Naam: Jasper Gabriëlse en Melvin Loggies
Bedrijf: Seepje
Actief in: Duurzame wasmiddelen
Gestart in: 2013
Website: seepje.nl
Webshop: seepje.nl/seepje-shop
Jasper (26) en Melvin (27) zagen op tv hoe een vrouw uit Nepal schillen van de vrucht Sapindus mukorossi gebruikte om natuurlijk zeep mee te maken. Ze wikkelde de schillen in een doek, deed er water bij en tadaa… er kwam zeep vrij. Met de zeep waste ze haar haren, lichaam en kleding.
Dat zette de vrienden aan het denken: waarom gebruiken we hier allerlei synthetische middelen als het ook natuurlijk kan? Ze gingen op onderzoek uit en kwamen in contact met hun Nepalese ‘schillenboer’ Hari, die net als zijzelf een positieve impact wilde creëren. Ze schraapten hun studiefinanciering (4600 euro) bij elkaar en kochten hun eerste baal schillen. Nu, vijf jaar later, concurreren ze met de grootste multinationals.
Het klinkt niet als het makkelijkste traject, van vruchten in Nepal tot wasmiddel in de Nederlandse supermarkt. Hoe pak je zoiets aan?
“Nu zijn het abc’tjes, maar we wisten in het begin niets. Hoe zet je bijvoorbeeld een importproces op? De eerst baal schillen kwam aan in de haven en we zijn de lading met mijn camper gaan ophalen. We hadden geen geld en ook niks waar het inpaste. Degene die de inklaring verzorgde had nog nooit een klant over de vloer gehad, die stond perplex dat we met onze camper kwamen aanrijden.
Ontzettend grappig, stonden we daar tussen alle vrachtwagens te wachten. Er werd een pallet naar buiten gereden: ‘alsjeblieft, veel plezier ermee’. Ingeladen, naar Den Haag gereden en 500 kilo schillen naar de zolder van Melvin getild. Stonden we met familie en vrienden aan de keukentafel de schilletjes in te pakken. Dat hele proces, dat vind je dus gewoon uit.”
Wat zijn onderweg belangrijke lessen geweest?
“We hebben zelf niet overal het wiel voor uitgevonden, maar hulp ingeschakeld. Het is raadzaam om mensen te bellen die dat vaker gedaan hebben. Onze expediteur is nog steeds dezelfde: in het begin heeft hij ons bijna belangeloos bijgestaan. Daar heeft hij nu profijt van, er gaan inmiddels heel wat meer schillen op de boot.
"Durf toe te geven dat je op sommige vlakken het wiel zelf niet uitgevonden hebt en schakel experts in."
En dat geldt bijvoorbeeld ook voor het opzetten van een eerlijke handelsketen. Er zijn mensen die daar hartstikke goed in zijn. Zo iemand sturen we dan naar leveranciers toe om een audit te doen, het proces door te lopen, verbeterpunten te signaleren en het traject uit te stippelen. Erg handig om die expertise te benutten.”
Bij de start van Seepje was je 21. Een ambitieus project op die leeftijd
“We zien niet snel risico’s. We zijn ons er wel bewust van, maar niet er huiverig voor. Het is ontzettend leuk om een product te ontwikkelen dat nog niet bestaat en als je daar positieve reacties op krijgt, van vrienden, familie en later experts, krijg je daar veel energie van. We streven duurzame impact na. Ons doel is om zoveel mogelijk mensen blij te maken met onze producten en onze omgeving waarin we leven.
Het is die positieve impact waar ons bloed sneller van gaat stromen. We hebben nu een sociale werkplaats waar mensen met een beperking waarde toevoegen voor Seepje. Ze doen bijvoorbeeld inpakwerk, dat vind ik fantastisch. Ze vinden het heel erg leuk en waarderen dat enorm. En wij ook weer. De mensen in Nepal en India die we positief beïnvloeden, het milieu, de klanten die er blij van worden. Dat motiveert en geeft ons een lange adem.”
Helpt het dat je het samen doet?
“Voor mij is het essentieel, in ieder geval voor het succes dat we hebben. In het begin deden we alles samen. Dat heeft als voordeel dat je overal over praat en spart. Je wordt samen sneller slimmer. Nu hebben we allebei onze eigen focusgebieden. We doen allebei op bepaalde vlakken veel kennis en ervaring op waardoor we elkaar aanvullen.
Het belangrijkste is dat we op een gezonde manier tegen elkaar opboksen, maar elkaar er daarnaast doorheen slepen op momenten dat er hard gewerkt moet worden of dat er grote uitdagingen zijn. Ik kan me voorstellen dat als ik alleen was geweest, dat je dan sneller denkt: waar ben ik aan begonnen, hoe boks ik dit voor elkaar.”
Hoe hebben jullie de financiering aangepakt?
“Toen ik met Seepje begon had ik al warme relaties bij de Rabobank in Den Haag, ik had daar vroeger een bijbaan. We zijn daar klant voor financiering van apparatuur, door middel van leaseconstructies, en voor werkkapitaal. In ons geval bewijst de Rabo dat ze risico durven te nemen en meedenken met de ondernemer. Je moet wel een goed plan hebben en dit goed onderbouwen, maar de bank blijkt bereid om dan ook een stap extra te zetten.”
Terug naar het product, het is onconventioneel en was er nog niet. Hoe overtuig je de mensen?
“In het begin hebben we veel winkeldemonstraties gedaan en op markten gestaan. Je moet de mensen overtuigen, enthousiasmeren zodat ze het verhaal gaan doorvertellen. Zo hebben we ook veel marktonderzoek gedaan en het product getest in de markt. Schillen in een weckpot met water en schudden: kijk, er komt zeep vrij. Probeer het zelf maar.”
"Als je een aanname doet en die blijkt niet te kloppen, kan dat extreme gevolgen hebben voor je bedrijf. Altijd valideren."
Hoe kom je aan de klanten?
“Marktonderzoek is erg belangrijk. We hebben lang bij Marqt op de deur gebonsd, maar zolang je geen track record hebt – ‘ik lig in deze winkels en het gaat supergoed’ – moet je met iets anders komen. Dat was in ons geval het marktonderzoek en uiteindelijk raakten ze overtuigd. Toen het eenmaal in het schap bij Marqt lag, ging het hard. Dat succes gebruikten we vervolgens weer naar andere klanten.”
Is er een omslagpunt aan te wijzen?
“Er zitten verschillende grote stappen in. Marqt was onze eerste echte klant, een grote supermarkt en duurzame speler. Dat geeft veel bestaansrecht aan je merk. Een andere grote stap was Albert Heijn, vorig jaar. Dan begeef je je ineens in de mainstream retail. Dat was een punt waarop we in een keer twee keer zo groot werden. We worden dit jaar ook drie keer zo groot, waarom is nu nog geheim, maar zo zijn er altijd bepalende momenten. In juli komen er hier vier mensen bij op kantoor, dan verdubbelen we bijna in aantal.”
Kan je ervan genieten, of ben je altijd bezig met de volgende stap?
“Ha, er gaan hier regelmatig flessen champagne open. Ik geniet er met volle teugen van. Tegelijkertijd is dit hele traject ontzettend leerzaam. Je moet prioriteiten stellen, anders verlies je de focus en raakt je bedrijf versplinterd.”
Is dat gelijk een tip voor startende ondernemers?
“Heel belangrijk: houd je focus! En schakel experts in. Durf toe te geven dat je op sommige vlakken het wiel zelf niet uitgevonden hebt en ga dat ook niet proberen. Betrek er mensen bij die deze kennis en ervaring wel hebben. Er zijn altijd mensen die - als je een goed verhaal hebt en mooi bedrijf probeert op te bouwen - daaraan willen bijdragen. Je moet ze enthousiasmeren, in je product en bedrijf geloven. De kunst is om dat over te brengen.
Een ander belangrijk aspect is het verifiëren van allerlei zaken. Vanaf het begin moet je dat doen. Check steeds bij klanten of je de juiste snaar hebt geraakt. Verifieer bij leveranciers of ze nog steeds het product maken zoals we het hebben afgesproken.”
Want? Loopt het anders bij je weg?
“Assumption is the mother of all fuck ups. Als je een aanname doet en die blijkt niet te kloppen, kan dat extreme gevolgen hebben voor je bedrijf. Altijd valideren.”
Tot slot, hebben jullie nog bepaalde ambities?
“We liggen nu met 11 producten in zo’n 1600 winkels in Europa. Het perspectief is dat we supersnel door gaan groeien. We hebben net afwasmiddelen geïntroduceerd, we blijven ons ontwikkelen. We willen graag Duitsland, Scandinavië en wellicht ook Frankrijk betreden. Wat zo gaaf is: ieder extra product dat we maken heeft positieve impact op het milieu - het vervangt een waarschijnlijk synthetisch product. Hoe meer we verkopen, hoe meer we voor de wereld betekenen.”
Meer weten over Jasper en zijn bedrijf? Volg Seepje dan ook op
Facebook
Instagram
Wil je ook een sterke start maken? Het Stappenplan voor een succesvolle start is een gratis checklist met tests en tips voor elke startende ondernemer.