als voornaamste concurrenten beschouwt.
Schrijf op wat jij de klant te bieden hebt in vergelijking met deze bedrijven:
- Hoe verhoudt jouw product of dienst zich tot die van de concurrentie?
- Liggen er kansen om je te onderscheiden?
- En zo ja: zijn deze plannen op korte termijn uit te voeren?
Lees hier een uitgebreid artikel over het maken van een concurrentieanalyse. Benieuwd hoeveel concurrenten er in jouw regio zijn? Bekijk de Bedrijventeller van de Kamer van Koophandel.
5. SWOT-analyse maken
De SWOT-analyse is een bekend begrip in de marketingwereld, dat je op zowel persoonlijk als zakelijk vlak kunt gebruiken.
Het is een analyse van jouw sterke en zwakke punten, zodat je op een overzichtelijke manier duidelijk maakt of een nieuw product of dienst genoeg potentie heeft.
- S = Strengths (sterktes): Waar ben ik goed in?
- W = Weaknesses (zwaktes): Wat zijn mijn minder sterke eigenschappen?
- O = Opportunities (kansen): Waar liggen de kansen?
- T = Threats (bedreigingen): Welke bedreigingen liggen er op de loer?
Door eerlijk ten opzichte van jezelf en jouw bedrijf te zijn, leg je alle knelpunten bloot en kun je met de nodige aanpassingen deze bedreigingen of zwaktes omzetten in kansen en sterktes.
Concreet doel
Als je de SWOT-analyse in kaart hebt gebracht, kun je een concreet doel bepalen dat je met het bedrijf wilt behalen. En de strategie opstellen om dit mogelijk te maken.
- Lees meer over het opstellen van een SWOT-analyse.
6. Marketingstrategie opstellen
In de marketingwereld is het groeimodel van Ansoff een bekend begrip. De basis van dit model, waarin vier groeistrategieën voor bedrijven worden besproken, kun je toepassen op zowel marketing als sales.
De matrix gaat namelijk uit van het verkopen van producten aan klanten:
- Marktpenetratie: bestaande producten voor bestaande markten
- Marktontwikkeling: bestaande producten voor nieuwe markten
- Productontwikkeling: nieuwe producten voor bestaande markten
- Diversificatie: nieuwe producten voor nieuwe markten
Lees hier een uitgebreid artikel over het opstellen van een marketing- en verkoopstrategie.
7. Marketingmix formuleren
Een mooi uitgangspunt voor het formuleren van een marketingstrategie is de marketingmix, die bestaat uit de vier P's: product, prijs, promotie en plaats. In sommige gevallen ook nog aangevuld met de vijfde P: personeel.
Al deze onderdelen staan in directe relatie tot elkaar. De vier P's noemen we tegenwoordig ook wel de vier C's, omdat het perspectief van de marketeer de laatste decennia meer naar de klant (customer) is verschoven.
- Product staat voor Customer Needs: het product moet een toegevoegde waarde zijn
- Prijs staat voor Costs: naast de prijs kijkt de consument ook steeds meer hoeveel moeite hij ervoor moet doen. Zorg dat je met goede randvoorwaarden het verschil kunt maken
- Plaats staat voor Convenience. De klant is op zoek naar gemak. Niet veel geld betalen aan parkeerkosten om in jouw winkel te komen, maar met één druk op de knop iets online bestellen. Of je moet een onderscheidend product hebben
- Promotie staat voor Communicatie. De klant is mondiger geworden en wil interactie. Gebruik social media en communiceer
Lees voor een uitgebreide uitleg het artikel over de Marketingmix 2.0.
8. Marketingbudget bepalen
De meeste starters beschikken over een beperkter marketingbudget en moeten daarom vaak kiezen aan welk bedrijfsaspect ze het meeste geld besteden.
Startende ondernemers of ZZP'er investeren in eerste instantie vooral in de bedrijfsmiddelen die zij nodig hebben voor hun werk. Denk aan goede computerapparatuur voor een tekstschrijver en een bestelbusje voor een aannemer.
Het marketingbudget is tijdens de startfase dus vaak een ondergeschoven kindje. Toch heb je niet veel budget nodig om een slimme marketingcampagne te voeren.
Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een strategie van personal branding, guerillamarketing, het gebruik van social media of crowdsourcing. Haak ook in op belangrijke dagen met een sterke campagne of post.
- Lees voor meer voorbeelden en inspiratie het artikel 10x effect met low-budget marketing.
Of je nu over ruim voldoende startkapitaal beschikt of niet, je zult hoe dan ook moeten specificeren hoeveel geld je beschikbaar kunt stellen voor de verschillende marktonderdelen (productontwikkeling, prijskortingen etc.).
Begroot per product hoeveel geld je naar verwachting kwijt zult zijn.
Download gratis voorbeeldplan
Hulp nodig bij het schrijven van je ondernemings- en marketingplan? Gebruik dan een van onze gratis voorbeeldplannen als leidraad voor je eigen plan. Check ook de kantlijn voor meer handige ondernemerstips.
Gratis voorbeelden ondernemingsplan
Marketingplan opstellen: meest gestelde vragen
- Wat is een marketingplan?
Een marketingplan is een allesomvattende strategie, bestaande uit een aantal afzonderlijke onderdelen die allemaal met elkaar verbonden zijn. Je beschrijft in het plan bijvoorbeeld hoe je inspeelt op de markt en hoe jij je doelgroep zo goed mogelijk kunt bereiken met je producten of diensten. - Wat staat er in een marketingplan?
In een marketingplan beschrijf je alle onderdelen die met de promotie van jouw bedrijf te maken hebben. Denk aan een SWOT-analyse, de marketingmix en het bepalen van de doelgroep. - Waarom is het nodig om een marketingplan op te stellen?
Het opstellen van een marketingplan helpt je om een duidelijk doel te formuleren en hier vervolgens een strategie op te baseren. Zo krijg je een beter inzicht in welke stappen je moet nemen om je doelen te bereiken.