Routekaart naar succes: een strak plan

Bijgewerkt op 04 juli 2023
10 min  leestijd
43.023
Routekaart naar succes

Dwing jezelf om een stip op de horizon te zetten: waar sta je over vijf jaar? Heeft jouw merk dan de markt op zijn kop gezet? Heb je 100.000 producten verkocht? Bedenk hoe succes er volgens jou uitziet. Met deze checks start jij vervolgens een succesvol bedrijf!

Als je je doel in het vizier hebt, kun je de route ernaartoe uittekenen. Wat wil je teweeg brengen met je bedrijf en wat levert het jou op? Stippel de weg uit naar je grote doel en ga met 100% focus aan de slag. Heb jij deze zaken al in kaart gebracht? In deze 8 stappen start je een succesvol bedrijf. Direct naar een onderwerp in dit artikel? Klik op de link:

  1. Dit is mijn doel

  2. Voor deze klant doe ik het 

  3. Mijn idee is uniek

  4. Ik ben een gedreven ondernemer

  5. Ik begrijp de markt

  6. Ik maak zo snel mogelijk iets tastbaars

  7. Ik weet hoe ik geld ga verdienen

  8. Mijn financiën zijn op orde

We geven je in dit artikel concrete acties per item, zodat je met focus bouwt aan een succesvol bedrijf. Je verzamelt zo ook belangrijke ingrediënten voor een strak ondernemingsplan (handig als je op zoek bent naar financiering).

1. Dit is mijn doel

Ik weet waar ik naartoe wil
Waarom wil je eigenlijk succesvol ondernemen? Vul je ambitie in. Heb je die nog niet scherp? Ga ermee aan de slag met deze actiepunten:

Actiepunten

2. Voor deze klant doe ik het

Mijn klant bepaalt of ik mijn doel bereik
Een valkuil voor startende ondernemers: ‘a solution in search of a problem’. Ofwel: jij ontwikkelt een product of dienst waarvan je denkt dat het een probleem oplost of een onvervulde behoefte vervult. Een gat in de markt! Alleen… dat blijkt in de praktijk tegen te vallen.

Op je routekaart kom je niet langs klanten, je bent mét ze op weg. Onderzoek of jouw plan aansluit bij wat potentiële klanten nodig hebben. Tegen welke ergernissen lopen zij nu aan? Waarom lost jouw product of dienst dit op? Wat moet je nog meer tweaken en testen om jullie doel te bereiken?

Actiepunten

  • Praat met potentiele klanten, leer ze kennen. Waar hebben ze behoefte aan en past dit bij jouw ambitie? Lees Klantinzicht in 6 échte gesprekken
  • Analyseer reviews van bestaande producten: wat missen mensen in het aanbod? Wat werkt juist wel?
  • Welke klant zou nu echt zorgen voor een vliegende start van je bedrijf? Ontdek je potentiële launching customer.

Uurtarief: hoeveel vraag jij in 2025?

Er zit veel verschil in de uurtarieven van zzp'ers. Hoeveel vraag jij per uur in het komende jaar?

Choices

3. Mijn idee is uniek

Dit is al een keer gedaan. Maar niet zó.
Er zitten misschien meer ondernemers op min of meer dezelfde route. In de startupscene hoor je regelmatig het advies: zoek naar je ‘unfair advantage’, ofwel je ‘oneerlijke voorsprong’.

Wat zijn dingen waar concurrenten echt jaloers op zullen zijn, omdat het niet gemakkelijk te kopiëren of overtreffen is? Wat maakt jou beter en écht anders? Ofwel: waarmee ben je ze echt twee stappen voor?

‘Zeer goede service’ is te algemeen. Concreter is: ‘we kiezen voor hele persoonlijke service en sturen bijvoorbeeld altijd handgeschreven kaartjes mee met producten’. Hier een aantal factoren waarop je je kunt onderscheiden:

  1. Service en gemak

  2. Prijs

  3. Kwaliteit, uitstraling en design

  4. Persoonlijke kwaliteiten van jou en je team

  5. Unieke combinatie van diensten en producten

  6. Uniek netwerk

  7. Bijzonder verdienmodel, met aantoonbaar voordeel voor je klant

  8. Je eigen unieke verhaal

Actiepunten

  • Wat maakt je uniek? Kijk naar de 8 factoren waarmee je je kunt onderscheiden. Beschrijf concreet op welke punten jouw bedrijf uniek is.
  • Toets je USP’s. Formuleer je drie belangrijkste unique selling points (USP’s) en vraag anderen om feedback. Vinden zij ook dat deze aspecten jouw product of dienst uniek maken? Vraag ook om kritiek. Is dit wel zo uniek als jij dacht? Heb je de USP wel concreet genoeg gemaakt? En: zouden ze er ook voor betalen?
  • Maak je USP's concreet. Formuleer op basis van de feedback wat écht onderscheidende kenmerken zijn. Om welke reden komen klanten bij jou terug? 

4. Ik ben een gedreven ondernemer

Ik wil hier vol voor gaan.
Gedrevenheid is een voorwaarde voor succes. Investeerders willen dit ook echt terugzien in jou en je plan.

Actiepunten

  • Breng je drijfveren als ondernemer in kaart. Waarom moet jij dit doen?
  • Wat heb je in het verleden bereikt waardoor je in de toekomst sneller succes behaalt? Zorg dat je als ondernemer weet waarin je bewezen goed bent.
  • Denk na over de timing. Waarom moet je dit juist nu doen? Zit er genoeg urgentie in je plannen? Dat geeft jou (en eventuele partners) extra energie.

5. Ik begrijp de markt

Ik zie dat andere ondernemers kansen laten liggen.
Ken je concurrenten en weet wat er in de markt speelt:

  • Wie zijn je belangrijkste concurrenten?
  • Hoe werken zij?
  • Welke service leveren ze?
  • Welk gevoel hebben consumenten bij bestaande merken?
  • Welke prijs willen ze betalen?

Actiepunten

  • Laat potentiële klanten gewoon eens vertellen hoe hun ervaring met vergelijkbare producten of diensten is. Zo krijg je ook inzicht in wat zij belangrijk vinden en wat ze missen. Houd de lijst van 8 factoren bij stap 3 in je hoofd en vraag door. Wat kun jij doen om hun ervaring te verbeteren?
  • Check betrouwbare, actuele marktcijfers en trends in jouw branche van de Rabobank. 
  • Beschrijf zo gedetailleerd mogelijk welke plek in de markt je wilt veroveren. Waar ga je staan ten opzichte van wat er is? Hoe groot wordt je aandeel? Met wie ga je de concurrentie juist niet aan? Denk ook aan de lange termijn. Gebruik de Checklist schaalbaarheid: denk groter

6. Ik maak zo snel mogelijk iets tastbaars

Testen met prototypes, pilots of samples
Bij stap 3 ging je al uitgebreid in op de oplossing voor het probleem, hier ga je nog dieper in op jouw product of dienst. Hoe ga je het maken? Op welke manier bied je het aan?

Actiepunten

  • Maak op basis van je gesprekken met klanten zo snel mogelijk een prototype, samples of een mooi uitgewerkte visualisatie. Toets dit ook weer bij potentiele klanten of investeerders. Lopen ze hier warm voor? Lees ook: Doe-test-tweak-repeat.

7. Ik weet hoe ik geld ga verdienen

Verdienmodel
Een ambitieuze ondernemer heeft een duidelijk antwoord op de vraag: hoe ga je geld verdienen? Over je verdienmodel heb je ook goed nagedacht. Je kiest bijvoorbeeld voor een originele mix van uurtje-factuurtje én een abonnementsmodel.

Je hebt gecheckt bij je potentiele klanten waar zij voor zouden betalen en heb prognoses uitgewerkt voor omzet, marge en winst.

Actiepunten

8. Mijn financiën zijn op orde

Je hebt een goede startbuffer en weet hoeveel geld je nodig hebt om je plannen te realiseren. Je begrotingen zijn doorgerekend en gecheckt door een financieel expert (must-do als je dit zelf niet bent).

Op basis van je prognoses stel je ook meteen vast wanneer je denkt break-even te kunnen draaien. Denk daarbij ook aan je privé-financiën en de risico’s bij bijvoorbeeld ziekte of andere tegenvallers.

Actiepunten

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 6 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 6 voordelen

Succesvol bedrijf starten: meest gestelde vragen

  • Wat is een succesvol bedrijf?
    Een succesvol bedrijf is een onderneming waarbij je voldoende winst maakt zodat je in je eigen levensonderhoud kunt voorzien. Daarnaast hangt het af van hoe succes er voor jou als ondernemer uitziet. Welke doelen wil je behalen? Wat vind jij belangrijk?
  • Hoe kun je succesvol ondernemen?
    Je kunt succesvol ondernemen door eerst een praktisch plan voor jezelf te maken. Waar wil je bereiken met je bedrijf? En hoe ga je die doelen behalen? Investeer in jezelf door te blijven leren, doe goed marktonderzoek, ga op zoek naar een marketingstrategie die bij je past en maak gebruik van je netwerk.
  • Wat is het geheim van een succesvol bedrijf?
    Het geheim van een succesvol bedrijf is weten wat succes voor jou persoonlijk betekent. Wil je veel geld op de bank of vind je andere zaken belangrijker? Wanneer je weet hoe een succesvol bedrijf er voor jou uitziet, kun je een concreet plan maken om dat doel te bereiken.

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten