Naam: Gerrit Jan en Quinta Witzel
Bedrijf: Poké Perfect
Actief in: horeca
Gestart in: 2016
Website: pokeperfect.nl
Wanneer Gerrit Jan Witzel terugdenkt aan de start vijf jaar geleden, schiet hij in de lach. Hoe ze pionierden om de poké bowl te introduceren. En vooral wat er allemaal kwam kijken bij het eerste filiaal van Poké Perfect. “We wilden zo goedkoop mogelijk starten en zo klein mogelijk. Als het onverhoopt geen succes zou blijken, of als mensen het toch niet lekker zouden vinden, zouden we alleen ons eigen spaargeld kwijt zijn en het geld dat we hadden geleend van twee ondernemers.”
Het was zijn zus Quinta, die het concept in New York zag, waar ze destijds woonde vanwege haar modellenwerk. Ze verhuisde terug naar Nederland, waarna ze samen besloten de poké bowl in Nederland te introduceren: een vernieuwende, gezonde maaltijd waarmee je kan blijven variëren. Die bovendien betaalbaar is en goed te bezorgen. Het moest een filiaal worden in hartje Amsterdam, voor jonge, hippe bewoners die gek zijn op vernieuwingen.
Focus je op een goed product of dienst. En dan is het gaan!
Het bleek een schot in de roos. Toen ze bezig waren met de verbouwing van het restaurant, kwamen er in de media steeds meer verhalen over de poké bowl, dé foodtrend in het buitenland. Op het moment dat het filiaal bij het Leidseplein openging, stonden de mensen in de rij.
“Het was keihard stampen, superdruk”, zegt Witzel. “We waren volop in het nieuws, dat was een mooie duw in de rug. Tegelijkertijd hadden we tal van operationele uitdagingen: te weinig koelruimte, apparatuur die stuk ging, te weinig mensen. Na een paar maanden hadden we alles onder controle.”
Tegen welke uitdagingen liepen jullie aan?
“Er zijn zoveel dingen waar je niet over nadenkt of die nieuw zijn. Verpakkingsmaterialen, snijmachines en het interieur. Wat voor kassasysteem moet je zoeken, welke koeling? Bestel je bij een groothandel of specialisten? Er komen tientallen dingen op je af waar je ad hoc over moet beslissen.”
“In de eerste maanden merk je vanzelf wat wel en niet goed gaat en ga je dingen aanpassen. Dat die ene leverancier toch niet zo handig is, dat bepaalde koelingen niet goed genoeg werken in de zomer. Je moet het ondervinden. Waarom zou je een dure koeling kopen van € 5.000 in plaats van € 800? Nou, daar kom je dus na een paar maanden vanzelf achter.”
Zou je het terugkijkend, nu anders doen?
“Nee, we wilden eerst kijken of we business hadden en daarna pas dure apparaten kopen. Anders zit je straks met dure spullen en geen omzet. Het liep gelukkig gelijk goed, dus we hebben vervolgens zo snel mogelijk die goedkope meuk eruit gedaan en geïnvesteerd in goede spullen.”
Blijf niet te lang staren op je ondernemingsplan, ga het gewoon doen en pas bepaalde zaken onderweg aan
“Dat is ook mijn tip voor ondernemers. Blijf niet te lang staren op het businessplan, ga het gewoon doen en pas bepaalde zaken onderweg aan. Natuurlijk heb je een leidraad nodig, wij hadden uiteraard ook een ondernemingsplan, maar je loopt constant tegen nieuwe dingen aan en die problemen los je in de praktijk wel op. Focus je op een goed product of dienst. En dan is het gaan! En doorzetten natuurlijk. Het wordt pas echt leuk als de meerderheid zegt: dit moet je echt niet gaan doen. Nou, dan wil ik bewijzen dat het wél kan.”
“Na twee maanden stapten we ook over op bezorging. Dat ging helemaal door het dak. In die periode ontstond ook een enorme concurrentiestrijd op de bezorgmarkt. Toen waren we nog de enige aanbieder van poké in Amsterdam en was de druk enorm op onze vestiging. Dan ga je oplossingen zoeken.” Lachend: “Inmiddels hebben we vijf locaties in Amsterdam.”
Hoe regelen jullie betalingen met al die verschillende filialen?
“We zijn direct met pin only begonnen. We besloten alles digitaal te doen: iedereen uit onze doelgroep heeft een pinpas en creditcard. Het zijn allemaal stedelingen, die hebben geen cash. Daar komt bij: het is veilig en scheelt een hoop gedoe. Je hebt geen kasverschillen, er is nooit gezeur om een tientje tekort. Het zorgt voor gemak en veiligheid, je hebt ook geen geldtransporten.”
Het gebruiksgemak van Rabo Smart Pay is ideaal. Ik kan met het online account overal in en heb altijd overzicht van alle filialen
“We kwamen in contact met de Rabobank, die Rabo Smart Pay aanbood. Dat hebben we aan onze pinapparaten gekoppeld. Het fijne is dat ik met het online account overal in kan loggen en dus altijd inzicht en overzicht heb. Ik zie precies wat er in de vestigingen gebeurt. Als we een nieuwe vestiging openen is het een kwestie van een nieuwe pinautomaat aanschaffen, invoeren in de backoffice en een paar minuten later kun je draaien. Het gebruiksgemak is ideaal, voor ons werkt het perfect.”
- Zelf aan de slag met een eigen restaurant of café? Lees het artikel over betaalmogelijkheden in de horeca of bekijk het voorbeeld ondernemingsplan voor de horecabranche
Hoe ga je om met concurrentie, die inmiddels steeds groter wordt?
“We waren het eerste restaurant dat het gerecht aanbood en na een tijdje zagen we het steeds vaker op menukaarten verschijnen. Dat was goed, want het zorgde voor populariteit van poké bowl. We hadden als voordeel dat we voorliepen op de rest. We hadden alles al ontwikkeld en konden ons van de concurrentie onderscheiden door steeds nieuwe en seizoensgebonden ingrediënten aan te bieden. Zo blijven we voorlopen. Na een paar maanden hebben we al een nieuwe locatie gezocht en geopend in Utrecht. Ook daar was het direct een grote hit.”
We wilden vanaf het begin een schaalbaar horecaconcept neerzetten
“Daarna meldde zich de eerste franchisenemer. We huurden een partij in die alle operationele dingen op papier zette: handboeken uitschrijven, het juridische gedeelte. Het was een flinke investering en kostte veel tijd, maar daardoor hadden we wel het concept helemaal vastgelegd. Niet alleen handig voor franchise, maar ook voor onszelf bij het openen van nieuwe locaties.”
Inmiddels hebben jullie twaalf filialen, was dat altijd jullie ambitie?
“Het plan was vanaf het begin duidelijk: we wilden een schaalbaar horecaconcept neerzetten, zodat het voor franchisenemers makkelijk is een restaurant te beginnen. Het voordeel van de poké bowl is dat je het kan standaardiseren en makkelijk kan bezorgen. We hebben in het begin een Amerikaanse chef-kok over laten komen om recepten en sauzen te ontwikkelen. Inmiddels worden de gerechten in een keuken centraal geproduceerd, zodat er niet in iedere vestiging een chef-kok hoeft te staan.”
“De bezorging is een belangrijk onderdeel van het succes, daar hebben we vanaf het begin de focus op gelegd. Dat betaalde zich uit tijdens de coronacrisis. We konden gewoon door blijven bezorgen en hebben in die periode zelfs extra vestigingen geopend.”
Wat is het doel?
“Groei! We willen filialen openen in de 32 grootste steden van Nederland, met meer dan 100.000 inwoners. En tegelijkertijd kijken we al verder, België lonkt.”
Meer weten over Poké Perfect? Kijk op de website van Gerrit Jan en Quinta Witzel!