Meer omzet uit bestaande klanten
Ondernemers steken verhoudingsgewijs veel meer tijd in het werven van nieuwe klanten en opdrachtgevers dan in het behouden van bestaande klanten. Maar uit deze groep vaste klanten valt juist vaak meer omzet te behalen. Bovendien zijn de investeringen in deze groep een stuk lager.
Maak inzichtelijk hoeveel klanten je bedrijf heeft en in hoeverre zij bijdragen aan de omzet.
Klantenpiramide Jay Curry
De klantenpiramide van Jay Curry geeft een handig overzicht hierbij. Deze theorie is gebaseerd op de bekende 80/20-regel: 20% van je klanten zorgt voor 80% van je omzet.
In nieuwe klanten moet je veel investeren. Het salestraject kan erg lang zijn. Ga maar na wat je allemaal moet doen:
- Bekendheid genereren
- De doelgroep bereiken (reclame, advertenties)
- Gericht acquisitie voeren
- Offertes maken
- Fysiek langsgaan
- Een proefopdracht uitvoeren
- Investeren in de relatie
Bij bestaande klanten is dit al grotendeels gedaan: ze hebben jouw product of dienst afgenomen. Nu moet je ze zien te behouden. Dit doe je onder andere door een band met ze op te bouwen, betrokkenheid te tonen, kennis te bieden en goede service te verlenen.
Benadruk bij jouw diensten de toegevoegde waarde: je opleiding, kennis, je specialisme, ervaring en kwaliteit.
Specialisatie
Maak daarnaast gerichte keuzes voor een bepaald product of dienst. Je richt je daarmee ook bewust op één doelgroep, waardoor je gericht nieuwe klanten kunt benaderen. Als specialist kun je vervolgens meerwaarde bieden. Met een eigen merk bijvoorbeeld, of met een toegevoegde waarde in de vorm van diensten die je bij je product levert.
Blijf klanten vragen naar de ervaringen en wensen en gebruik deze informatie om je product of dienst te tweaken. Als een klant eenmaal iets heeft gekocht, wil je immers dat hij vervolgaankopen blijft doen. Je wil aan de behoefte van de klant blijven voldoen.
De basis voor klantenbinding is de tevredenheid van de klant. Tevreden klanten zorgen voor herhaalaankopen, mond-tot-mondreclame, positieve referenties, meer omzet en uiteindelijk nieuwe klanten.
- Lees ook het artikel: maak fans van je klanten
Business Model Canvas
Je kunt pas gericht aan een verhoging van je omzet werken, als je alle aspecten van je onderneming goed in kaart hebt. Met het Business Model Canvas beschrijf je de negen bouwstenen van jouw bedrijf, waaronder je verdienmodel, je klanten, hun behoeftes, en jouw toegevoegde waarde. Deze bouwstenen zijn allemaal met elkaar verbonden en heb je nodig om meer omzet te halen. Met dit handige invulmodel heb je jouw bedrijfsplannen en verdienmodel snel helder in kaart.
Meer omzet door verhoging uurtarief
De meeste zzp'ers die hun omzet willen verhogen kunnen óf meer gaan werken óf hun uurtarief verhogen. Meer declarabele uren is altijd positief voor je onderneming, maar kent ook een plafond: jouw beschikbaarheid. Op een gegeven moment is het maximale aantal uren dat je in je bedrijf kunt steken bereikt.
Een verhoging van je uurtarief kun je daarentegen elk jaar doen. Bekijk je uurtarief daarom nog eens kritisch. Als je eenmaal je uurtarief hebt berekend, wordt dit tarief vaak niet meer aangepast. Veel zzp’ers vragen al jaren hetzelfde bedrag voor hun diensten. In feite ga je er door de jaarlijkse inflatie dan zelfs op achteruit.
Een manier om je omzet te verhogen is dus door je uurtarief aan te passen.
Bereken mijn streefinkomen
In dit artikel helpen we je in vijf stappen naar het voor jouw beste bedrag. We zetten alle kosten op een rij, zowel privé als zakelijk. Dan berekenen we je declarabele uren, zodat je weet welk uurtarief je nodig hebt om je streefinkomen te bereiken.
Heb je je uurtarief bepaald? Tel hier dan € 1 bij op. Met ruim 900 declarabele uren per jaar levert dit zo’n € 900 per jaar op. Oftewel: die laptop, mobiele telefoon of gedeelte van je premie voor een aov of pensioen is snel terugverdiend. Deze verhoging kun je in principe ieder jaar doorvoeren.
Meer omzet door ander verdienmodel
Veel zzp’ers hanteren een verdienmodel dat is gebaseerd op basis van declarabele uren. De enige manier om dan je omzet te verhogen is door (nog) meer te gaan werken – al zit daar ook een maximum aan – of je uurtarief te verhogen, zoals hierboven beschreven.
Een andere optie om meer omzet te halen, is door je verdienmodel aan te passen. Je hebt zo’n zeven verdienmodellen waar je uit kunt kiezen:
- Verkoop van goederen of diensten
- Abonnementenmodel
- Freemium
- Advertentiemodel
- Servicemodel
- Lokaasmodel
- Uurtje-factuurtje
Brainstorm er eens een middag over of spar met een tegenpool die je nieuwe inzichten geeft. Onderzoek of je jouw diensten kunt uitbreiden met abonnementen, e-learnings, een boek of andere producten.
- Ontdek nieuwe verdienmodellen met de Verdienmodel Challenge.