5 boeken over marketing en ondernemen
Kun je als startende ondernemer wel wat inspiratie gebruiken? Of heb je af en toe behoefte aan praktische tips om het ondernemerschap net even makkelijker te maken? Na het lezen van deze 5 boeken over ondernemen heb je in ieder geval zin om aan de slag te gaan met je bedrijf.
- Dit is nu marketing - Seth Godin
- De 100 euro Startup – Chris Guillebeau
- Verleiden op internet – Aartjan van Erkel
- Nooit meer te druk – Tony Crabbe
- Diep werk - Cal Newport
1. Dit is nu marketing - Seth Godin
Is jouw grootste uitdaging als ondernemer het vinden van nieuwe klanten? Dan is het zeker aan te raden om een boek van Seth Godin te lezen. Seth Godin schreef tientallen boeken over ondernemen en marketing.
Of je nu kiest voor ‘Alle marketeers vertellen verhalen’, ‘Paarse Koe’ of ‘Gehaktballen Met Slagroom’, elk boek weet je weer te verrassen en te inspireren om op een andere manier naar marketing te kijken.
Waarom dit boek?
In zijn boek ‘Dit is nu marketing’ bundelt hij veel van zijn kennis als marketingexpert. Dit boek moet je zeker lezen als je wilt weten waarom klanten producten kopen. En hoe je op een andere manier marketing kunt inzetten voor je bedrijf.
2. De 100 euro Startup – Chris Guillebeau
Schrijver en internetondernemer Chris Guillebeau timmert al jaren aan de weg met zijn online onderneming. Hij wilde reizen en alle landen van de wereld bezoeken en op zijn voorwaarden werken aan zijn bedrijf. En dat resulteerde in zijn blog ‘The Art of Non-conformity. Daar deelt hij onder andere zijn kennis en ervaring over werken en reizen.
Wat leer je van dit boek over ondernemen?
Het boek ‘De 100 euro Startup’ vertelt je hoe je uit de ratrace kunt stappen en voor jezelf kunt beginnen. En dat met slechts € 100. Lees het boek vooral om je te laten inspireren. Er is meer mogelijk op het gebied van ondernemen dan je misschien denkt. De voorbeelden in het boek laten dat zien.
De boodschap van Chris is vooral: begin gewoon, zet de eerste stap. Ondernemen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Experimenteer, probeer zaken uit en bekijk vervolgens hoe je iets anders kunt aanpakken.
- Succesvol starten? Bekijk ons stappenplan zodat je niets belangrijks vergeet!
3. Verleiden op internet – Aartjan van Erkel
Hoe maak je een website onweerstaanbaar zodat bezoekers à la minute klanten worden? Daar weet schrijver Aartjan van Erkel alles van. Hij heeft er zelfs een boek over geschreven: ‘Verleiden op internet - Hoe maak je een website onweerstaanbaar?’. Dit boek is eigenlijk onmisbaar in je boekenkast, ten minste als je een ondernemer bent én een website hebt.
Waarom is dit zo'n goed boek voor ondernemers?
Het boek geeft je veel handige en praktische tips hoe jij je website kunt verbeteren door je teksten aan te passen. Maar ook hoe je websitebezoekers kunt veranderen in klanten. Hij introduceert bijvoorbeeld de banaan, dé blikvanger die niet mag ontbreken op elke webpagina. En Aartjan vertelt waarom je als ondernemer verhalen moet vertellen.
4. Nooit meer te druk – Tony Crabbe
Wil jij je dromen realiseren en je leven op jouw manier leven? Dan moet je volgens schrijver Tony Crabbe leren om bewuster met je aandacht om te gaan. In het boek ‘Nooit meer te druk’ pleit de schrijver om op een andere manier te werken zodat we minder snel overbelast raken.
Waarom dit boek over ondernemen?
Als ondernemer is je energieniveau erg belangrijk. Je wilt niet overspannen raken of een burn-out krijgen. Dat heeft natuurlijk invloed op je onderneming.
Zijn tip is dan ook om afleiding te vermijden door bijvoorbeeld je e-mailmelder uit te schakelen en je smartphone op stil te zitten zodat je langer ongestoord kunt werken. Volgens Tony is het belangrijk om je dag een ritme te geven, waarbij inspanning en aandacht afgewisseld worden met rust en herstel.
5. Diep werk - Cal Newport
Ook schrijver Cal Newport vraagt zich af hoe we beter kunnen werken in een wereld vol afleiding.
Met zijn boek ‘Diep werk’ inspireert en vertelt hij hoe je in minder tijd meer kunt bereiken. Hoe? Door diep werk, daarmee bedoelt hij een periode waarin je geconcentreerd en onafgebroken door pauzes en afleiding kunt werken. Bijvoorbeeld gedurende een periode van een uur of anderhalf uur.
Waarom moet je 'Diep werk' lezen?
Waarom dat volgens de schrijver zo belangrijk is? Cal denkt dat je alleen denkkracht ontwikkelt door iets met volle aandacht te doen. Daardoor bereik je meer in minder tijd. Hij heeft dan ook ontdekt dat 5 dagen per week 3 tot 4 uur per dag ononderbroken werken aan een project heel veel waardevolle resultaten oplevert.
Meest gestelde vragen over boeken over ondernemen
- Zijn er boeken om ondernemen te leren?
Ondernemen moet je vooral doen. Natuurlijk kun je je laten inspireren door boeken over ondernemen. En boeken met praktische tips helpen ook, maar echt ondernemen leer je vooral in de praktijk. Door ervaring op te doen. Boeken over ondernemen kunnen daarbij een hulpmiddel zijn. - Wat zijn inspirerende boeken voor ondernemers?
Er zijn veel verschillende boeken voor ondernemers die interessant kunnen zijn. Maak vooral een keuze op basis van je interesse en vakgebied. In dit artikel geven we je vijf must-reads, zoals ‘De 100 euro Startup’ en ‘Nooit meer te druk’. - Hoe start je een bedrijf?
Zet voordat je start je plannen op papier in een ondernemingsplan. Vervolgens kun je je inschrijven bij de Kamer van Koophandel, je administratie opzetten en je eerste opdracht binnenhalen zodat je betaalt krijgt voor je producten of diensten. Met het stappenplan Succesvol van start weet je zeker dat je geen belangrijke stap vergeet.