De start van Anique Haan | Happily Ever After Deco

Bijgewerkt op 23 november 2018
8 min  leestijd
2.195
Auteur: Heleen Ronner
Webshop en conceptstore. Anique de Haan

In nog geen twee jaar tijd van webwinkel voor babycadeaus en kinderkamerdecoratie naar een kids conceptstore met horeca in Maastricht. Anique Haan legde de basis voor het succes van haar webshop Happily Ever After Deco met een professioneel design en onderscheidende producten. “Als je een goede webshop wilt, moet je investeren. En het serieus nemen.”

Naam: Anique Haan
Bedrijf: Happily Ever After Deco / Confetti
Actief in: e-commerce / retail / horeca
Gestart in: 2015
Website: www.confettimaastricht.nl/

Toen Anique Haan twee jaar geleden begon met haar webshop Happily Ever After Deco besloot ze het direct professioneel aan te pakken. De 29-jarige Limburgse sprak haar spaargeld aan en besteedde het design, logo en huisstijl van haar webwinkel voor babycadeaus, feestversiering en kinderkamerdecoratie uit aan een professional.

“Er zijn zoveel webwinkels, ik wilde me onderscheiden van de concurrentie. Zeker als je bedenkt dat de meeste webshops binnen een jaar alweer stoppen. Het was een keuze tussen hobbyen of er professioneel mee aan de slag gaan.”

Waarom heeft jullie webshop het eerste jaar wel overleefd?

“Als je een goede webshop wilt, moet je investeren. En het serieus nemen! Je moet niet denken dat je het er even bij doet. Eigenaren van fysieke winkels zeggen weleens dat webshops het makkelijk hebben. Daar ben ik het maar deels mee eens. Een stenen pand heeft inderdaad hogere vaste lasten, maar potentiële klanten lopen wel zomaar langs je winkel en stappen dan misschien binnen.”

“Hoeveel mensen denk je dat er ’s avonds achter hun computer per ongeluk langs Happily Ever After Deco surfen? Die bezoekers moet ik zelf binnenhalen. Ik maak kosten om de verkoop op gang te krijgen en te houden.”

 

Image
Webshop beginnen Anique de Haan

Een professionele uitstraling is één ding, dan moet je je nog onderscheiden met je producten

“Destijds hadden we nog een uniek product met feestversiering en cadeautjes voor jonge kinderen. Inmiddels zie je steeds meer webshops met deze producten en moet je creatief zijn. Ik haal veel inspiratie van Pinterest en Instagram. Ik bestel nu mijn producten in alle hoeken van de wereld: Amerika, Australië, Frankrijk en Denemarken.”

Hoe benader je deze merken en leveranciers?

“Via 'image search' op Google kan je achterhalen waar producten vandaan komen. Zo vind ik het merk en neem ik contact met ze op. Dat viel me niet mee trouwens, dat had ik me anders voorgesteld. Ik dacht dat ze blij waren dat ik hun producten zou verkopen, maar je moet je overal presenteren.”

Het is een soort sollicitatie waarom jij degene bent die hen mag vertegenwoordigen. Je bent jezelf constant aan het verkopen. Dan helpt het wel als je webshop er professioneel uitziet. Als je eenmaal een paar grote merken hebt, wordt het makkelijker, dan trek je snel andere leveranciers over de streep.”

"Ik dacht dat ondernemers blij zouden  zijn dat ik hun producten wilde verkopen, maar je moet je overal presenteren."

Heb je marketingtips voor ondernemers die een webshop willen beginnen?

“Ik gebruik Facebook veel en daar had ik ook direct resultaat mee. Ik plaats win-acties met directe links naar de producten, maar plaats ook advertenties. Verder vind ik de persoonlijke benadering en de interactie met de klant belangrijk. Daardoor zijn we behoorlijk snel gegroeid.”

“Adverteren via Google is me vooralsnog niet gelukt. Ik realiseer me dat het belangrijk is, maar zeker in het begin kost het veel geld. Het is een studie waard om dat onder de knie te krijgen. Geeft verder ook niet, ik heb het anders aangepakt. Met Facebook dus. Ook heb ik veel bezochte platforms voor webwinkels benaderd, zoals HippeShops of Flavourites. Zij linken dan weer door naar mijn site.”

“Google staat trouwens nog wel op mijn wensenlijstje, want ik schrok laatst wakker en dacht: wat als Facebook er mee ophoudt?”

Ben je onderweg in valkuilen gestapt?

“Facebook en mail zitten op je telefoon, dus je bent 24/7 bereikbaar. Veel van mijn klanten zijn jonge moeders en die kijken ’s avonds of zelfs ’s nachts op mijn site. In het begin reageerde ik altijd direct op een vraag of bestelling, maar dat was niet vol te houden.”

“Inmiddels realiseer ik dat dingen ook kunnen wachten tot de volgende ochtend. Op de website staat ook het persoonlijke verhaal van mij en Ruud en onze twee kinderen. De bezoekers begrijpen wel dat we een druk gezin zijn en dat ik niet altijd direct kan reageren.”

Wanneer kwam het omslagpunt dat je dacht: dit wordt een succes?

“In het ondernemingsplan hadden we een begroting gemaakt, inclusief de verwachting wanneer we een reëel inkomen zouden gaan verdienen. Na een half jaar hadden we dat punt al bereikt, veel eerder dan verwacht. Maar tegelijkertijd waren de kosten veel hoger dan begroot.”

Hoe kwam dat?

“We verdienden wel geld, maar dat zat in de voorraad. Als we vijf lampen hadden verkocht, kochten we er met dat geld tien lampen voor terug. Dan heb je dus geen cash, maar steek je het geld in de voorraad.”

“In het begin was het dus vooral investeren. De voorraad bleef groeien, totdat het niet meer in huis paste, het was een chaos. Er lagen pakketjes in de woonkamer, het voorraadhok en zelfs de slaapkamer. De logische vervolgstap was een magazijn of een winkel.”

“Nu ik er op terugkijk was het ook wel grappig. Dan pakte ik aan de eettafel een pakket in, en pakte mijn kind het vervolgens weer uit. Dus in die zin ben ik blij met de winkel, en vooral dat we de voorraad nu extern hebben. Het huis is weer ons huis en geen opslagplek.”

Hoe kwam de beslissing voor jullie winkel Confetti tot stand?

“Mijn man Ruud was net afgestudeerd en wilde graag een horecazaak beginnen. In combinatie met de webshop openden we daarom Confetti: een kids conceptstore plus family café, met ruim 40 zitplekken om te ontbijten en te lunchen. Het concept was er niet in deze regio, en het sloot aan bij de webshop. Het is kindvriendelijke horeca, met een speelhoek en zelfs een kinderkapper.”

Dat is nogal een stap, hoe hebben jullie de financiering geregeld?

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters een aantal mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Financiering voor starters 

“We hebben een nieuw ondernemingsplan bij de Rabobank ingediend. Iedereen zei vooraf: het is moeilijk om financiering te krijgen, maar dat viel mee. We hebben er ook lang en hard aan gewerkt, je krijgt maar een kans op een eerste indruk.”
“Het plan is jouw visitekaartje en er werd enthousiast op gereageerd. De bank bood ook hulp aan, dacht mee en gaf tips en adviezen. Ze hebben zelfs hun netwerk ingezet om ons te helpen. En ook nu hebben we nog regelmatig contact.”

Hoe versterken de webshop en de winkel elkaar?

“De beleving van de klanten is groter, ze zien nu het totaalplaatje. Ze kunnen even gaan zitten, koffie drinken, de producten bekijken en ook voelen. Maar ook andersom: online bestellen, en offline afhalen. Verder hebben we het assortiment van de webshop uitgebreid: we doen er nu kleding bij. Dat kan je ook in de winkel aan klanten laten zien.”

Heb je slapeloze nachten gehad van de winkel? Dat je dacht: had ik toch maar dat magazijn gehuurd?

“Nee, we zijn best wel relaxed. We staan achter ons concept en ons product. En we hebben er plezier in! Dat is misschien nog wel het belangrijkst. En dat we er een boterham mee kunnen verdienen natuurlijk, want we hebben een gezin te onderhouden. Ik ben trots op het resultaat. Natuurlijk kwam er stress bij kijken, zeker in aanloop naar de opening. Maar nu we een paar maanden verder zijn, is het wat rustiger.”

 

Image
Conceptstore beginnen

Ooit gedacht dat je dit zou bereiken?

“Nee, er zijn niet veel succesverhalen over webshops, laat staan dat we een winkel zouden openen. Daar zijn we langzaam naar toe gegroeid. Mensen vragen ons weleens; wat is de volgende stap, een keten? Nee, voorlopig blijft het hierbij. We willen dit goed neerzetten, stabiliseren en dan zien we wel verder.”


Meer weten over Anique? Volg haar bedrijven dan ook op social media:

Facebook
Instagram

 

Meer over webshop

Meer over webshop
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten