Wat is een betaalverzoek bij een zakelijke rekening?
Je kent het principe van een betaalverzoek sturen waarschijnlijk al uit je privé-omgeving. Na een borrel stuurt een vriend jou een linkje en kun je meteen jouw biertjes betalen. Handig en supersnel. Tegenwoordig is het ook mogelijk om zakelijke betaalverzoeken te sturen.
Met Rabo Betaalverzoek stuur je een iDEAL-betaallink mee naar jouw klanten. Die kunnen het bedrag op die manier meteen betalen. Extra fijn: het geld staat dan direct op je rekening. Je kunt een verzoek sturen via:
- Een e-mail (samen met je factuur bijvoorbeeld)
- Een smsje
- Social media-kanalen als Facebook en Twitter
Betalen met een QR-code
Wist je dat je jouw klanten nu zelfs met een QR-code kunt laten betalen? Klanten kunnen deze direct scannen met hun telefoon. Deze functie heeft veel verschillende toepassingen. Zo kun je:
- Een onbemande winkel openen waarbij klanten direct via de QR-code betalen voor wat ze meenemen.
- Bij een prijsafspraak direct een QR-code aanmaken zodat de klant meteen kan betalen.
- De QR-code op de factuur plaatsen.
Lees hier meer over de Rabo Betaalverzoek QR-code.
Zakelijk betaalverzoek handig
Een betaalverzoek is zakelijk handig, omdat je het je klanten zo makkelijk maakt je factuur te betalen. Met een paar simpele klikken of het scannen van de QR-code is de klus geklaard. Het invullen van een lang IBAN- en factuurnummer is niet meer nodig.
Je kunt met een betaalverzoek tot € 5.000 factureren in de Rabo App.
Als het om facturen gaat, is het erg belangrijk om je klanten gemak te bieden. Ze moeten dat snel en simpel kunnen doen. Anders loop je het risico dat ze het uitstellen en misschien zelfs vergeten.
Beheer je cashflow
Niet betalende klanten bezorgen veel bedrijven hoofdpijn. Eén van de belangrijkste oorzaken van financiële problemen voor startende ondernemers is een haperende cashflow. Je hebt dan simpelweg te weinig geld in kas.
Problemen met de cashflow zijn regelmatig het gevolg van te laat betaalde facturen. Zo word je als ondernemer gedwongen zelf allerlei aankopen voor te financieren. Dat kan leiden tot schulden.
Betalen je klanten te laat? Lees 7 tips voor het omgaan met wanbetalers
Het is daarom belangrijk om je geldstromen goed te beheren. Zeker bij de start van je bedrijf, als er nog niet genoeg vet op de botten zit om tegenvallers op te vangen.
Je btw-aangifte moet bijvoorbeeld (meestal) ieder kwartaal betaald worden. Dat wil je niet met geld van je privérekening voorschieten of er een lening voor afsluiten.
- Je cashflow verbeteren, zo doe je dat.
Overzichtelijke administratie
Een actief debiteurenbeheer en een overzichtelijke administratie zijn dan ook van groot belang. Als startende ondernemer is het bijvoorbeeld verstandig om direct je zakelijke rekening aan een online boekhoudprogramma te koppelen.
Je boekhouding en btw-aangifte worden dan geautomatiseerd. De applicatie geeft bij iedere bij- of afschrijving een melding, zodat je altijd op de hoogte bent van je financiële situatie en hier actief op kunt bijsturen.
De optie van het meesturen van betaalverzoeken via je zakelijke rekening is hierbij een handig hulpmiddel. Je weet zo namelijk precies welke bedragen er nog openstaan.
- Slim je administratie opzetten. Bekijk onze gratis whitepaper.
Actief debiteurenbeheer
Zo kun je dus direct actie ondernemen als een klant verzuimt om binnen de deadline het geld over te maken. Niet betaalde facturen zorgen zoals gezegd voor een negatieve cashflow. Ze zijn ook nog eens erg frustrerend. Het kost tijd en energie om het bedrag alsnog te innen.
De wettelijke betaaltermijn is 30 dagen. Helaas zijn er altijd klanten die zich daar niet aan houden.
Dit is overigens lang niet altijd kwade opzet, een klant kan een factuur ook gewoon over het hoofd zien. Daarom stuur je na het verstrijken van de betalingstermijn in eerste instantie altijd een friendly reminder, waarin je verzoekt de factuur alsnog te betalen.
- Dit zijn de basisvoorwaarden voor een goede factuur.
Zakelijk betaalverzoek meesturen
Het is ook mogelijk om een zakelijke betaallink aan jouw herinnering naar de klant te koppelen. Met Rabo Betaalverzoek stuur je via de Rabo App van je zakelijke rekening een iDEAL-betaallink mee naar jouw klanten.
Wanneer de klant klikt op de betaallink, staat direct het juiste bedrag en rekeningnummer ingevuld en kan die het geld overboeken.
Voordelen betaalverzoek
Voor je klant maakt dit het betalen van facturen eenvoudiger en sneller. Voor jou als ondernemer biedt een betaalverzoek ook voordelen:
- Je krijgt sneller betaald
- Alle verzoeken staan overzichtelijk onder elkaar in de Rabo-app
- Je ziet direct welke betaalverzoeken zijn betaald
- Het bedrag staat na betaling direct op jouw rekening – ook in het weekend of tijdens feestdagen
Veelgestelde vragen over het zakelijk betaalverzoek
- Hoe werkt een zakelijk betaalverzoek? Een zakelijk betaalverzoek werkt hetzelfde als een gewoon betaalverzoek. Je plaatst een linkje op je factuur waarmee klanten direct kunnen betalen, dat gaat veel sneller dan het intikken van een IBAN-nummer en factuurnummer.
- Wat kost een zakelijk betaalverzoek? Een zakelijk betaalverzoek versturen is gratis. Wel betaal je de standaard kosten voor het bijschrijven van een Eurobetaling. Dat is bij een zakelijke rekening van Rabobank € 0,15.
- Hoe lang blijft een zakelijk betaalverzoek zichtbaar voor klanten? Dat hangt ervan af of je jouw betaallink eenmalig of meerdere keren wilt gebruiken. Een Rabo Betaalverzoek link voor eenmalig gebruik werkt 100 dagen. Een link voor meerdere keren vervalt na twee jaar. Je klant kan deze dan niet meer gebruiken om een oude factuur te betalen.