Zelf een marketingplan op poten zetten heeft zo zijn voordelen. Op deze manier krijg je namelijk direct beter zicht op de kansen in de markt. Ook zie je meteen hoe haalbaar de doelen uit je bedrijfsplan zijn. Dat laatste is cruciaal.
Marketingmix gebruiken
Een belangrijk onderdeel van een marketingplan is de marketingmix. Hiermee vertaal je je plannen naar een praktische aanpak.
Want al heb je nog zo’n duidelijke visie: je wilt uiteindelijk bereiken dat de klant bij je komt en niet naar de concurrent gaat.
4 P's
De vier belangrijkste P's van de marketingmix zijn:
- Product
- Prijs
- Plaats
- Promotie
Je maakt in dit onderdeel van je plan uitgebreide analyses van onder meer het product/de dienst, de prijs, de plaats en de promotie hiervan.
Geen idee waar je moet beginnen met het opstellen van een goed marketingplan? Deze praktische artikelen zijn een goed startpunt:
- Checklist: de marketingmix 2.0
- Marketingplan opstellen: zo doe je dat
- 7 tips voor een goed marketingplan
Download een gratis voorbeeldplan
Hulp nodig bij het schrijven van je ondernemersplan? Gebruik dan een van onze gratis voorbeeldplannen als leidraad voor je eigen plan. Check ook de kantlijn voor meer handige ondernemerstips.
Gratis voorbeelden ondernemingsplan
« Ga terug naar hoofdstuk 4 - Ga verder naar hoofdstuk 6»
« Ga terug naar de overzichtspagina