Naam: Margje Pijpker
Bedrijf: SNACKWITHBENEFITS in Amsterdam
Actief in: Horeca/Retail
Gestart in: 2020
Website: snackwithbenefits.com
Margje Pijpker en Renco Schipper geloven in de kracht van verandering. En dat de kracht ligt in wat ons allemaal bindt: eten. Met hun bedrijf SNACKWITHBENEFITS willen ze een positieve impact maken. Hun missie? De wereld veranderen door de snackmarkt in beweging te brengen. Het stel maakt alleen snacks met een korte voedselketen, zonder dierlijke producten en van Hollandse groente.
Inmiddels hebben Margje en Renco drie succesvolle vegan groentesnacks op de markt gebracht: Cauliflowerpower, A-maize-ing Ribs en Funky Funghi. En ze staan nog maar aan het begin van hun ondernemersavontuur. Over 5 jaar willen ze hét snackmerk van Nederland zijn. We vroegen Margje naar de succesvolle start van hun onderneming.
Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
“We zien dat de wereld verandert, we willen het graag beter doen en een betere wereld achterlaten. Dus we zochten een manier om ons steentje bij te dragen. We ambieerden altijd al het ondernemerschap maar we wisten nooit zo goed hoe te beginnen en wat we wilden doen.
Het idee is ontstaan aan de keukentafel. Er kwam een vriendin bij ons eten die vegan eet. We gingen aan de slag met gefrituurde bloemkool. Opeens ging er een lampje bij ons branden, we dachten: hier hebben we iets te pakken. Eten is wat iedereen bindt en zo kun je gelijk impact maken. En we zijn altijd bezig met eten. Alles kwam ineens samen voor ons.”
Hoe is de start van jullie bedrijf verlopen?
“Toen we begonnen in 2020 hadden we beiden nog een vaste baan. Ik werkte bij het UWV en hielp mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan werk. Renco was productontwikkelaar voor restaurantketens.
We hebben ons aangesloten bij Kitchen Republic, daar hebben we heel veel aan gehad. Ze ondersteunen je van A tot Z in een product op de markt brengen. Dus ze brengen je in contact met retailers en mensen uit de horeca. Je krijgt les van professionals, hierdoor hebben we veel steun gehad bij de start van ons bedrijf.
Het bedrijf hebben we met eigen vermogen opgestart en we hadden geluk dat investeerders zelf naar ons toegekomen zijn. We hadden een verhaal en een product en dat sprak onze investeerders aan.
De start van ons bedrijf ging echt als een raket, dat was best wel pittig met een vaste baan ernaast. Het was in het begin lastig om alle ballen hoog te houden. Uiteindelijk heb ik mijn baan opgezegd en ben ik in het diepe gesprongen. Renco is twee maanden geleden gestopt met zijn vaste baan. We zitten er nu dus beiden fulltime in.”
Welke uitdagingen zijn jullie tegengekomen?
“Het is spannend om de eerste stappen te zetten, je moet vertrouwen hebben in je bedrijf. Corona heeft een grote rol gespeeld. We kwamen de markt op toen de horeca dicht ging. Onze grootste afzet was toen de horeca.
Die omzet viel dus weg, dat was een enorme uitdaging. Maar dat zorgde er wel voor dat we veel meer tijd hadden voor sales. Uiteindelijk ging de horeca open en toen ging het opeens heel erg snel. We moesten snel schalen en dat was ook weer een uitdaging.”
Jullie maken plantaardige snacks, hoe onderscheiden jullie je?
"We maken groentesnacks en we werken aan een korte keten, dat wil zeggen: geen omwegen van boer tot frituur. En dat staat centraal in ons bedrijf en heeft invloed op elke keuze die we maken. Dat betekent dat we soms heel creatief moeten zijn en daarin zijn we denk ik uniek. We dagen onszelf uit.
Kijk, alles doen zoals we het altijd hebben gedaan, gaat niks veranderen. We vinden het een hele leuke uitdaging om op onze manier een positieve impact te maken met eten.”
Houden jullie rekening met duurzaamheid bij de productie van jullie groentesnacks?
“We werken dus met een korte keten en we maken gebruik van horeca verpakkingen die gemaakt zijn van mono-plastic. Dat is volledig recyclebaar. Als we stappen kunnen zetten op het gebied van duurzaamheid, dan doen we dat.”
Doen jullie veel aan marketing?
“We hebben de afgelopen periode helemaal niks aan marketing gedaan. We zijn zo snel gegroeid dat we daar simpelweg geen tijd voor was. We hebben een groothandel gevonden waarmee we een samenwerking zijn aangegaan. Dat is een hele leuke match, met elkaar ga je eigenlijk op zoek naar geschikte klanten.
Helemaal in het begin hebben we ons aangesloten bij Restaurant Company Europe en De Beren met 50 restaurants waardoor je heel snel afzet creëert en vertrouwen schept bij kleine ondernemers. En daardoor wordt de marketing eigenlijk automatisch voor je gedaan. Dat is onze strategie geweest.
Het plan is om aan het einde van het jaar wel met marketing te beginnen en campagnes op te zetten, gericht op de food-retail. Daarvoor hebben we een plan gemaakt. Onze insteek is: proeven is geloven. We hebben influencers nodig, mensen die ons bedrijf tof vinden en ons verhaal gaan vertellen.”
Zijn er praktische zaken waar jullie als ondernemer tegenaan lopen?
“We hebben een best wel ingewikkeld boekhoudpakket. Gelukkig hebben we een boekhouder die voor ons een gedeelte van de administratie verzorgt. Verder werken we vanuit huis, we kunnen veel vanaf onze laptop doen omdat we veel zaken uitbesteden.
Om niet te veel aan huis gebonden te zijn, gaan we elke dag naar een horecagelegenheid toe om buiten de deur te werken en dan doen we ook gelijk aan sales. We nemen onze foodiebag mee en zo proberen we het te combineren.
Het was even zoeken in het begin, maar inmiddels hebben we onderling een duidelijke verdeling. Ik doe de logistiek, supply chain en marketing. Renco richt zich op sales en accountbeheer. We zijn niet alleen ondernemers maar ook een stel, we zijn 13 jaar samen. Ook al ken je elkaar door en door, je hebt nog nooit met elkaar samengewerkt. Uiteindelijk hebben we daar een goede match in gevonden.”
Hoe bevalt het ondernemen?
“Goed! Ik zou nooit meer terug willen. We willen iets veranderen en je merkt dat alles wat je doet impact heeft. Ik voel me verantwoordelijk voor de keuzes die ik maak binnen het bedrijf.
Het ondernemen zelf heb ik wel onderschat, al had ik van tevoren niet echt verwachtingen. Ondernemen is gewoon ook heel hard werken. Je hebt te maken met hoogte- en dieptepunten en daar wordt eigenlijk nooit over gepraat.”
Wat zijn jullie ambities voor de toekomst?
“Over 5 jaar willen we in elke vriezer van Nederland liggen met onze groentesnacks. Dat is wel de doelstelling. We willen hét snackmerk worden en de boodschap uitdragen dat je kunt snacken zonder schuldgevoel. We roepen altijd voor de grap: bitterbal move over.”
Hebben jullie tips voor andere startende ondernemers?
“Zoek mensen om je heen die je kunnen helpen en adviseren. Denk bijvoorbeeld aan coaches, investeerders of andere ondernemers. Je zit toch vaak in je eigen bubbel, het helpt gewoon om met anderen te kunnen sparren.
En laat je van tevoren goed adviseren. Doe eens een test en onderzoek of ondernemen bij je past. Welk stuk ondernemerschap past bij jou en welk stuk niet. Wees niet bang om voor het stuk dat niet bij je past, hulp te zoeken en zaken uit te besteden.
Huur een boekhouder in als je daar echt niet blij van wordt. Dat is een investering, maar op de lange termijn krijg jij meer energie van je werk. Daardoor kun jij je focussen op waar jouw kracht ligt. Dat levert je veel meer op.”