Om wie gaat het?
Mark Zuckerberg.
Wanneer en waar werd hij geboren?
Op 14 mei 1984 in White Plains, een voorstadje van New York.
Om welk bedrijf gaat het?
Facebook.
Wanneer opgericht?
In februari 2004.
Wat was de missie van Mark Zuckerberg?
Volgens het Facebook-profiel van Zuckerberg wilde hij de openbaarheid van de wereld vergroten door mensen online meer met elkaar te laten delen. De officiële missie van Facebook is "Making the world more open and connected", een motto dat zelfs gedrukt staat aan de binnenkant van de beruchte facebook-hoodie (een soort trui).
Hoe is Facebook ontstaan?
Mark Zuckerberg was al van kleins af aan bezig met computers en programmeren. Zo schreef hij op zijn twaalfde een programmaatjes waarmee hij een verbinding legde tussen de computers in zijn ouderlijk huis (een primitieve vorm van Messenger). Daarnaast programmeerde hij regelmatig spelletjes voor zijn vrienden op school. Het was dus al vroeg duidelijk dat de intelligente Zuckerberg zich thuis voelde in de computerwereld.
Dit talent bleef niet onopgemerkt. Tijdens zijn middelbareschooltijd was Zuckerberg bezig om een online functionaliteit te ontwikkelen, waarmee liefhebbers naar aanleiding van hun favoriete muziekstijlen werden getipt op nieuwe artiesten en nummers. Miljoenenbedrijven Microsoft en AOL toonden beiden serieuze interesse in het product. Ze boden de scholier spontaan een baan aan, maar daar had de stoïcijnse Zuckerberg geen zin in. In plaats daarvan besloot hij in 2002 Computerwetenschappen te gaan studeren aan de prestigieuze Amerikaanse universiteit Harvard.
De oprichting van Facebook gebeurde in zijn tweede jaar aan de universiteit. Zuckerberg zette in eerste instantie voor de grap een site genaamd 'Facemash' op, waarbij Harvard-studenten foto's van elkaar op aantrekkelijkheid konden keuren. Het 'hot or not-'aspect viel bij zowel het schoolbestuur als menig student(e) niet in goede aarde; de illegale site werd dan ook snel weer offline gehaald. Wel lieten medestudenten weten behoefte te hebben aan een soort online adresboek met daarin contactgegevens van andere studenten.
Harvard maakte echter niet meteen aanstalten om zo'n adresbestand op te bouwen. Zuckerberg begreep wél waar de studenten op doelden en besloot om zijn nieuwe project nog groter aan te pakken. Hij vond het namelijk essentieel dat bezoekers ook informatie met elkaar zouden kunnen delen, bijvoorbeeld van welk dispuut ze deel uitmaakten en of ze nog steeds vrijgezel waren. Na er regelmatig met vrienden (en medeoprichters) Chris Hughes, Dustin Moskovitz en Eduardo Saverin over te hebben gesproken, lanceerde Zuckerberg op 4 februari 2004 vanuit zijn studentenkamer op de campus de site 'thefacebook.com'.
In eerste instantie bleef het gebruik van de site beperkt tot het personeel en de studenten van Harvard, maar de site was zo'n hit dat Zuckerberg en de anderen begonnen in te zien dat ze misschien wel iets heel groots in handen hadden. Zuckerberg hield zijn studie voor gezien, verhuisde naar Silicon Valley in Californië en zorgde ervoor dat Facebook toegankelijk werd op steeds meer Amerikaanse universiteiten. Eind 2004 maakten al honderden onderwijsinstellingen gebruik van Zuckerbergs platform. Vanaf 2005 kregen ook middelbare scholen en buitenlandse universiteiten toegang tot het netwerk en in 2006 kreeg in feite iedereen van dertien jaar en ouder en met een geldig emailadres toegang om een profiel aan te maken. Met succes, want binnen een jaar tijd groeide Facebook uit tot een social media-platform met 50(!) miljoen actieve gebruikers.
Waarmee onderscheidde Facebook zich van de concurrentie?
Facebook was niet de eerste in zijn soort en Mark Zuckerberg heeft de definitie van het fenomeen social media ook niet in zijn eentje uitgevonden. Vóór het Facebook-tijdperk maakte de wereld ook al gebruik van andere social media-sites, waaronder Friendster en MySpace. In Nederland was in die tijd Hyves in opkomst. Hoewel Facebook in ons land pas later aan een echte opmars begon, onderscheidde de site zich al vroeg van de concurrentie door de gebruiksvriendelijkheid en het laagdrempelige gehalte.
Facebook haalt zijn inkomsten grotendeels uit advertenties. Het online netwerk is aantrekkelijk voor adverteerders, omdat Facebook ontzettend veel van haar gebruikers weet. De site vraagt nog net niet om je pincode, maar door het delen van persoonlijke informatie – leeftijd, woonplaats, maar ook je favoriete auto en in welk restaurant je laatst heerlijk met vrienden hebt gegeten – geven gebruikers (vaak onbewust) vrijwillig veel prijs over hun privéleven.
Voor adverteerders zijn die gegevens natuurlijk goud waard. Facebook verdient er dan ook nog steeds veel geld mee, al heeft het wel de nodige kritiek gekregen op haar handelswijze. Het slimme zit hem erin dat Facebookgebruikers zelfstandig hun account (waaronder het privacyniveau) kunnen beheren. Wie alles op default laat staan, deelt zijn informatie letterlijk met de hele wereld. Tegenwoordig weten de meeste gebruikers wel waar en hoe ze deze gegevens moeten aanpassen. Facebook heeft het instellen van deze gegevens de laatste jaren dan ook steeds gebruiksvriendelijker gemaakt en doet minder geheimzinnig over hoe de gegevens (met betrekking tot adverteerders) worden opgeslagen en gebruikt. Desalniettemin spannen gebruikers nog regelmatig processen aan tegen Facebook vanwege privacy-issues.
Maar Facebook blijft vooralsnog groeien. Tegenwoordig heeft bijna de helft van alle Amerikanen een actief account. Wereldwijd hebben 1,23 miljard gebruikers een actief profiel, waarvan 757 miljoen mensen dagelijks inloggen op de site. De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden, het platform kan worden weergegeven in meer dan zeventig talen en mensen die de Facebook-applicatie op hun mobiele telefoon hebben zijn vaak een stuk actiever op de site. Vooral het stijgende aantal mobiele gebruikers is indrukwekkend: 945 miljoen gebruikers openen Facebook maandelijks op mobiel en 556 miljoen mensen doen dit zelfs iedere dag.
Is het idee gejat of niet?
Eén van de belangrijkste verhaallijnen in The Social Network, een film uit 2010 over de opkomst van Facebook en wat Mark Zuckerberg heeft moeten doen om zo groot te worden (bekijk ook de filmtrailer onder dit artikel), gaat over de rechtszaak tussen Zuckerberg en Cameron en Tyler Winklevoss. Deze tweelingbroers, die in diezelfde periode aan Harvard studeerden, klaagden de oprichter van Facebook niet lang na de oprichting aan. Hij zou er bewust vandoor zijn gegaan met hun idee om een vergelijkbare site (HarvardConnection.com) op te zetten en hen bewust hebben tegengewerkt.
Zuckerberg was ingehuurd door de broers als programmeur, maar hij zou het project opzettelijk vertraging hebben laten oplopen, zodat zijn eigen platform eerder zou worden gelanceerd. Zuckerberg heeft dit altijd stellig ontkend en stelde tijdens de rechtszaak dat hij nooit voor het duo heeft gewerkt, maar alleen had beloofd om als vriendendienst eens naar het concept te kijken. Na 4 jaar strijd trof Facebook een schikking met de tegenpartij. Naar verluidt ontvingen de gebroeders Winklevoss 65 miljoen dollar, maar het echte bedrag is nooit openbaar gemaakt.
Hoe gaat het nu met Mark Zuckerberg?
Het Amerikaanse TIME Magazine riep Mark Zuckerberg in 2010 uit tot 'Persoon van het Jaar'. Dat wordt iemand niet zomaar; onder andere Albert Einstein, Barack Obama en Martin Luther King gingen de facebook-oprichter voor. Zuckerberg is nog altijd CEO van het bedrijf en zit goed in de slappe was: zijn vermogen wordt door Forbes geschat op 19 miljard dollar. Een deel daarvan heeft Zuckerberg zeker te danken aan de veelbesproken beursgang van Facebook. In het begin fluctueerde de koers nogal, maar de laatste tijd blijft de beurskoers stabiel, iets wat beleggers uiteraard graag zien.
Die beurskoers heeft ook een keerzijde. De vercommercialisering van de laatste jaren - gebruikers zien regelmatig advertenties voorbijkomen - heeft ook gevolgen voor de mensen die Facebook nog graag gebruiken. Daarnaast schuift de leeftijdsgrens steeds verder naar boven op. Zuckerbergs voornaamste doelgroep - jongeren - zijn niet alleen de vele advertenties beu, maar zien het ook niet echt zitten om hun persoonlijke activiteiten te delen met hun (groot)ouders of wiskundeleraar. Zij zoeken steeds vaker hun heil bij apps met meer privacy.
Voorlopig hoeft Zuckerberg in ieder geval nog niet op een houtje te bijten. Volgens een artikel in TIME Magazine vindt de nuchtere Zuckerberg het echter niet nodig om klakkeloos geld uit te geven. Zo trakteerde hij zijn familie een paar jaar terug tijdens Thanksgiving niet op een wereldreis, maar nam hij hen gezellig mee naar het Harry Potter-attractiepark (Zuckerberg is een fervent Potterhead) in Florida.
De Facebook-CEO is getrouwd met Priscilla Chan, zijn vriendin die hij tijdens zijn studie leerde kennen. Met haar heeft hij twee dochters.
Waarom is Facebook prominent blauw gekleurd?
De keuze voor het specifieke Facebook-blauw heeft een praktische reden. Zuckerberg is namelijk kleurenblind. Hij ziet wel kleuren, maar kan onmogelijk rood van groen onderscheiden. Het herkennen van de kleur blauw is een van de weinige kleuren die voor hem geen problemen oplevert.
Inspirerende quote
Mark Zuckerberg: "Veel bedrijven houden vast aan hun strategie, maar in deze business moet je open blijven staan voor veranderingen. Ik kan niet zeggen waar Facebook over 5 jaar precies staat. Sterker nog: ik weet nog niet eens waarmee we over 3 jaar komen."
Trailer van The Social Network: