De start van | Sprinklr

Bijgewerkt op 04 juli 2018
8 min  leestijd
5.355
Auteur: Roy Timmerman
De start van Sprinklr

Suzanne van Straaten droomde van een groenere stad. Daarom begon ze Sprinklr. Nu schudt ze de plantenbranche op met ‘de groenste planten’, afkomstig van duurzame en biologische kwekers. Ze helpt haar klanten bovendien hun planten groen te houden met behulp van een app. 

Naam: Suzanne van Straaten
Bedrijf: Sprinklr
Actief in: Planten- en tuinbranche
Gestart: 2016
Website: Sprinklr.co

Als Suzanne van Straaten bij een tuincentrum kwam, voelde het alsof de tijd had stilgestaan. Een verouderde wereld, vond ze. Zoals je nu naar een tuincentrum gaat, was het twintig jaar geleden ook. Planten inladen, thuiskomen en geen idee hebben welke planten waar moeten staan, hoe je ervoor moet zorgen, ze verwaarlozen en ze ter compensatie weer verdrinken. 

Dat kon anders, dacht ze. Bovendien is er ze ervan overtuigd dat je voor een gezonde en duurzame stad meer groen om je heen nodig hebt. 1 + 1 = 2 en zo ontstond het plan om biologische gekweekte planten te verkopen en haar missie in praktijk te brengen: het vergroenen van steden.

 

Image
Sprinklr

Je verkoopt alleen duurzame planten, zijn de reguliere planten niet groen? 
“We werken met kwekers die al biologisch kweken en kwekers die voorlopers zijn in duurzame teelt. Tot mijn verbazing bleken er nauwelijks biologische kwekers voor kamerplanten. We zijn exportleider op het gebied van kamerplanten, maar er zijn maar drie kwekers biologisch gecertificeerd. Hoe kan dat nou?”

“Maar goed, je moet het doen met wat er is. Je gaat niet zelf een kwekerij starten. Er zijn al zoveel kwekers, het is de bedoeling dat zij bewuster gaan kweken en dat consumenten bereid zijn de vraag te stellen: waar komen de planten vandaan, maar ook waarderen dat een plant op een duurzame manier is gekweekt. Kwekers volgen wanneer er vraag is. De consument is de ingang.”

Hoe verander je het gedrag van de consument?
“We hebben een team van drie founders. Mark is de technische persoon die onder meer de app en de website heeft gebouwd; ik doe de marketing en Liedewij heeft een achtergrond in de journalistiek. We maken mensen bewust door filmpjes, artikelen et cetera, waarin we uitleggen waar je bij planten op moet letten en waarom dat belangrijk is. Het zijn korte filmpjes, een soort tutorials, waarin we net wat meer informatie geven over de planten en deze wereld toegankelijker maken.”

"We werken heel vraaggestuurd, terwijl de markt heel aanbodgestuurd is. Dat is wat ons betreft de toekomst."

Tuincentra veranderen niet snel hun assortiment, de biologische hoek is in veel centra beperkt of niet aanwezig. Hoe meer mensen zich bewust worden van biologische planten, hoe meer ze bereid zijn verder te kijken dan het tuincentrum dat dit aanbod niet geeft.”

Met Sprinklr stap je nu in dat gat, hoe verliep de start? 
“We zijn begonnen met een missie: het vergroenen van steden, mensen in contact brengen met de natuur. Toen zijn we gaan kijken hoe we hier het beste invulling aan kunnen geven. Ik ben zelf gestart met marktonderzoek. Ik heb een zomer lang bij een tuincentrum mensen vragen gesteld over planten, om te kijken of ik de enige was die mijn planten op het balkon liet verpieteren en vragen had over de duurzaamheid van planten. Het was heel interessant om te zien dat mensen eigenlijk veel meer willen weten over hun planten en over de verzorging. Maar dat ze niet bereid zijn ervoor te betalen.”

Hoe bereik je de kwekers?
“Gewoon googelen en bellen! De wereld van kwekers bleek heel toegankelijk. Ondanks dat we nog een bedrijfje van niks waren, wilden ze me helpen, zowel de grote als kleine kwekers. Het was fantastisch om te zien dat je ook als nieuwkomer in zo’n wereld verwelkomd wordt. Dat heeft ook wel te maken met het feit dat er weinig innovatie aan de consumentenkant is in die branche, dus zijn al die kwekers enthousiast als er iemand vernieuwend tegenaan kijkt.”

 

Image
Suzanne van Straaten - Sprinklr

Jullie zijn nu twee jaar aan het pionieren in de plantenwereld, hoe hebben jullie de boel op weten te schudden?
“We bezorgen de groenste planten, van duurzame en biologische kwekers, bij iedereen thuis. Dat doen we bij consumenten, maar we bedienen nu ook de zakelijke markt. Zo werken we nu met Coffee Company en Marqt. En we helpen je de planten groen te houden met een app.”

“De app vertelt je welke planten je hebt en wat ze nodig hebben. En helpt je beter voor je planten te zorgen. Als het dan toch nog mis gaat, kun je de app ook gebruiken om vragen te stellen aan onze plantenexpert. Die kijkt dan met je mee waarom het niet lukt, stelt een diagnose en maakt dan een soort opkalefaterplan.”

Hoe krijg je de planten bij de klanten?
“Nu doen we dat nog zelf, het wordt bij ons verpakt en verstuurd. Op termijn gaan we samenwerken met een partner. We zijn aan het experimenteren met online en offline verkoop. We houden af en toe een koopavond en dat loopt storm. De eerste testen zijn positief.” 

"Ik heb nooit getwijfeld. Soms heb je gewoon een gevoel: dit wil ik doen!" 

Hoe is de financiering tot stand gekomen?
“De eerste markttest hebben we kunnen doen dankzij crowdfunding. De eerste investeringsronde hebben we opgehaald bij drie angel investors. Fantastisch, ook omdat het investeerders zijn uit de plantenbranche. Ze hebben ons niet alleen geholpen met de financiering, maar vooral ook in kennis.”

“Verder zijn we onderdeel van het PIM project. Dat is een begeleiding van financiering voor ondernemers in Noord Holland, een samenwerking tussen Rabobank, KplusV, Haarlemvalley en ACE. Dankzij dit programma krijgen we veel begeleiding bij het ophalen van onze tweede financieringsronde en daar hebben we veel baat bij.”

Heb je lang getwijfeld om te beginnen?
“Nee, ik wist het gewoon. Soms heb je een gevoel: dit wil ik doen. Er zijn ook heus nadelen aan ondernemen, de financiële onzekerheid bijvoorbeeld, maar ik word hier echt blij van. De drang om te creëren gaat door alles heen. Onze ambitie is om de komende drie jaar de tien grootste steden van Nederland te vergroenen. En over drie jaar hebben we ook onze eerste pilot in het buitenland gedaan.”

 

Image
Sprinklr planten

Als je nu terugkijkt op de afgelopen periode, zijn er dingen die je anders zou doen?
“Ik ben heel blij met hoe we gestart zijn, heel erg vanuit de vraag en vanuit onze missie. Dat is een goede keuze geweest. We hadden misschien sneller meer moeten inzetten op marketing. We hebben veel zelf gedaan bij de start en merken nu dat het slimmer is om bepaalde dingen bij andere partijen neer te leggen zodat je jezelf meer kunt richten op de voorkant en op groei. Ik denk dat we te lang het gevoel hebben gehad dat we alles zelf moesten doen. En dat gaat gewoon niet als klein, jong bedrijf met minimale middelen.”

Tot slot, heb je nog tips voor ondernemers?
“Gaan! Ik had heel erg de drang om steden te vergroenen, maar wist niks van de wereld van planten, kwekers en sierteelt. Het heeft me niet tegengehouden en soms is het ook een voordeel om de markt niet te kennen. Omdat je het dan anders doet. Het heeft ons veel gebracht omdat we anders naar deze wereld kijken en naar andere oplossingen zoeken. We werken bijvoorbeeld heel vraaggestuurd, terwijl de markt heel aanbodgestuurd is. Maar dat is wat ons betreft juist de toekomst.” 

“Daarnaast moet je zo snel mogelijk de markt op. Dat kan met marktonderzoek zijn, met een pilot of met de lancering van je product, maar blijf niet te lang hangen in de voorbereidende ideeënfase. In de voorbereiding kun je niet alle risico’s uitsluiten. Je moet er ook gewoon tegenaan lopen en het oplossen. Daar kom je pas achter als je naar buiten gaat. Dus blijf niet achter je bureau zitten.”


 

Image
Suzanne - Sprinklr

Meer weten over het bedrijf van Suzanne?
Volg Sprinklr dan ook op Instagram en Facebook


Wil je ook een sterke start maken? Het Stappenplan voor een succesvolle start is een gratis checklist met tests en tips voor elke startende ondernemer. 

 

Meer over startersverhalen

Meer over startersverhalen
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten