Naam: Arthur Clement,
Bedrijf: Hello 24/7
Actief in: tech
Website/app: https://www.hello247.nl
Arthur Clement is al ruim 25 jaar ondernemer in de techsector. Hij heeft een marketingachtergrond en zat ook in directies van techondernemingen. Na gesprekken met vrienden over mantelzorg besloot hij een serviceapp te bouwen voor mantelzorgers. Zo moet er een community ontstaan van mensen die de zorg van een hulpbehoevende samen op zich nemen. De app Hello 24/7 ging eind 2021 live.
Hoe is Hello 24/7 ontstaan?
“Om mij heen hoorde ik steeds vaker dat vrienden, kennissen en leeftijdsgenoten worstelden met de zorg voor hun ouders in combinatie met hun eigen verplichtingen. Een moeder is weggevallen en de vader is kwetsbaar, of een goede vriendin is net uit het ziekenhuis en die kan wel wat ondersteuning gebruiken. Daar begon het verhaal. Ik dacht: wat opmerkelijk dat er nu allerlei serviceconcepten zijn rond e-commerce en gemaksdiensten, maar niet rond de zorg voor een ander. Dat komt vaak gewoon helemaal op je eigen bordje terecht en moet je maar zien te regelen. Daar ben ik ingedoken en ontdekte dat maar liefst vijf miljoen Nederlanders de zorg voor een ander op zich nemen. Daarnaast zegt ook een op de vijf mantelzorgers dat hij of zij het niet meer aankan. Ze krijgen het niet meer geregeld.”
De volgende stap was de app ontwikkelen. Hoe ging dat?
“We bedachten: wat we eigenlijk zouden willen doen voor degenen die de zorg heeft voor een ander, is zorgen dat dat hoofd wat leger wordt gemaakt. Kunnen anderen bijspringen? Misschien de overbuurvrouw, of de goede vriend van je vader. We wilden een app ontwikkelen om ervoor te zorgen dat mensen een leger hoofd en een vol hart hebben, zoals we dat noemen. Een productiviteits- en social zorgapp waarbij je de berg aan zorg en taken kleiner probeert te maken. Wie kan koken, wie kan de persoon die zorg nodig heeft meenemen naar de dokter? Digitalisering kan zijn steentje hieraan bijdragen. Daar zijn we mee aan de slag gegaan.”
Hoe werkt de app precies?
“Je downloadt de app en daarin heb je drie pijlers. De eerste pijler is om de zorg voor een ander beter te organiseren. Dat doe je door mensen te verbinden. We zijn recent een campagne gestart: ‘Deel de zorg, regel het samen’. Je maakt een ‘Hello Family’ aan en nodigt mensen uit. In de centrale agenda waarover iedereen beschikt, verdeel je onderling de taken. Het is ook mogelijk om bestanden op een centrale plek op te staan op te slaan, zoals een wificode of recepten voor medicatie.
Het tweede deel is dat wij op dit platform partijen hebben aangesloten, zoals een landelijk partij die thuishulp biedt of het bestellen van verse maaltijden. We hebben daarvoor een samenwerking met Uitgekookt. Als je deze zaken zelf echt niet redt, kun je daar een beroep op doen. Verder zit er als derde feature een alarmfunctie in voor het geval iemand echt in nood zit of als je bezorgd bent."
Waar liep je tegenaan bij de start van Hello 24/7?
“We hebben een stevig technisch team neergezet dat de app heeft gebouwd en eind vorig jaar hebben we deze gelanceerd met een below-the-line-campagne. Het was vooral allerlei dingen uitproberen, heel erg op growth hacking gericht. Want er ligt niet ergens een soort blauwdruk. Dit is zó'n nieuw concept en bestond in Nederland op deze manier nog niet. Maar het blijft spannend of het aanslaat. We hebben diepte-interviews gedaan met de potentiële doelgroep en vanuit die inzichten zijn we de app gaan aanscherpen. ”
Hoeveel mensen hebben de app inmiddels gedownload?
“Dat zijn er nu ruim 40.000. Per dag hebben we ruim duizend actieve gebruikers en dat geeft ons hele goede inzichten over wat wel en niet werkt. Wat je wel ziet: ondanks al die insights zullen mensen nooit zeggen wat ze willen. Je kunt het hoogstens aan gedrag afleiden hoe mensen je spullen gaan gebruiken. Voor deze social app is geen handboek, dus is het een kwestie van goed luisteren en diepte-interviews houden. Vervolgens vertaal je dat naar functionaliteiten en dan kijk je of het aanslaat. Daar bouw je weer verder mee. Maar van idee toetsen naar uiteindelijk functionaliteit ontwikkelen, is altijd weer een fors traject. Het gaat niet vanzelf.”
Hoe ziet jullie verdienmodel eruit?
“De balans tussen propositie en verdienmodel is altijd een zoektocht. Hello 24/7 heeft een freemium- en premiummodel. Je kunt de app gratis downloaden in de App Store en dat is een gelimiteerde app. Als mantelzorger kun je er meteen gebruik van maken met alle functionaliteiten, maar op een gelimiteerde manier. In het premiummodel kun je de app intensiever gebruiken en de premium plus-versie heeft meer functionaliteiten als persoonsalarmering en andere diensten.”
Dan is er nog het distributiemodel. Hoe kijk je daar naar?
Het is bij Hello 24/7 bij uitstek de vraag of dit een business-to-consumer model is of ook business-to-business. Uiteindelijk allebei. We spreken met zorgverzekeraars en -instellingen. Langer thuis wonen is een groot thema en we leven in een participatiemaatschappij, ofwel zelfredzaamheid. De druk komt daarmee steeds meer op de familie te liggen. Wij staan met deze app voor de informele zorg en zorginstellingen hebben er baat bij dat er een sociaal netwerk rond de cliënt is. En als dat netwerk sterk is, is er minder kans dat iemand terugvalt.”
Kunnen werkgevers hier nog iets in betekenen?
“Wij zijn bezig met bundelverkoop van premiums. Een werkgever kan een premium abonnement kopen en aan personeelsleden aanbieden die met de zorg voor een ander wordt geconfronteerd. We merken veel interesse voor deze nieuw type employee benefit is.”
Wat zijn jullie verdere ambities?
"We gaan op een gegeven moment internationaal, want de zorg voor een ander en het geregel met is niet iets typisch Nederlands. Dat is iets universeels. Met een app ben je goed in staat om door te schalen naar het buitenland.”