Benieuwd naar een specifiek onderdeel van de reis van Koen Grosman en BrandBikes? Klik dan op één van de onderstaande links.
- Financiering: géén vreemd kapitaal
- Van idee naar prototype
- Marketing: inspelen op sociale media en word-of-mouth
- Groeiplan met E-bikes
- Belangrijkste geleerde lessen
Idee geboren in Zweden
Koen Grosman (30) onderneemt al sinds zijn zeventiende. Samen met zijn beste vriend Floris Wilmink waagde hij de sprong naar Zweden voor een masterstudie in Entrepreneurship & Innovation aan de Lund University.
Terwijl ze zich verdiepten in hun studie, begonnen Grosman en Wilmink te brainstormen over het opzetten van een eigen bedrijf. "Daar zagen een reclamefiets bij een plaatselijke brillenzaak in Zweden", herinnert Grosman zich. "Dat prikkelde ons, vooral omdat Nederland toch écht meer een fietsland is dan Zweden."
"Het moest echt een merkbeleving worden, zodat zowel mensen als medewerkers met trots op de fiets zouden stappen."
Grosman en Wilmink zagen potentie in het concept van een reclamefiets, maar wilden meer. Ze wilden iets creëren dat merkbaar was, iets waar mensen trots op zouden zijn om op te rijden. "Het moest echt een merkbeleving worden, zodat zowel mensen als medewerkers met trots op de fiets zouden stappen. Anders zou het niet meer zijn dan een gewoon reclamebord."
Wil je graag voor jezelf beginnen maar ben je nog op zoek naar een goed bedrijfsidee? In dit artikel: tips hoe jíj een gat in de markt vindt.
1. Financiering: géén vreemd kapitaal
Hoe heeft Grosman de start gefinancierd? “Met peanuts”, lacht hij. “We zijn begonnen met 600 euro startkapitaal. Eigen geld. Er is wel iemand naar ons toegekomen die een fors bedrag wilde investeren, maar hebben besloten dat niet te doen. Achteraf ben ik daar blij mee, want je weet niet hoe het loopt én geeft een beetje sturing weg van je bedrijf.”
Grosman en zijn compagnon hebben dus alles in eigen handen gehouden. In de werkplaats werken nu bijna tien man en er is een buitendienstverkoper. “We houden er heel erg van om het zo lean en flexibel mogelijk te houden. In veel fietsenstartups als Swapfiets, VanMoof en Veloretti zit vreemd kapitaal. Wij willen dat niet. Wij willen het bedrijf niet verkopen en ook liever niet met externe financiering groeien. Al zeg ik nooit nooit.”
Het hangt helemaal van het soort onderneming af dat je start, maar Grosman adviseert andere ondernemers zelf te financieren als dat kan.
Sociale werkplaats
Aanvankelijk werkte BrandBikes samen met een sociale werkplaats van het Leger des Heils, maar later bleek dat er toch te veel druk op de mensen lag. Grosman en Wilmink namen vervolgens alle knowhow mee naar een andere sociale werkplaats, waar de fietsen intussen nog steeds geproduceerd worden.
"Dat onze fietsen gemaakt worden door medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt is voor onze klanten een belangrijk element waarom ze die fietsen willen afnemen.”
2. Van idee naar prototype
Zo begon BrandBikes in 2016 met de gedachte bedrijfsfietsen in huisstijl te maken. Bedrijven kunnen fietsen in huisstijl bestellen en aanschaffen. Grosman had met zijn ondernemingsachtergrond ervaring met bijvoorbeeld marketing en Wilmink had technische bagage. Dat vulde elkaar mooi aan.
“De gemiddelde 40-jarige medewerker van een bedrijf wil gewoon een oerdegelijke transportfiets."
Ze begonnen met prototypes voor hippe fietsen, maar dat was volgens Grosman “een beetje dom”. “De gemiddelde 40-jarige medewerker van een bedrijf wil gewoon een oerdegelijke transportfiets. We hebben dat gaandeweg ontdekt. Onze eerste fietsen kwamen uit China, maar dat werkte helemaal niet gezien kwaliteit en de levertijden.”
Daarmee kwam BrandBikes op het punt dat er een eigen productiefaciliteit in Nederland moest komen. “Maar wij zijn echt een vreemde eend in de bijt. Wij doen geen massaproductie, maar veel kleine series. Dus vier fietsen voor dit bedrijf en acht voor een andere onderneming. Het heeft wel een paar jaar gekost voordat we dat echt goed gestroomlijnd hadden.”
Grootste uitdaging: géén heren en damesmodel
Het prototype fiets heeft BrandBikes helemaal zelf ontwikkeld. “Een fiets is eigenlijk niets meer dan een samenstelling van onderdelen en een frame. Wij hebben samen met een framefabrikant het frame getekend."
De grootste uitdaging voor BrandBikes bleek echter niet de techniek achter de fiets. "We hadden eerst een heren- en damesmodel, dat bleek veel meer werk te zijn in het beheer. Dus daar hebben we van geleerd. Nu hebben we een unisex-model, dat is makkelijker voor het beheer.”
Zelf aan de slag?
Wil jij zelf aan de slag met jouw idee? Gebruik dan het (gratis) Business Model Canvas, een middel om om je volledige businessmodel visueel in kaart te brengen. Zo krijg je snel en effectief een beeld van waar je als bedrijf staat en kun je doelgericht aan de slag.
3. Marketing: inspelen op sociale media en word-of-mouth
Inmiddels heeft BrandBikes een aantal bekende klanten, zoals Hema, Rituals en Heijmans, maar ook minder bekende bedrijven 'die inééns vijftig fietsen bestellen'.
De klanten komen meestal via-via. Word-of-mouth is een belangrijke trigger, maar Grosman zet ook Google Adwords en sociale media in als belangrijke marketingmiddelen. “Wij juichen het toe als bedrijven zelf onze fietsen via hun socials verspreiden. Mensen zijn toch vaak trots op hun merk en het bedrijf waarvoor ze werken. Daar spelen wij toch een beetje op in.”
Oók prins Harry op de fiets
Maar soms komt er inééns een order binnen waar zelfs Grosman van schrikt. In 2020 klopte de organisatie van Invictus Games aan bij BrandBikes. De Invictus Games zijn Paralympische Spelen voor veteranen die dat jaar in Den Haag gehouden werden. De bedenker van die games? Niemand minder dan de Britse prins Harry.
"Wij wisten toen ook niet dat prins Harry zélf er op ging fietsen.”
"De organisatie vroeg om gepersonaliseerde fietsen voor de Invictus Games die op het uur nauwkeurig moesten worden bezorgd", vertelt Grosman. "Dat was voor ons nieuw, maar we hebben het kunnen regelen."
4. Groeiplan met E-bikes
Hoe staat het inmiddels met de groei van het bedrijf? De onderneming van Grosman is nu in de scale-upfase. “Tijdens coronatijd merkten we wat terugloop, vooral omdat bedrijven toen meer intern gericht waren. Daarna trok het weer aan. Vorig jaar hebben we 30 procent groei gerealiseerd en we willen dit jaar naar 50 procent.”
Over de grens kijken
BrandBikes kijkt ook over de grens. 90 procent van de klanten komen uit Nederland, maar er waren al orders uit China, Rusland en Canada. “Het is wel lastiger vanwege het transport. Een fiets is niet als een kledingstuk, wat relatief goedkoop te vervoeren is. Daarnaast is het gewoon lastig om voet aan de grond te krijgen in het buitenland.
"We kijken wel naar België, maar denken ook nog dat er in Nederland nog veel te halen valt.”
E-bikes
Daarnaast is er een andere ontwikkeling: de E-bikes. Dat doet BrandBikes nu drie jaar en Grosman ziet daar ook wel groei in, maar niet zoals in de consumentenmarkt. Hij gelooft meer in elektrische bakfietsen, die vaak door de overheid gesubsidieerd worden. “We hebben veel thuisbezorgers onder onze klanten, dus een elektrische bakfiets is dan zeker een optie.”
5. Belangrijkste geleerde lessen
Als hij terugkijkt op de start, realiseert Grosman dat hij 'best wel vaak heeft lopen stressen'. “Ik heb dacht wel: hoe komen we hier nou uit? Als een klant zegt dat er problemen zijn met de fiets, dan maak ik me daar wel druk om. Het is eigenlijk je kindje."
"Maar als je dan met de klant meedenkt, is er altijd wel een oplossing te vinden. In het begin samenwerken met de sociale werkplaats toch ook vaak wat onzeker. Dat is allemaal wel goed gekomen.”
100% focus
Kijkt Grosman als creatieve ondernemer nog naar andere ideeën, misschien wel naast BrandBikes? “Vorig jaar dachten we: misschien moeten we er iets nieuws bij doen? We hebben toen BrandBikes nog eens onder de loep genomen en zagen dat er nog potentieel zit."
"Het is makkelijker om van 1 naar 3 te gaan, dan van 0 naar 1. Dus we willen dit eerst voor 100 procent doen en over een jaar of vijf misschien andere dingen ernaast.”